• Forsfors

vart går gränsen, om otrohet

hej, det kanske redan finns någon sån här tråd, men jag är ändå lite nyfiken, det är ju en så svår fråga...

Vart anser ni gränsen för otrohet går?

Själv tycker jag att det kan variera beroende på vad man har för avsikter med det som görs, vid puss eller kyss beroende på vad som avses och hur man gör det, vilken situationen är etc

exempel: min sambo är ju inte otrogen om han spelar med i en pjäs och kysser någon på scenen, men gör han det på krogen så är han det, han är inte otrogen om han pussar en kompis av glädje för att ha vunnit på triss, men om han gör det i biomörkret och så vidare.

Skulle vara intressant att se vad andra tycker.

• Svar på tråden vart går gränsen, om otrohet
  • gryning

Mycket intressant diskussion.

Jag bestämde förra veckan att jag inte skulle fara och sova över hos min bästa killkompis till helgen. För att min m2b tycker att det vore jobbigt. Först blev jag upprörd över att han alls hade en åsikt, tyckte att det är min RÄTT att fara. Och det är det. Han sa "jag kan inte förbjuda dig, men jag blir inte ledsen om du inte far".

För mig var det så simpelt - jag ville bara hälsa på, surra bort en halv natt och sova den andra halvan. Det handlade inte alls om att vilja vara otrogen mot den jag älskar. Men... Vid närmare eftertanke insåg jag att jag aldrig skulle vilja att HAN sov över hos en tjej han stod nära, en tjej HAN nästan blivit ihop med innan.

Och för mig är det en del av kärleken - en lätt svartsjuka. Jag är din, du är min. Vi, oss, vårt. Att kunna prioritera varandra. Att av respekt och empati kunna skippa något för den andres skull. För att hans mående/känslor är viktiga för mig.

Jag äger honom inte. Jag känner mig inte ägd. Men jag har hans tillit och kärlek liksom han har min. Frihet under ansvar! Vi utgår från att den andra sköter spelreglerna, d v s inte låter någon komma emellan och störa/förstöra det vi har. För honom vore det jobbigt ifall jag sov över hos en kille jag tycker mycket om. Och då prioriterar jag honom genom att besluta att då är det inte värt den konsekvensen.

• Dea

För mig innebär iofs att lova att vara "trogen" mer än att inte vara otrogen....

Mer bildligt, att vara lojal. Att inte snacka skit om sin partner, att ställa upp för varandra, att inte sätta sina egna intressen över sin partners, att inte sabba för varann.

Men det har ju inget med svartsjuka att göra.

• EmmaPemma

jag tycker att gryning uttryckte det väldigt bra!

• Forsfors

jag har nog sagt så här till min kille att det är fritt fram för honom att göra vad han vill med vem han vill men då får han också ta de konsekvenser som kommer efter, att det blir slut etc.

Jag äger inte honom, han äger inte mig, men jag vill inte att han är med någon annan och är han det så får han ta att vårt förhållande tar slut och/eller att han sårat mig väldigt mycket. Detsamma gäller ju mig. men vart gränsen för otrohet går är ju så suddig.

Jag försöker bete mig så som jag vill att han ska bete sig i en "frestelsesituation", och försöker respektera de gränser som jag vet att han vill ha, liksom att jag hoppas att han rspekterar mina gränser.

• aco

Gryning! Du är en klok kvinna!!!!! Och verkar lugn, sansad och intelligent!

• RosaEsposa

Man känner inom sig när man passerat gränsen.

• gryning

EmmaPemma
    Kräftan
    aco

Tack brudar! Jag blir glad av era kommentarer. :)

• Maica

För mig är otrohet sånt man inte skulle göra om ens partner var med. Det har förstås en flytande linje men den är inte så mycket att tänja på...

• gryning

Om min partner var med skulle jag inte:

- skratta lika högt på offentliga platser (för att det generar honom visst?)
    - sjunga karaoke med kompisarna hela kvällen (för att det tråkar ut honom)
    - skämta lika knäppt (se nr 1)
    - ställa en ifrågasättande fråga till en föreläsare (samma som ovan)

Det jag vill ha sagt är väl att jag gör en hel del när han inte är med för att vi är så olika. Jag behöver små utlopp för "hela mig" ibland för att jag annars skulle känna mig kuvad/hämmad. Därför är tjejkompisar så ovärderliga!

Svar på tråden vart går gränsen, om otrohet