• ansilusen

puffat ris på kyrkbacken?

Hej,

sitter just och funderar på vad som är bäst att kasta på kyrkbacken.
    Ris är vackert men det verkar finnas olika meningar om huruvida det är skadligt för fåglarna eller inte.
    Fågelfrön är ju bra för just fåglarna, men det verkar inte så romantiskt att få fågelfrön över sig.
    Blomblad är min favvo men de ska tydligen vara färska för att gå att kasta, och det blir innebär att någon måste lägga in blomblad i 50m påsar dagen innan bröllopet, då det ändå är ont om tid.
    SÅ nu funderar jag på att ha puffat ris istället(utan socker på såklart).

Är det någon som vet om detta är bra?
    Eller har någon annan bra idé?

/Ansi

• Svar på tråden puffat ris på kyrkbacken?
  • Courage

Det finns en massa skrönor att fåglar äter ihjäl sig men de är just skrönor. Fåglar äter aldrig mer än att de kan flyga så du behöver inte oroa för det.

Puffat ris (även fast de är sockerfria) låter lite grand som att kasta frukostflingor på brudparet (fnissar när jag tänker hur det skulle se ut om man kastade kalaspuffar eller choco-pops :). Riskastning kan dock skapa problem vid kyrkan. Det lockar till sig möss och råttor. Regnar det blir som risgrynsgröt på kyrktrappan eller i gruset. Förr i tiden kastade man sädeskorn så det kan vara ett alternativ om er kyrka tycker det är OK. Papperskonfetti ett annat alternativ.

Om du går på blombladalternativet kanske du kan leja ut påstillverkningen på någon kusin, bestman, tärna eller annan person? Man kan ju köpa billiga rosor och göra fina påsar.

• murveln

Fågelfrön!! Ser just hur duvorna flockas och skiter brudgummen på axeln! *garv*

• Miang

Puffat ris dammar av sig. Jag var på ett bröllop nyligen där brudgummens frack blev alldeles flammig av att vi kastade puffat ris. Det gick att damma bort men det var kanske inte så lyckat.

.L

• Jeppson

Vi hade puffat ris på ett bröllop förra året, och det var väldigt vackert! Dels faller dem finare än vanligt ris, så det blir bättre bilder. Sen trasslar det inte in sig i håret lika mycket som vanligt. Slutligen gör det inte ont i ansiktet vilket vanligt ris kan göra. Vi ska definitivt ha puffat ris, alternativt torkad lavendel (går att kasta då de är lite mer små och kompakta än blomblad), eller både och. :)

Sen finns det ju också såpbubblor som ett alternativ! Finns idag bubblor som inte fläckar kläderna.

• ansilusen

Tack alla för roliga :) och bra svar.
    Jag tror faktiskt att vi kör med fågelfrön. Om inte annat kan det kanske bli lite roliga bilder med duvor och annat......

• Jeppson

Miang:
    Jag tror det kanske finns olika sorters puffat ris, för det vi hade dammade inte av sig. Kan vara värt att kolla upp.

Hmmm... skulle nog inte vilja ha fågelfrö - TÄNK om nån får en blaffa på sig! Fast det är klart - fåglarna kanske inte vågar komma fram förrän alla gått...

• flickven

Jag har varit på bröllop där de hade puffat ris, det var en blåsig dag och ingen lyckades kasta riset på brudparet för det blåste bort...

• Jeppson

flickven:
    Jo, det får inte blåsa för mycket, vare sig för blomblad, puffat ris eller såpbubblor. Då funkar nog bara vanligt ris. Vi hade lite bris på "vårt", och det var inga problem. :)

• Hannita

det finns inget varre an duvor (tycker jag) ar alltid extremt nervos runt faglar och tror alltid att de komemr skita pa mig..
    finns det nagot man kan kasta som inte drar till sig faglar, dodar faglar, skrapar ner for mycket..??

• Jeppson

Njae, allt man kastar som inte fåglarna (eller råttorna) äter upp blir väl skräp i någon form. Fast blomblad hör ju ändå till naturen, så det borde väl i så fall vara det bästa valet. :) Faller i alla fall väldigt fint och blir jättevackert på både bilder och kyrkbacke! :D
    Är också lite nojjig kring duvor...

• Lotta,  6 augusti 2005

Calligraphen säljer vitt hjärtformat "ris" som smälter där det blir blött. Är jättefint! Har just beställt det till min systers bröllop (är tärna på hennes i väntan på mitt eget nästa sommar!)

• Lotta,  6 augusti 2005

NÄR det blir blött smälter det...

• Hannita

blomblad..
    ja, det ar ju ett hett tips..fast da blir det val att jag maste fixa detta...en grej mer att gora. kan man offra en duva for lite ris (usch vad hemskt det later)!

• Jolin aug-04

en länk om hur farligt det är för fåglarna med ris
    www.birds.cornell.edu/cfw/feeding_birds/feeding_myths.html
    (alltså inte alls, det är en myt)

Vi kommer nog ha ris, alternativt blomblad (för det är vackert) och kommer i så fall köpa billiga rosor som vi "noppar" sönder samma dag och lägger i 2 st korgar som svärmor och min mamma bär och delar ut blad från...

• Jeppson

Hannita:
    Läste att någon på BT köpte 20 knippen billiga rosor på Hötorget dagen innan och att sedan hon och tärnan (alt. han och bestman) sedan satt och "repade blad" medan de blev sminkade och hårfina. :)

Svar på tråden puffat ris på kyrkbacken?