• Ella

Bortrest

Hej!

Jag och min pojkvän är nu ifrån varann en längre tid för första gången.

Min fråga till er nu är om ni också märkt att era män är mer distansierade och beter sig "annorlunda" jämfört med vanligt när ni är ifrån varann tex när ni talas vid i telefon? Jag tänker rent spontant att han kanske stänger av känslorna lite för att det är jobbigt att känna längtan fullt ut när man är långt ifrån varann, men samtidigt stressar det mig lite när han är så annorlunda sitt vanliga sätt. Tänkte därför det skulle kännas bra att höra era erfarenheter också...

/Ella

• Svar på tråden Bortrest
  • Nyfiken gul , nu fru

Hur länge har ni varit tillsammans??

och varför ska ni vara borta från varandra?

är han borta på jobb o sånt är det mest naturligt att han kanske blir lite kort, tvär och distanserad om du ringer och "stör" om han sitter i möte, lunchar med kunder eller kanske sitter och pluggar för en tenta...

du kanske inte själv är så rolig att prata med om HAN stör dig vid fel tillfälle...

och så gäller det att ha is i magen..

att ringa flera ggr om dagen kan vara ödesdigert...

ring bara när du måste...

lyd ett gott råd, han ringer när det finns något att säga...
    Som mina föräldrar sa när jag skulle resa bort som tonåring... för att inte själva gå under av nervositet för deras tonårsdotter.. jag ringde när jag hade något att berätta... *ler*

så koppla av och tänk att han älskar dig ändå fast han är tyst och tvär...

• Ella

Hej!

Han är och hälsar på släkt och vänner, men jag kunde inte följa med, och det kändes också som att det inte var läge för det denna gången utan att han kanske ville berätta för oss för sina nära och kära själv. Vi har bara varit tillsammans några månader ännu, fast att vi har känt varann som kompisar längre.

Vi ringer inte varandra alls, vilket faktiskt känns lite ovant för mig, utan det har blivit max 1 sms vardera/dag, förrutom då han ringde och lät så distansierad, så jag har inte ens provat ringa honom sedan han åkte för 5 dagar sedan. Tänkte att jag skulle ge honom lite utrymme.

Som sagt, is i magen får jag ha, och säkert är allt ok! Har ju ingen annan yttre anledning att tro något annat egentligen, för även om jag först blev stressad efter det här telefonsamtalet fick jag ju ändå ett gulligt SMS i morse! :)

/Ella

• Lenchen

Jag tror att tjejer ganska ofta läser in väldigt mycket i killars beteende så att vi tror att de är arga, eller att något är fel medan de kanske bara var lite trötta eller något... Du har säkert inget att oroa dig för...
    Om du vill höra min erfarenhet är den iof tvärtom, men eftersom det inte är samma person betyder det ju ingenting.

• Miiiaaa

Det där beror helt på hur han är som person. Men skickade han ett gulligt sms så har du säkert inget att oroa dig för, som sagt, tjejer jagar gärna upp sig för ingenting. Jag och grabben ringer alltid till varandra varje dag om vi är ifrån varandra, men det är inget som vi måste göra, utan för att vi vill. Men ingen i tidigare förhållanden har varit så, så det betyder ju egentligen inget! Han är säkert supermysig av all längtan när han kommer tillbaks!

• Juvelia

min kille kan ju låta lite tvär om jag ringer honom just när han är på väg ut genom dörren, eller när det är trav på tv ;)
    men sen är han ju extra gullig när han har tid över och ringer, eller smsar

• Stjärna

Jag brukar märka att min kille är lite "frånvarande" när han är bortrest.
    Han skickar gärna gulliga sms, men i telefon kan han verka... lite frånvarande. Vi har diskuterat det och kommit fram till att vi är likadana. Bara att vi inte tänker på det när det är vi själva som gör det. När han är borta t.ex. hos sina föräldrar är det så mycket på en gång att uppleva, se och göra att han blir lite frånvarande i telefon. Det är liksom så mycket runt omkring.

Jag tycker inte du ska oroa dig för mycket. Men är det ett problem, tala med honom!

• Miniängeln

Min sambo kan låta väldigt "kort" när jag ringer honom på mobilen ibland, när han är på jobbet eller bortrest till släktingar el.dyl.

Jag har pratat med honom om det, berättat att jag är känslig och "läser in" saker & ting i hur han låter i telefon mot mig. Han har bättrat sig.

Våra samtal är ganska korta även om vi är borta från varandra. Vi kanske pratar 5 min varannan dag som högst eller sms:ar. Vet inte riktigt varför, vi kanske har växt ifrån plutte-nutt-snacket som pågick en timme utan någon mening egentligen.

Nu har ni bara varit ihop i några månader men prata med honom och berätta precis som du skrev i trådinlägget. Det är alltid bäst. Han kan ju inte ta illa upp för att du berättar hur du känner (?).

I början av föhållandet är det ju alltid att man inte vet hur den andra tänker/fungerar. Men det känns inget bra spontant när jag läser att du väntar 5 dagar med att ringa även om du längtar efter honom. Han kanske tror att du inte bryr dig! :(

Åtminstone ett samtal eller ett sms varannan dag borde väl vara okej utan att vara för påflugen/tjatig??

• Lolita

Lustigt att läsa era inlägg. Långdistansförhållanden har precis den problematiken, men multiplicerat med en faktor på 10. :)

• Lenchen

Lolita: Jo, jag känner också till den problematiken... Min pojkvän och jag har två gånger bott i från varandra ett halvår. Fast då blir det ju liksom "normalt" och man kan prata om det på ett annat sätt än vad Ella verkar kunna.

• Lolita

Kruxet med att killar reser bort/eller om man har distans, att killar generellt sätt är sämre på att tänka på att ge bekräftelse. Jag vill gärna höra av honom ofta och mycket, inte för att jag är osäker på honom, men jag vill känna att han hela tiden saknar mig. :) För honom däremot räcker det att höras ca varannan dag..

Det blir mer naturligt, eftersom det är fruktansvärt destruktivt att tillåta sig sakna någon för mycket. Så man är ok med att höras mer sällan, men det är ändå en väldigt fin balansgång.

Men för oss fungerar det bra. Vi har så otroligt fint när vi är tillsammans och det väger upp mycket av den jobbiga tiden att vara ifrån varandra.

• Lilla_m

Min pojke kan också låta lite kort på telefon, men det är bara för att han inte tycker om telefoner och har inget med mig att göra, jag är lite annorlunda så det är klart man tänker på det ibland och kan bli orolig.Men om han säger vad det beror på och beteendet är likadant hela tiden så då tycker jag inte man ska tvivla.

Man måste ju faktiskt lära sig in sin partners sätt också och inte ta saker och ting så allvarligt...

Svar på tråden Bortrest