• Oktobe­rbride
    Äldre 15 Jul 10:23
    4832 visningar
    24 svar
    24
    4832

    Se hit ni som gör egna tårtor!

    Hej pysseltjejer!

    Jag och min mamma och min sambo ska tillsammans baka bröllopstårtan för 45 personer..

    Vi har beställt en tårtställning i tre våningar från Panduro och ska provbaka tårtan om 1 vecka..

    Undrar om ni har förslag på fyllning samt vad man ska "klä" tårtan med så att den blir fin..
    Vi är många nöt/mandelallergiker så nötter och mandelmassa är inte att tänka på..
    Jordgubbar är vi också allergiska mot..

    Vi hade tänkt Maräng alternativt sockerkaksbotten med vaniljkräm och mosade hallon mellan kanske..?

    Alla tips mottages tacksamt!!

  • Svar på tråden Se hit ni som gör egna tårtor!
  • Little­tiger
    Äldre 15 Jul 10:32
    #0

    Vi köpte färdiga tårtor från Willys Cash - "Fransk Chokladtårta", och över det lade vi "sugarpaste -sockerpasta". Ung. som marsipan men lite sötare och mera lättanvänd. Den är jättegod! Man kan även färga den till olika färger.
    Kanske det kan vara nåt för er? Finns bland annat hos:

    www.cakesandcandy.se

    www.tartdecor.se

    www.tarthuset.nu

    De har också en massa andra ideer för bakning/dekoration av tårtor m.m.!

    Lycka till!

  • Kräfta­n
    Äldre 15 Jul 10:34
    #0

    Hallon- & chokladmousse är gott. Skulle göra "rulltårtsbotten" (luftigare)istället för en sockerkaksbotten, sockerkaka blir så stabbigt.

    Men vaniljsås med mossade hallon blandat med lite grädde är också gott!

    Lycka till!

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 15 Jul 10:39
    #0

    maräng är jättegott men säckar ihop om den får stå...

    men man kan pensla hela bottnarna med smält choklad - alla sidor

    fyllningar finns hur många goda som helst...

    några favoriter...
    hallonpannacotta och fluffing citronkräm med vanliga tårtbottnar (pensla bottnarna med hallonsaft)

    mörk chokladmousse och apelsincurd
    (apelsinsaft på bottnarna)

    fluffig vaniljkräm och blåbärssylt
    hallon eller blåbärssaft på bottnarna

  • Dea
    Äldre 15 Jul 10:45
    #0

    Vi gör chokladbottnar med chokladmousse med chokladkross emellan + ett lager apelsinfromage.

    Kan tyvärr inte tipsa om nåt "täcke" då vi har marsipan med massa mandel i.

  • Äldre 15 Jul 10:47
    #0

    www.brudobrollop.se/

    Här finns oxå recept under gör-det-själv. Fördelen med deras recept är att man kan frysa den upp till två veckor innan, vilket gör att man inte behöver känna sig stressad. Jag är oxå nötallergiker och har funderat på sockerpaste istället för marsipan.
    Titta gärna in på länkarna som Littletiger skrev. Jag har varit där en hel del och dom har toppen tips och recept. Lycka till med allt

  • Oktobe­rbride
    Äldre 16 Jul 18:18
    #0

    Tack snälla ni för alla tips!
    MArängbotten får vi skippa då..
    Sockerkaksbotten kan man ju byta ut mot rulltårtsbotten om ni tror att det blir bättre? Har ni något bra recept på en sån kanske? ;)
    Vi har funderat lite och tänkt att göra såhär:

    Rulltårtsbotten (Som man droppar lite god likör över)
    Chokladkräm
    Rulltårtsbotten (Som man droppar likör över)
    Mocka/Kaffe-kräm
    Rulltårtsbotten (som man droppar likör på)
    Tunt lager vispgrädde runt hela tårtan för att få det vi ska täcka den med att fästa ordentligt..

    Vi tänkte smälta vitcocklad och mörkchoklad, hälla upp den vita chokladen i en långpanna och den mörka i en annan..
    Sen bryter man bitar av chokladen och täcker tårtan med.. förstår ni hur jag menar?

    Tårtställningen ska vi köpa på Panduro/från den länken som Littletiger gav mig..

    Vad tror ni om detta??

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 16 Jul 18:29
    #0

    jag har ett suveränt recept på rulltårtsbotten som är glutenfritt oxå...

    och det går att frysa bottnarna och de är mjukar och rullbara när de är tinade - supergott att göra glassrulltårta av oxå

    Rulltårta
    3 ägg
    ½ dl socker
    ¾ dl potatismjöl
    2 msk cacao ELLER 1 kuvert kokmarsan
    1 tsk bakpulver

    Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
    Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i äggsmeten.
    Bred ut på bakplåtspapper som läggs på en plåt. Grädda i en ugn 275 grader ca 5 min. Stjälp upp kakan på ett sockrat smörgåspapper, dra försiktigt bakplåtspappret av kakan.
    Skulle det sitta fast blöter man pappret med en fuktig svampduk så lossnar det lätt. Låt kakan kallna under plåten så den håller sig mjuk.

    tips:
    halvtinadglass breds ut på en kall rulltårtslängd vilken sedan rullas ihop och läggs i frysen - enkel att ta fram och skära en bit av då och då!

  • Oktobe­rbride
    Äldre 17 Jul 14:23
    #0

    puffar upp för fler tips

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 17 Jul 16:47
    #0

    jo förresten...

    grädde funkar inte som underlag till varken sugarpaste elelr marsipan om den ska stå mer än några timmar...

    då blir dne fuktig på ytan... och kan i värsta fall lösa upp sej

    bättre med ett tunnt lager smörkräm

  • sussi_­lull
    Äldre 17 Jul 18:50
    #0

    Undrar om någon har recept på mousse?
    Tänkte ev ha hallon och vit choklad mousse eller hallon och citron mousse!

    Blir moussen tillräckligt hård för att ha i tårtan. Så den inte sjunker ihop om den står över natten?

Svar på tråden Se hit ni som gör egna tårtor!