• vickan2

kön

Jag vill veta kön på mitt ofödda barn. Är det någon som vet vart man kan vända sig för att få göra ett extra ultraljud, förutom i S-holm eller G-borg?

• Svar på tråden kön
  • Stjärna

Vet att de inte talar om kön längre, hos någon barnmorska förrän det har gått för lång tid för att man ska kunna göra abort.

Så jag tror de talar om det för dig, bara du väntar lite.

Varför vill du veta det? Är det inte roligt med spänningen?

• vickan2

Jag är gravid i v 30, men hos den kommunala mödravården gör de bara ett ultraljud i v 16. Detta gick fort och vi hann inte se så mycket. Jag vill dels göra ett till för att säkert få se att allt är ok inför förlossningen och dels för att kunna förbereda för mitt barn.
    Jag tycker att förlossningen ger tillräckligt med osäkerhet och "spänning".

• Jennie med ie

Har du gått så långt bör du kunna göra UL var som helst om du betalar för det, kanske är det lättast att komma till hos en privat gyn. Kolla i telefonkatalogen och ring runt och hör!

• Jennie med ie

Sen undrar jag, lite OT, vad det är som du kan förbereda när du vet könet som du inte kan förbereda om du INTE vet? Är det rosa till tjej och blått till pojke i inköp av kläder osv som gäller eller?

• vickan2

Jag har ringt runt och sökt på Internet i flera dagar. Är beredd på att åka 45 mil till S-holm, där jag fått en tid hos mamaMia, men önskar att vi slapp åka så långt.
    Till mitt första barn sydde jag upp en hel garderob med kläder, handlade på rea, broderade påslakan, sydde lapptäcken mm och önskar att jag kunde göra lika mycket för nästa barn. Ja, jag vill gärna sy i blått om det blir en kille.

• Stjärna

Varför inte satsa på gult och grönt. Det kan ju både killar o tjejer ha.

Dessutom är jag evighetsless på att killar inte får ha rosa och små pojkar MÅSTE ha blått. Varför inte sy i alla möjliga färger och blanda?? Och varför rosa över huvudtaget, det finns ju rött, lila, turkos, orange, brunt osv.

• skagenbrud

Bra sagt Stjärna!!

Snacka om att man "odlar" könsroller innan bebisen hinner ens säga sitt eget namn!!

/ En som har en liten dotter som har både nallar och traktor att leka med :o)

• Jennie med ie

Jag har förståss svårt att se varför det skulle vara så viktigt att kunna fixa blå kläder till en kille, kläder som inte en tjej tydligen kan ha då, att man är beredd att åka 45 mil för att ta reda på könet.... Men, det är ju jag det som ogillar det där med att det "ska" vara den och den färgen och den och den leksaken till en tjej resp kille... Lycka till med barnet, oavsett kön.

• Sweetpea

Äh, måste det ha med färgen att göra? Kan det inte bara vara roligt att få veta vilken sorts namn man ska tänka på, och om det är en son eller dotter man har därinne. Min bästa vän visste att hennes Alva var en Alva, och då blev Alva en person redan någon gång i halvvägs igenom fosterstadiet, istället för att bara vara en "plopp" eller "grejj" eller vad man nu kallar det.

• Mrs. Simon

det har val inte sa mycket med klader att gora.... Barnet far en identitet pa ett annat satt och ar en han eller hon inte ett det. MAn kan borja tanka pa namn.
    Jag forstar inte varfor man INTE ska fa veta konet. ( i Italien ar det tvart om mot Sverige. Du far alltid veta konet))

Svar på tråden kön