• soontobeeMRS

Mördeg eller Smördeg??

Jag blir så förvirrad... om jag ska göra hjärtan med parmesan på (Jazzkattens förslag!! ) att servera till champagnen - ska det vara mördeg eller smördeg?? ÄR inte så bra på sånt här...

• Svar på tråden Mördeg eller Smördeg??
  • Peppar

Smördeg! Mördeg är söt, den gör man småkakor av

• soontobeeMRS

Aha, tack! Inte söt kaka med parmesan på det verkar konstigt...

• Peppar

...såg just i andra tråden att jazzkatten faktiskt skrivit mördegssnurror, men det kan väl aldrig stämma?

• soontobeeMRS

Jag har som sagt ingen aning... får testa ikväll på smördeg tror jag!!

• soontobeeMRS

Aaaaaaaaaaha. Smördeg!

• Courage

Mördeg är deg för småkakor, t.ex julens alla kakor. Degen består av mjöl, socker, ägg och matfett, och sedan en smaksättning. Minskar man på sockret kan man faktiskt göra goda vinkakor. Degen kan frysas.

Smördeg är en kavlad deg, t.ex för winerbröd, oststänger eller parmesankex. Degen har jäst i sig och genom att breda smör eller margarin mellan varje lager, så blir degen skivig, frasig och höjer sig i ugnsvärmen. Degen kan frysas och kan köpas färdig (bra kvalité).

Satsa på smördegen!

Lycka till med bakandet!

• jazzkatten

oj oj...jag menar förståss smördeg, sån som man köper färdig. Det rekomenderas att köpa den färdiga degen (t.o.m. kock-Tina rekomenderar det). Lycka till!

• soontobeeMRS

Nu har jag gjort mina parmesanhjärtan och de blev jättegoda!! Hade lite extra fling salt på de för det verkade inte vara så myvcket salt i SMÖRdegen Men - vissa blev väldigt höga medans vissa blev platta... någon som vet varför?? Tack!!!

Svar på tråden Mördeg eller Smördeg??