• Lord_of_the_flies

Bilden av sin partner...

Hej alla!

Jag har nyss inlett ett förhållande med en kvinna jag känt via jobbet i flera år....

Vi har det jättebra tillsammans och jag har "jagat" henne MYCKET målmedvetet för att få henne hit.

Jag borde vara överlycklig men det är precis tvärtemot. Jag älskar henne, men den bild hon gett av sig själv på jobbet stämmer inte riktigt.

Jag föll för henne för att hon är en självsäker, duktig yrkeskvinna med väldigt kvinnlig utstrålning. Verkade väldigt skötsam. Måttligt med alkohol, inga ciggaretter, inget hångel på personalfesterna.

Nu vet jag att hon fram till för ett par år sedan (hon är 42) levt rullan ordentligt. 35 sexpartners, ett par one-night-stands. Rökt och druckit en hel del sprit.... Erkänner t.o.m. att hon haft "dåligt rykte" i kompiskretsen.

Jag känner mig blåst! Hade ALDRIG uppvaktat henne om jag vetat om detta. hon har sannerligen dolt det väl.

Jag är medveten om att jag är rätt konservativ. Dock utan dubbelmoral för jag kräver inget av en kvinna som jag inte kan leverera själv.

Jag har aldrig haft en "one-nightare". Hatar att hänga på krogen och blir äcklad av tjejer som trycker sig mot mig vid bardisken för att få min uppmärksamhet.

Det är inte det att jag inte litar på henne- hon är jättekär i mig.
    Jag mår bara så dåligt när jag tänker på henne i den miljön.

Är faktiskt redo att avsluta förhållandet trots att jag egentligen älskar henne...

Hur skulle ni resonera?
    Tacksam för synpunkter!

/Peter

• Svar på tråden Bilden av sin partner...
  • Guldfisken

Katarina: Åh, jag ville vara lika skoningslös men vågade inte, folk blir lätt sura då. Håller med dig till
    100 % .

• HilleD

Är du verkligen allvarlig?
    35 sexpartners tycker inte jag är extremt mycket när man är 42. Ponera att hon har haft ett aktivt sexliv i 25 år, sedan hon var 17. Det är 1,4 sexpartners per år. Om ett par av dessa har varit one night stands så spelar väl inte det någon roll. Rökt eller druckit sprit har nog de allra flesta gjort. Det du kallar för att "leva rullan ordentligt" verkar vara ett ganska vanligt och normalt leverne.

Om du fördömer den kvinna du älskar, och som numera motsvarar alla dina förväntningar, så ska hon nog mest vara glad om du sticker så att hon kan hitta en man som respekterar, tolererar och uppskattar henne för den hon är JUST NU. Du klarar ju uppenbarligen inte av det, stackars präktiga människa.

Jag själv är f.ö. duktig jurist, dricker sprit och röker ibland. Är även självsäker yrkeskvinna och har kvinnlig utstrålning. Inte hånglar jag på personalfester heller.

HilleD

• StinaS

HilleD - tänkte skriva ungefär detsamma. Dömer man någon på det viset så är det bäst för den personen om du sticker. Annars kommer du att slänga det här i ansiktet på henne varje gång du är sur.

Är man så fördomsfull som du så skall man nog kolla upp lite mer innan man inleder ett allvarligt förhållande. Det är väl helt självklart att man inte visar upp hela sig själv på jobbet! Det är ju bara naivt att tro något annat.

• Little Minx

Men han kan val inte mena allvar??? Fick intrycket av att detta inlagget var skrivet enbart for att provocera.

Om det mot formodan inte ar det tycker jag som ovanstaende talare, att du bor lamna denna "beflackade" kvinna ifred. Kolla for ovrigt upp detaljerna i tidigt skede i fortsattningen ifall det forflutna nu ar sa viktigt. Alternativt, satt in en kontaktannons sa kan du ju specificera vilka krav du har pa tilltankt partner, exempelvis max antal tidigare partners, genomsnittlig alkoholkonsumtion per ar osv.

• Tjejen2

Hej,

Faktum är att jag tror inte att du älskar henne. Du älskar en bild av hur du vill att hon skall vara.

Jag tycker du är väl hård i din bedömning och har en förlegad kvinnosyn. Hon skall inte behöva stå till svars för sitt förflutna och heller inte behöva skämmas för det. Du bör kanske träffa någon som har dina värderingar, annars är det nog inte lönt. Man kan inte ändra på en människa. Passar inte galoscherna får man prova en annan storlek.

