• Dea

Krånglig matgäst

Lite nere.

Irriterad på en gäst. Det lär vara ett klart bridezilla-symptom, enligt bridzilla-poliser. Skyldig.

Vi vill naturligtvis erbjuda alternativ till de som är allergiska eller veggisar av skiftande grad.

Så vi ringde upp en viss gäst och frågade vad hon inte tål. Hon har själv inte meddelat nån allergi, det är bara nåt vi hört via andra.

Inget svar, hon skulle återkomma när det närmade sig.

Och så frågade vi igen.

- öhhh... vet inte. Vad ska ni bjuda på?

- Det förslag vi har är (den där långa titeln på rätten som jag inte kommer ihåg just nu)...

- nej, inget av det kan jag äta

- Vi tar fram en vegetarisk förrätt också...

- Jag kan äta en ostmacka

- Men om vi vet vad du inte tål så kan vi kan ta fram ett alternativ som passar dig och andra.

- Nej, ni får säga vad det blir, så säger jag om jag kan äta det

Jag tycker faktiskt det är okej om hon tycker nåt är skitäckligt, bara hon säger vad, så vi vet vad vi ska avstå ifrån. Inte bara att det inte duger.

Nu lär det ju bli så att hon får välja mellan ordinarie och veggismenyn och inget av det lär passa, så hon i gott martyrskap får sitta där med sin ostmacka.

Och jag vill inte betala för nåt hon inte äter, och jag vill inte sitta i mitten och ringa upp henne och krögaren i nån slags receptstaffett.

Och nej; jag tänker så klart inte vara otrevlig mot henne. Jag hoppas att jag avreagerat mig tillräckligt, nu

• Svar på tråden Krånglig matgäst
  • NSL

Jösses, jag tycker synd om dig (och alla andra som måste bjuda denna märkliga människa på mat)! Trodde i min enfald att vuxna människor hade vett att äta det dom blev bjudna på (om de inte är allergiska förstås).

Låt henne svälta - hon ger er ju inte så många andra alternativ!

• Jenny W

Hej,

Jag är själv allergiker och beter mig aldrig så! Du har helt rätt att bli irriterad. Låt henne äta sin macka! Det låter snarare som hon har ätstörningar än allergi...

/Jenny

• Stjärna

Jag skulle blivit VANSINNIG!!

Men till skillnad från dig skulle jag nog ha kommenterat hennes beteende med att, lite skämtsamt säga, precis som du sa.

"Om det är något du tycker är skitäckligt så säg till då, så får vi väl ta fram nåt annat"

Kanske får hon då upp ögonen för hur löjlig hon är.

• Linda&Peter

Tror det basta alternativet for dig ar att inte ge henne chans till att vara sa involverad. Om hon inte har allergier, sag till henne att hon har ett vegetariskt och ett kott/fisk/kyckling alternativ att valja mellan och lamna det dar. Ni ar alldeles for snalla tror jag.

Lycka till!

• Dea

Tack för sympatin. Det värmer. Så är jag också uppfostrad. Skönt att få lite bekräftelse.

Det fixar väl sig, men just nu känns det inte som tiden räcker till att truga trettiofemåringar med maten.

Det finns ju en liten möjlighet att hon är jätte-jätte-allergisk mot nånting, som hon ännu inte vet vad det är. Så hon bara vågar äta sånt hon vet att hon tål.

Men det kan hon väl också säga, isåfall.

• DramaQueen

Jag skulle bli så arg!
    Mitt förslag är att ni ber henne mejla/skicka/tala om en lista på mat som hon äter. Meddela också att om hon inte gör det så får hon finna sig i den maten som ni serverar och att ni inte har tid att ringa henne och kolla hela tiden om det passar henne!

• Stjärna

Jag har flera i min bekanskapskrets som är hyperallergiska mot bl.a. nötter, mandel, gluten samt tusen andra saker. Ända ner till morötter.

Jag kommer be dem skriva utförliga listor på vad de tål/inte tål och sedan får jag pussla ihop alternativ till dem.

Men jag kommer inte låta dem, som den här tjejen gjorde, bestämma EXAKT VAD hon ska få. Det är ohyfsat!

• Johanna = en lat kock

om hon är hyperallergisk kanske det är enklare att fråga vad hon kan äta....

be henne maila en lista på mat som hon tål utan problem i så fall...

eller en lista på vad hon inte tål...

säg att det är för att ni bryr er och vill att hon ska få den bästa möjliga maten som kan ordnas...
    ostmacka känns ju inte så festligt

• julijänta

ge tjejen en ostmacka med gurkskivor och ett glas mjölk. till efterrätt kan hon väl få en päronsplitt och lite saft.

• Tinisen

Den var bra Julijänta!!

• Lohrinda

Åh, vad sådana där personer är jobbiga! Jag tycker inte alls att du är Bridezilla-aktig på något sätt, utan att din gäst är en osedvanligt ouppfostrad person. Att vara allergisk eller äta specialmat är inte speciellt ovanligt, men de flesta allergiker/veggosar klarar av att göra det samtidigt som de är artiga och enkla att ha att göra med.

• Dea

Julijänta!

Kanske med köttbullar, mackisar, och ketchup som huvudrätt? Och två platser bort sitter en ettåring som glatt äter vuxenmat....

Klart vi löser det på nåt sätt.

• Forsfors

Jag förstår att du blir förbannad, att folk inte vågar säga vad de inte kan äta...
    antagligen så var hon blyg och ville inte vara till besvär fastän hon på det viset skapade ännu mera besvär...

• Dea

Visst kan folk vara blyga som man inte tror är det, men jag kan inte se just henne som blyg.

Fast det kan ju hända att hon inte vill vara till besvär ändå. Det blir ju så lätt fel.

Min handlingplan är denna:

1. Erbjuda henne veganalternativet.

2. Be henne specificera vad hon inte äter.(För tredje gången)

3. Be henne ta med egen mat.

Detta är ju bara förrätten, vi har inte ens börjat diskutera varmrätten. Eller tårtan.

Äsch, vi får väl servera ostmackan på silverfat i värsta fall, det blir festligt.

• Johanna = en lat kock

eller vänd på middagen ;)

servera henne ostbricka till förrätt :D

• Forsfors

Gör som du har tänkt, svarar hon intye ordentligt så får hon skylla sig själv. och man kan ju som sagt ta med egen mat. Förra året när min moster gifte sig så bantade jag och kunde inte äta bröde eller annat kolhyderatrikt och hon bjöd på smörgåstårta, men det var inget snack om saken, jag tog med mig egen matlåda med kyckling och sallad och keso, jag var nöjd, ingen hade blivit besvärad, folk undrade lite vad jag hade fått måtten ifrån (bara de vid vårat bord, de andra såg inte att jag hade med mig eget), jag förklarade och alla vart mätta och nöjda

Svar på tråden Krånglig matgäst