• Magnus flikka

Sy själv i thaisiden?

Vad ska man tänka på? Jag syr inte sådär jättemycket i vanliga fall, och tänkte höra ifall det är någon som har en åsikt om ifall det är praktiskt möjligt då? Klänningen är i sjöjungfrumodell och halterneck.

Jag har hört att man måste sy med dubbelt tyg när man syr i thaisiden, hur gör man då? Är det svårt att sy i så att man inte får "bubblor" längs sömmarna?

• Svar på tråden Sy själv i thaisiden?
  • björklövet

Jag tror nog helt klart att du fixar att sy klänningen själv om du sytt någon gång tidigare. Thai-siden är lätt att sy i. Jag sydde en tvådelad balklänning i våras för att ha på en kompis bröllop och blev förvånad över hur bra det blev. Jag har inte sytt något mer än gardiner på säkert 10 år och jag har en urgammal symaskin.
    Det som är svåras och tar längst tid är att få mönstert bra och att klippa till. Jag fick hålla på och fixa en hel del med att rita om mönster innan det blev som jag ville (jag passadeinte in i de förutbestämda måtten och ville ändra lite). För att veta att det blev rätt innan jag klippte i sidenet så klippte jag och sydde i billigaste möjliga lakansväv först ( inte blixtlås osv utan bara så att jag kunde kolla storleken).
    Jag sydde i dubblet tyg och det gick faktiskt oxå bra. Man klipper helt enkelt alla delar i ett mjukt bommulstyg oxå och sen sick-sackar man ihop alla kanter med thaisidenet. Sen syr man som vanligt!
    Detta gör man för att sömmarna ska bli finare.
    Bubblor tro jag inte att du får för tyget blir styvt och i insvängningar osv får man klippa bort lite i sömsmånen.
    Värst av allt var dolda blixtlås som min maskin inte klarade sy - dom sydda jag till slut för hand och då blev det jättefint.
    Lycka till!

• björklövet

Kom på en sak till förresten. Om man vill slippa den svåra biten med att anpassa mönstert och klippa i tyget så kan man anlita en sömerska till det. Så gjorte en av mina kompisar med sin bröllopsklänning -sömerskan fixade till och klippte och sen sydde hon ihop det.
    Låter skönt tycker jag och sparar ju en hel del pengar jämfört med att låta sömerskan sy oxå.

• Magnus flikka

Tack för era brasiga svar!! Nu känner jag mig riktigt modig, kanske ska försöka mig på det där med sömnad iaf...

Svar på tråden Sy själv i thaisiden?