• Silverpinglan

Till skillnad från alla svar tidigare så förstår jag Lord_of_the_flies.

Det verkar vara OK att ha önskemål/krav på en framtida livsparner. Men det verkar inte vara politiskt korrekt att "döma" någon för dess tidigare livsstil. Det är inte konsekvent. Precis som Lord_of_the_flies så har de flesta önskemål på en framtida livsparner.

Önskemålen kan vara allt ifrån att man har samma syn på one night stands, narkotika, politik, alkohol, kriminalitet, barnuppfostran och så vidare. Men om man inte vet allt detta innan man inleder ett förhållande då?

Skulle Lord_of_the_files skrivit att han är besviken på att hans nya kvinna inte delar samma syn på barnuppfostran eller religion, så tror jag inte att ni alla hade svarat att han är inskränkt och ifrågasätta hans åsikter.

Människor är helt enkelt olika och har haft olika livsstilar genom åren. Sedan när man träffar någon så får man ibland reda på saker man inte själv skulle gjort. Man kanske får reda på saker som man rent ut sagt hatar? Vissa lämnar förhållanden för att partnern tidigare varit kriminell eller varit missbrukare, det må vara inskränkt att inte ge någon en andra chans, men det valet måste man ha.

De flesta av er har säkert "valt bort" (dömt) bort någon som framtida partner INNAN ni inledde förhållandet - för att ni visste om någon egenskap/händelse som ni inte tyckte om. Men om man nu inte vet detta innan? Ska man då bara acceptera? Att "älska någon" - betyder det att man accepterar allt som sin parner gjort tidigare?

Om det framkommer saker om en ny parner som man inte visste om och inte hade möjlighet att välja bort personen innan - och man mår dåligt av det - skall man stanna till och tänka:
    1. Klarar jag av att acceptera detta och gå vidare?
    2. Mår jag så dåligt att jag kommer tänka på det ofta?

Att välja bort eller ändra uppfattning (som många av er föreslår) i efterhand är inte att vara inskränkt, snarare att vara efterklok.

• suslof

Skärp dig människa! Detta är hennes förflutna, huvudsaken är ju att hon har ändrat sig! Menar du att hon inte är värd en ärlig chans pga sitt gamla leverne? Det är väl bra att hon är ärlig iaf??

• jessy

Alla människor har ett förflutet, en del har ett förflutet som liknar mer kvinnan du träffar, andra ett mindre "aktivt" liv eller ett ännu mer "aktivt" liv.

Frågar man frågor man kanske inte kan hantera svaren på då ska man inte fråga dessa frågor. Lär dig hantera de svar du fått, lär dig hantera att kvinnan du är i ett förhållande med har haft ett liv innan dig och lär dig då se bakom alla "fel-aktigheter".

Det du föll för hos henne är antagligen sånt som skapades av det liv hon en gång levde. Det du älskar är skapat av hennes förflutna, men kan du då verkligen älska någon om du avskyr hennes förflutna?

Vem säger i övrigt att hon mådde bra, var stolt, trivdes med sig, hade bra självförtroende osv unden den period i livet då hon höll på med sånt du ogillar..

Har inte du sidor som hon ogillar eller som hon kanske skulle kunna ogilla om du berättade?

Även solen har fläckar

• Gift Snoffsan

Du skrev att du kämpat länge för att du skulle få henne.
    Kanske är det så omedvetet att du inte tycker det är spännande längre när den fasen är över?
    Du tycks(i mina ögon i alla fall)leta efter en anledning att dra dig ur.
    Är det så????

• På små rosa moln

Lord_of_the_flies

Ta dina fördomar och släng dem längst in i garderoben. Bara för att en tjej haft 100 sexpartners så är hon ju inte en sämre människa för det. Visst kanske hon inte riktigt är som du trodde, men öppna ögonen och se henne för vem hon verkligen är. Om hon nu är så underbar på alla andra sätt så tycker jag att hennes tidigare liv inte spelar någon roll. Hon håller ju inte på så nu, utan är dig trogen. Alla måste ju få leva sina liv och inte dömas för det. Hon kanske inte träffat någon tidigare som hon velat leva med under en längre tid. Ska man då behöva leva utan sex? Bara för att hon haft många sexpartner så behöver hon ju inte på något sätt ha varit som tjejerna som trycker upp brösten på krogen.

Å andra sidan kan jag tycka att om du inte kan acceptera henne som den hon är och har varit utan att se ned på henne. Ja då är hon värd någon bättre.

Svar på tråden Bilden av sin partner...