kön
Jag vill veta kön på mitt ofödda barn. Är det någon som vet vart man kan vända sig för att få göra ett extra ultraljud, förutom i S-holm eller G-borg?
Jag vill veta kön på mitt ofödda barn. Är det någon som vet vart man kan vända sig för att få göra ett extra ultraljud, förutom i S-holm eller G-borg?
Enda anledningen till att jag ev skulle vilja veta könet innan barnet var fött skulle vara just för att tona ned den enorma fixering som det blir på ett barns kön när det är fött. Det första man frågar är ju om det är en pojke eller flicka, allt för att kunna placera in det nyfödda barnet i ett fack. Jag vet inte om det skulle förändra så mycket att veta i förväg - inplacerat blir det ju ändå - men jag tror heller inte att det nödvändigtvis förvärrar traditionella könsroller. Att i någon mån se till att ens barn får utvecklas som människa först och främst, och inte som pojke eller flicka, innebär ju medvetenhet och arbete från föräldrars och omgivningens sida under hela uppväxten och NÄR man får/tar reda på könet spelar nog inte så stor roll.
Min egen lilla personliga taktik är att jag alltid skickar blå kläder till kompisars nyfödda döttrar och rosa eller röda till deras söner. Hittills har ingen klagat i alla fall! :)
Mrs Kelly, ja i detta fallet hade det uppenbarligen med färgen att göra, i alla fell delvis, enligt vickans eget svar. Vi frågade ju , vi antog inte bara.
Det är väll upp till var och en att bestämma vad de vill att sina barn ska ha för färg på kläderna. Vill man ha rosa till tjejer och blått till killar går väll det alldeles utmärkt. Vill man ha andra färger går det väll lika bra! Låt vickan2 bestämma själv!
Klart att det är föräldrarna som i slutändan gör som de vill. Men det handlar ju inte bara om föräldrarnas rätt. Man kan väl också få hävda barnens rätt att få utvecklas till personer istället för pojkar och flickor. Och att barnets förutsättningar för att göra detta delvis beror på hur det blir behandlat av omgivningen. Och att all forskning på området tydligt visar att människor pratar på helt olika sätt med bebisar i rosa och bebisar i blått.
Jo, Jennie med ie, jag vet...Jag tänkte nog snarare mer generellt.
hmm... jag pratade med en kollega som hade fått reda på könet på sitt barn men det var av lite speciella orsaker. De tog ett fostervattensprov och då kan de ju se säkert på det provet. Hon sa att de aldrig säger könet på barnet bara utifrån ultraljud nu för tiden. Det är tydligen inte så ovanligt att de ser fel och så gör föräldrarna precis som vickan2 vill göra (sy upp alla kläder etc.) och får en chock på förlossningen då det visar sig att deras flicka blev en liten pojke. MEN det här är som sagt bara min kollegas förklaring. Vet inte om det stämmer eller om det är olika beroende på vart man befinner sig i landet.
För övrigt så instämmer jag i det här med könsroller. vickan2, läs "under det rosa täcket" av Nina Björk ;)
Hmm... Kom att tänka på att om man nu vill förhindra att ens barn placeras i ett fack baserat på könstillhörighet, bör man väl avstå från att namnge det utifrån dess könstillhörighet(dvs ge en pojke ett pojknamn och vice versa)?
Det finns ju i o f s många namn som bärs av både män och kvinnor.... Men om man inte ser nån skillnad mellan att ge ett flicknamn till en flicka och att begränsa henne till dockor istället för bilar och absolut inte blåa kläder osv så har man nog missat poöngen ganska grovt.
Det finns så få sådana namn, bara... Det skulle bli en väldig massa Kim och Renée... ;)
Fast målet kan ju inte vara att hemlighålla någons kön - snacka om att det skulle bli spännande och upphaussat då! - utan att försöka göra ett barns könstillhörighet ointressant. Att flickor får ha rosa söta klänningar som är svåra att röra sig i medan pojkar får ha rejäla tuffa kläder gör ju att de, förutom att okänt folk talar till dem på olika sätt, får olika förutsättningar för att leka. Dessutom sänder man ju som förälder vissa signaler om hur man vill att ens barn ska vara genom att sätta på sina barn könstypiska kläder.
Och Robin, och Love, för att ta några exempel
Nej det handlar ju inte om att försöka förneka att vi människor finns av två olika kön, ett kvinnligt och ett manligt (och ett ovanligt varken eller men det är en annan femma) och försöka dölja vilket kön barnet har. Utan det handlar om att inte begränsa dem utifrån det och att inte könet ska vara det _viktiga_.
Jag blir så trött på alla dumma inlägg. För det första skulle jag vilja säga att min dotter aldrig är klädd i rosa, eftersom jag avskyr den färgen. Hon blir däremot ofta misstagen på att vara en pojk, eftersom hon inte är särskilt flickig. Hon älskar dessutom att leka med bilar, gräva i sandlådan och smutsa ner sig. Jag fattar inte varför ni snöade in er på detta med färger.
Min önskan är att få se att barnet jag bär i min mage är friskat så att jag kan koncentrera mig på förlossningen, sen om jag dessutom får veta könet så ser jag det som en bonus.
När jag väntade mitt första barn var vi på Barnmorskegruppen i Göteborg och fick göra ett extra ultraljud, men nu är det så många som , liksom jag, vill göra det så de tar inte emot fler än de som är inskrivna. Denna gång har vi fått en tid i S-holm i augusti, men eftersom det blir en lång, dyr och jobbig resa så hoppades jag att ni skulle kunna ge mig tips om närmare ställen att vända mig till. Men det verkar inte som någon vet, utan det var roligare att dömma mig på förhand. Tack för det !?!
vickan2 - "Till mitt första barn sydde jag upp en hel garderob med kläder, handlade på rea, broderade påslakan, sydde lapptäcken mm och önskar att jag kunde göra lika mycket för nästa barn. Ja, jag vill gärna sy i blått om det blir en kille."
Dessutom vickan!!
Om du ville se att ditt barn var friskt kunde du väl låtit det framgå utav titeln på inlägget.
t.ex. "vill se om mitt barn är friskt"
och inte som nu "kön"
I ditt inlägg nämner du inget om huruvida barnets hälsotillstånd är en oro för dig. Utan bara att du vill göra ultraljud för att få reda på könet. Sug på den du!
Hoppas det ordnar sig för dig vickan. Jag ville veta och fick reda på könet båda gångerna jag har väntat barn. Praktisk inte bara för kläder och namn men även för storebror som slapp svara på alla dumma frågor om vad han önskade sig ? Som om det är nån mening , vad kunde han göra för att påverka. I Skåne gör man UL både i vecka 14 el 18 och v 32. Tryggt och skönt att se att allt står rätt till så stå på dig och försök få en tid.
Lycka till!