• Modesty-Clara

Biologilektion-hjälp!

Kan någon fräscha upp mitt minne från s*x- och samlevnadslektionerna i högstadiet. Visst är det så att man har ägglossning exakt två veckor innan mensen kommer?! Äggen lever väl några dagar och spermierna likaså så det borde rent teoretiskt gå att göra barn någon dag innan och någon dag efter ägglossningen? Eller?!

• Svar på tråden Biologilektion-hjälp!
  • aco

Visst är det lite kul!? Tror det faller under rubriken "Värdelöst vetande".......

• Jennie med ie

Spermierna kan under gynnsamma förhållanden, t ex om kvinnan har fertilt sekret, leva i kvinnan upp till en hel vecka! Därför är det möjligt att samlag en hel vecka före ägglossningen kan leda till graviditet. Mest vanligt är dock ca 3 dygn "bara".

Ägget däremot är normal bara befruktningsdugligt ca ett dygn, alltså kan samlag senare än ett dygn efter ägglossningen sällan leda till graviditet.

Ägglossningen inträffar _vanligen_ ca 14 dagar FÖRE mens, men 12-16 dagar före räknas som normalt och ytterligare variationer kan förekomma.

• Nutte

aco

Ja, det stämmer! Vi gjorde vår dotter på det viset...!
    Med en del planering...

Är ju inte 100 % säkert som alla förstår, kan ju finnas någon seg kill spermie kvar eller en snabb tjej spermie!

• Krich

Spermierna behöver faktiskt ca 12 timmar på sig att aktivera sig inne i kvinnans kropp innan de kan befrukta ägget... Så där faller teorin om taiming om man vill ha en pojke. Spermieran är nämligen uppe i äggledaren redan efter 2-3 timmar.

Ägglossningen inträffar relativt konstant 14 dagar efter föregående mens första blödningsdag. Tiden efter ägglossning varierar dock mellan kinna till kvinna, oftast 14-16 dagar.

Detta är fakta från fysiologiböckerna på Läkarlinjen. Tråkigt för dem som vill ha en pojke eller hur

• Jennie med ie

"Ägglossningen inträffar relativt konstant 14 dagar efter föregående mens första blödningsdag. Tiden efter ägglossning varierar dock mellan kinna till kvinna, oftast 14-16 dagar."
    Ganska dåliga fakta från fysiologiböckerna i så fall ;) För tiden EFTER ägglossningen fram tills mens är den som normalt är mest konstant, runt 14 dagar alltså.... medans tiden från mensen och fram tills ägglossningen varierar betydligt mer både från kvinna till kvinna (ganska få har ägglossning just 14 dagar efter mensens första dag) och även för en och samma kvinna. Bl a därför är "säkra perioder" en mycket osäker p-metod: ägglossningen är mycket svår att förutspå.

• nano

Ingen av tidpunkterna är väl helt konstanta, som jag har förstått vår Fysiologibok. Tiden för ägglossning styrs av nivåerna LH och FSH som styr mognaden av ägget, tiden för mensen styrs av tiden för gulkroppen att degenerera, vilken borde vara betydligt mer konstant. Timingen har jag själv fått bekräftad av en fysiologiprofessor, så den tror jag på, och från kurser i utvecklingsbiologi har jag har förstått det som att spermierna aktiveras vid kontakt med zona pellucida. Alltså inte efter 12 h utan när de når ägget- har aldrig hört att det skulle ta 12 h att nå det, men det kan mycket väl vara så. Mycket termer här, men ni som är insatta fattar väl vad jag menar.

• Jennie med ie

Nej ingen av tidpunkterna är helt konstanta hos alla, men tiden EFTER ägglossningen och fram till mens är som sagt mer konstant och mer lika än tiden FÖRE ägglossningen..

• Krich

Det är helt klart olika bud beroende på vilken bok man läser och vilken proffessor man talar med... Dock ingen anledning att skrika Jennie men ie. Dessutom har de flesta kvinnor en cykel på 28 dagar så 14 dagar föer eller efter spelar ju ingen roll...

Decapsoneringen av spermien kan ske snabbt men det tar oftast en timmer eller mer... upp till 12. Spermierna kan ju vara i äggledaren efter 10 minuter med en mitt i prick utlösning. Så teorin om först till kvarn för Y-spermier är mer teoretisk än vetenskaplig. Vill man ha en pojke är det bättre att se till att mannen är riktigt på krigsstigen ca 2 månader före tilltänkt befruktning för manligt köshormon ökar produktionen av Y-spermier.

För övrigt tycker jag man ska vara nöjd om man kan få barn över huvudtaget. Att bli förälder är en förmån ingen rättighet vilket många i Sverige verkar tycka.

Min blivande är en av fyra bröder och de är den mysigaste familjen jag någonsin satt min fot i. Tjejer ska visst alltid käbbla och kivas

• nano

Det är väl som det alltid är...En sak som gäller i teorin, och en massa variationer på det när det gäller hur det fungerar i praktiken.

• Jennie med ie

Jag har inte skrikit *s* Jag har gett fakta och info utifrån frågeställningen... och "råkat" betona vissa ord med versaler.
    Jag måste dock säga emot dig igen ;) ang att de flesta kvinnor har en menscykel på 28 dagar... Snarare är det mycket mycket vanligt att man inte har det. Så "ägglossningen kommer ca 14 dagar efter mensens första dag" stämmer alltså ofta inte.... däremot stämmer det oftast att "mensen kommer ca 14 dagar efter ägglossningen". Det senare blir ju rätt oavsett cykellängd... det första blir bara rätt om man har 28 dagar.

• Jennie med ie

nano "En sak som gäller i teorin, och en massa variationer på det när det gäller hur det fungerar i praktiken. "
    Ja människan är en opålitlig varelse ;)

• znummi

De flesta kvinnor har en menscykel på allt från 21 till 36 dagar. 28 dagar är ett "gyllene medeltal" som väldigt få kvinnor har.

Själv är jag oregelbunden med allt från 40 till 65 dagar mellan menstruationerna. Eftersom jag aldrig vet när jag ska få mens är det i stort sett omöjligt att veta när jag har ägglossning. Det skulle funka om jag gjorde ägglossningstest varje dag.. Min oregelbundna mens är inte ovanlig. Ca 20% av alla kvinnor har oregelbundna cykler.

Svar på tråden Biologilektion-hjälp!