• Sommar-04

Vilket kött ska vi grilla?

Vi ska nu ha var andra brollopsmottagning hemma i usa och tankte grilla nagon form av kott. Bland annat forstass. Men jag tycker det ar sadan djungel med alla olika sorter. Ar det nagon har som kan rekommendera vad for sorts kott som ar bra att marinera och grilla och inte alltfor dyrt?

• Svar på tråden Vilket kött ska vi grilla?
  • Linni

Jag tycker att vanlig karé är supergott! Inte så dyrt.

• Sommar-04

Tack, det ar ju en bra ide'. Far kolla med maken nar han kommer hem. Men det ar inte sa vanligt har att de grillar griskott. Jag hor garna fler forlsag.

• Courage

Det amerikanska nötköttet är ju fantastiskt så det skulle jag grilla. Eller det sydamerikanska, från Argentina, Uruguay och Brasilien. Mycket bra! Fågel är säkert poppis, det är ju magrare, som kyckling och kalkon. Det finns ju mycket bra fisk också i USA.

• Sommar-04

Vilken del av notkottet ar bra och grilla? Nu vet jag inte hur man sager pa svenska. Men vilken "cut" ar bra och inte alltfor dyr?

• Courage

Nu vet jag inte vad de olika delarna av nötköttet heter i USA och man styckar ju lite olika i olika länder. Men det som vi kallar entrecote i Sverige är ju saftigare, givetvis biffen och filén förstås. Överväg att grilla hela bitar och sedan skräa upp vid bordet, så blir det saftriga. T-bone steak finns väl kvar i USA. I Europa har den tagits bort efter galna kosjukan. Den är ju fantastiskt god att grilla!

Om köttpriserna i USA ídag vet jag inget, men det är väl något billigare än i Sverige har jag för mig.

• Xite

Delar på nöt som lämpar sig för grillning är biffen, filén (dyr) och entrecôten i första hand.

Varför inte satsa på att marinera god fläskkarré och visa amerikanerna vad otroligt gott det verkligen kan vara?

Tips! Nötkött är oftast godast rosa till rött innuti. Griskött skall alltid genomstekas, liksom tamfågel.

• Ave Maria

Om jag kommer i håg rätt så styckar de lite annorlunda i US dvs bitarna blir inte lika som här i Sverige.

Men i all fall, lite tips.

Titta på köttbiten, om den är marmorerad, dvs har fett insprängt i köttet, så är dom oftast bra att grilla. Marmoreringen gör att de blir saftigt.
    Satsa också gärna på bitar som är från "ryggen" och "baken" på kossan. Dvs typ ryggbiff, entrecote etc.
    Framdelskött, typp bog etc är oftast segare och passar bättre att koka.

Själv tycker jag om att grilla Entrecote, T-ben stek eller ryggbiff som har "kappan" dvs en fettrand kvar. (Den skär man bort sedan, men ger fin smak åt köttet.

Vad du än väljer för kött, marinera. Blir alltid godare.
    Enklaste marinaden av alla:
    Olivolja, vitlök (massor), Grovkrossad peppar av valfri sort (mycket), en "dutt" honung. Häll i påse tilsammans med köttet, skaka om och låt ligga en stund. Salta först när köttet ligger på grillen.

Men enklast kanske är att leta upp en bra köttbutik/slaktare, beskriv vad du ska göra och be dig rekommendera vad du ska ha.

Lycka till!!

• Ave Maria

glömde...
    anledningen att griskött är relativt ovanligt i US är bla. tack vare den stora andelen judar som bor där.
    Så, servera gärna fläskkött, men släng en blick på gästlistan först, för säkerhets skull... :)

• Xite

*viskar lite*
    "En liten stund" får gärna vara ett dygn eller två. Vill du marinera upp till någon vecka så bör du koka marinaden.

---
    Jag har förresten hittat kantareller idag *lycklig*
    (var bara tvungen att berätta *s*)

• Johanna = en lat kock

innanlår är oxå gott att helgrilla

courage

vet du förresten varför det sydamerikanska köttet är så mört?

det är de enda som har kvar enzymatisk mörning medan djuren lever...
    dvs de sprutar intravenöst in nedbrytande enzymer som bryter ner muskelfibrerna...

Svar på tråden Vilket kött ska vi grilla?