• Smultronstaellet

Var handlar man billig alkohol i Tyskland?

Vi har tänkt handla alkohol i norra Tyskland. Vart ska man åka för att handla billigt och bra vin och avec från ett inte alltför litet sortiment?
    Finns det någon hemsida där man kan kika på deras sortiment innan man åker dit?
    Vilka färgor/broar är mest prisvärda för att resan ska bli så billig så möjlig?
    Vi kommer från Uppsala men kommer mellanlanda i Varberg (västkusten) på vägen.

• Svar på tråden Var handlar man billig alkohol i Tyskland?
  • Mimmi Pigg

Hej Smultronstaellet!

Har precis varit och inhandlat alkohol i Tyskland. Här kommer en lååång redogörelse.

Vi utgick från Göteborg. Åkte på vägen ner över Öresundsbron. Tror det kostade 280 kr. (Vi var fyra i bilen). Sedan tog vi färjan Rödby/Puttgarden. Köpte där en tur & retur biljett. Kostade ca 800 sek. Vi hade en liten lista på vad vi ville köpa så i Puttgarden kollade vi priserna på Bordershopen. (Bordershopan har ett stort urval). Sen åkte vi till Burg och kollade priserna på den danska affären Calle. Man kan på båda ställena mot uppvisande av icke tyskt pass avskriva sig panten. Calle var billigare än Bordershopen och hade ett bra urval. Sedan åkte vi vidare till Kiel. Tar max 2 timmar från Burg. Det kan vara lite köer nämligen. Men det är inte långt. (Vi skulle nämligen hälsa på och bo hos släktingar i Kiel.) Där åkte vi till affären Plaza. Säger bara outstanding! Det är ett varuhus som Maxi typ, men ett jätte bra utbud på vin, sprit & sekt som icke äkta champagne kallas i Tyskland. Dessutom var 99% av allt det vi kollat på & jämfört priser med på Bordershopen & Calle billigare på Plaza. Öl fanns dock bara på flaska & vi vill har burkar. Här kommer lite priser då jag har kvittona kvar.

Rotköppchen (Rödluvan på svenska): 3,59 euro per flaska. Det är skumpan vi skall ha.

Merlot rödvin 1-liters flaska: 2,99 euro

Deinhard Riseling (vitt vin): 2,79 euro

Martell cognac: 16,99 euro

Bailey´s: 11,99 euro

Wybrova Vodka: 4,99 euro

Absolut vaniljvodka: 12,49 euro

Gordons Gin: 9,99 euro

Jägermeister: 8,69 euro

Glenfiddich: 18,49 euro

Efter Plaza åkte vi till affären Citti-Markt. Där kan man nämligen få tag på ölburkar samt även skriva av sig panten. Kommer inte ihåg vad priserna på öl ligger på där, men de var dyrare än i Burg så vi köpte inget där. Vad det gäller Citti-Markts utbud så var det väl ungefär som Systembolagets centrallager eller nåt... sjukt stort och mycket, av allt, inte bara alkohol. Men alltså inte särskilt billigt på något. Vi köpte vår Tequila Rose där då vi inte hittade den någon annanstans i Kiel. Den kosatde där 11,20 euro.

När det var dags att åka hem igen stannade vi åter igen till i Burg för att då köpa ölen eftersom det var bäst där. Här kommer lite priser.

Harboe Pilsner: 4,32 euro per lock (24 st)

Carlsberg Pilsner: 10,37 euro per lock (30 st)

Nyköbing Guld öl blå: 6,48 euro per lock (24 st)

Kopparbergs cider 0,5 l: 18,15 euro per lock (24 st)

Xanté Päron cognac: 14,91 euro

Smirnoff Ice & Bacardi Breezer var inte så billigt där.

Därifrån åkte vi sedan hem via Puttgarden/Rödby på returbiljetten som sagt och sedan färjan mellan Helsingör/Helsingborg. Den kostade ca 270 sek.

Nu hade vi ju turen att bo gratis i Kiel och att vi ändå skulle ner dit, men annars är det väl lättast att åka till Calle i Burg och handla och sedan åka tillbaka till Sverige med en gång. En dagstur bara alltså. Burg ligger bara ca 10 min från Puttgarden. Calle är billigare än Bordershopen och det är inte fel att handla där en söndag. De har öppet mellan 11-16 då, och det var inte mycket folk när vi var där i söndags. På torsdagen på vår nerresa var det däremot betydligt mer folk och det blev bra trångt & svettigt...

Lycka till med shoppingen!

Hemsidor:
    w w w . s c a n d l i n e s . s e
    w w w . c a l l e . d k
    w w w . b o r d e r - s h o p . d k
    w w w . p l a z a . d e
    w w w . c i t t i - m a r k t . d e

• grön brud

Vi har handlat på Citti Grossmarkt strax söder om Lübeck. Det är en jätteaffär som har mycket bra priser. Vi brukar åka Helsingborg-Helsingör och sedan Rödby-Puttgarden. Det är Scandlines som trafikerar den rutten. Jag var inne och skulle kolla priserna på hemsidan men det var något fel. Jag tror att det kostade 1395:- eller 1595:- senast vi åkte men då var vi borta längre. Kolla om dom har endags biljett.

• StinaS

*skratt* mimmi pigg - snacka om ordentlig redogörelse

• Mimmi Pigg

Stina S!

Japp, visst var den! Men vad tusan, alltid hjälper det väl någon.

• Andrietta

Att åka på sk "shoppingbiljett" mellan Helsingborg och Helsingör och mellan Rödby och Puttgarten kostar 745 SKr. Kan man utföra sina inköp på mindre än 3 timmar (vilket innebär att man mer eller mindre MÅSTE handla på Bordershoppen) får man 250 Dkr (drygt 300 Skr) tillbaka. Kolla priser på Bordershoppen på www.scandlines.se. Bestäm dig innan du åker dit för vad du vill handla, hur mycket osv. Då är det helt rimligt att fixa det på 3 timmar! LYCKA TILL!

• Smultronstaellet

Toppen! Mimmi Pigg, du gav mig verkligen svar på tal - sånt gillar jag

• Jen74

Hej,

Man kan väl också beställa från Calles på internet och sedan när man kommer dit är det packat ock klart. :) kan vara bra om man inte vill lägga så mycket tid i affären samt om man vet vad man vill ha.

• Blivande fru ??

Jen74

Det låter ju super. Vi var på Calle och handlade till bröllopet och insåg att när man inte handlar till bröllop, utan mer "normalt" så kommer vi hädanefter hellre betala de kronorna det kostar extra på bordshopen, för det var det värsta jag varit med om. Trångt mellan hyllorna och hysteriskt mycket folk. Men kan man få det färdigpackat för avhämtning så är det ju lite skillnad.

När det gäller resväg rekommenderar jag Helsingborg-Helsingör och vidare Rödby/Puttgarden om ni åker från Varberg. Det är närmare isåfall än att åka ner till Öresundsbron. Är ni raska shoppare och kan åka tillbaka inom 3 timmar efter att ni kommit till Puttgarden får ni tillbaka en slant på biljetten (vet inte hur mycket, eftersom jag aldrig valt att vara så snabb).

• Kiara

Mimmi Pigg har helt klart för sig!
    Vill bara tillägga att det finns en affär till i Burg som heter Sky.
    Min mor åker ner regelbundet och brukar hinna handla både i Burg och på Bordershopen (som ligger i direkt anslutning till båten) på tre timmar.

Svar på tråden Var handlar man billig alkohol i Tyskland?