Saint Tropez
Är det någon som har tips och erfarenheter ifrån Saint Tropez eller Nice? Vore bra att få tips på bl a bra shoppingställen, restauranger och sevärdheter!
Är det någon som har tips och erfarenheter ifrån Saint Tropez eller Nice? Vore bra att få tips på bl a bra shoppingställen, restauranger och sevärdheter!
Gobi har nog, eller? Känns som om man börjar få koll på människorna här inne. Vet inte om det är bra eller dåligt... Ursäkta att jag stör din tråd, men jag fick ett plötsligt bevov av att testa min personkännedom...
När jag ändå är inne och stör kan jag ju skriva lite vettigt. Har själv bara bott i Menton på rivieran. En väldigt mysig stad. Rekommenderas! Har besökt Nice och var inte särskilt imponerad, men det beror ju så klart på vad man är ute efter. Har inte varit i Saint Tropez själv, men har haft en del vänner som har varit där. De har gillat det men har sagt att det gäller att ha GOTT om kosing för att inte känna sig fattig. Även om man anser sig ha det ganska gott ställt med svenska mått mätt så räcker det tydligen inte långt där.
Ha, ha - jag har inte sån koll på dem här inne...Fick leta lite bland gamla inlägg - och Tolin, du har nog rätt där... Måste kanske skriva att jag omöjligt kan se mig själv i Saint Tropez, men ibland får man offra sig
Vad skönt att du tog mitt inkräktande på rätt sätt! Man vet aldrig om man ska bli halshuggen när man skriver något som faller utanför ramen här inne... Det är kanske det som gör det så kul!
Hoppas att ni får en fantastiskt kul resa i alla fall!! Frankrike kan aldrig bli fel... Bara mer eller mindre rätt!
Tolin; Vart ligger Menton, är det långt ifrån Nice/St Tropez? Om det inte är för långt bort kanske man kan få lite tips på vad man kan göra där? Jag är en liten lantis som inte har speciellt mycket koll på Franska rivieran. Har besökt Tourette, Antibes och Cannes - vilket bara har gjort mig ännu mera förvirrad...Så alla tips tas tacksamt emot!!!
Tolin; Som jag skrev har jag inte så bra koll på folk här inne, så det vore kul att höra när/var/hur du gifter dig?
Det var ett bra tag sen jag var där så jag kommer tyvärr inte ihåg så mycket detaljer förutom att det var otroligt vackert och mysigt. Det är en gammmal medeltida stad som jag har för mig ligger mellan Monaco och italienska gränsen. Jag älskar gamla städer där de har bevarat den genuina känslan. Sök på nätet så hittar du säkert mer info.
Vi gifter oss imorgon om en vecka!! Väldigt snart alltså! Ska bli så skoj! Vi ska ha ett litet bröllop (25 pers) i Hovs kyrka utanför Torekov. Du då?
Alltså vigseln är i Hovs kyrka. Middag ska vi äta i mina föräldrars sommarstuga utanför Torekov. Ska bli supermysigt! Hoppas vädret ordnar upp sig bara.
Oj, då borde bröllopsnerverna ha börjat komma i gungning? Åtminstone påstår min kära mor att de ska göra det (allt för att jag ska hålla fast vid min sambo och inte bli kvar på glasberget...).
Torekov? Jag är ungefär lika bra (dålig) på Sveriges geografi som Frankrikes...Kan det möjligtvis ligga på Västkusten?
Har ni varit tillsammans länge och hur kommer det sig att ni valt ett mindre bröllop?
Vi ska (om vi inte hinner döda varandra innan) gifta oss den 7:e maj nästa år i Stockholm. Ser ut att bli ett normalstort bröllop (ca 80 gäster) trots att jag egentligen hade velat ha ett mindre.
Jag håller också tummarna för att vädret ska bli bättre, men annars får ni väl inbilla er att "regn i kronan betyder rikedom" Vilken sorts rikedom det handlar om har jag dock ingen aning om?
Verkar f ö som om det inte är någon som har några tips att ge mig vad gäller resmålet. Eller så gillar de inte den intressanta tonen i den här tråden...
Tolin,
Du har koll på oss härinne eller hur*skratt*. Oroa dig inte du blir inte halshuggen av mig
Cannes ligger supernära St.Tropez och är mysigare än Nice och inte lika hektisk som S.T. Kan bli lite för mycket brunbrända unga människor i tighta t-shirts där, som min käre far brukar uttrycka sig om sommaren i S.T. Men de har en rolig affär där som bla har Lucien Pellat-Finet kaschmir tröjor. Dyrt men så snygga saker som man bara vill ha!
Cannes har ett underbart hotell som heter Hotel Martinez med ett underbart Givenchy spa. Du bor mitt i smeten och har nära till alla affärer. Trevliga affärer är bla
-Galeries Lafayette 6 rue du Marichal-Foch
- Alexandra rond-point duboys d'Angers
Vet inte vad du gillar för butiker men det här var bara några få exempel på vad Cannes har att erbjuda. Längs hela La Croisette finns hur mycket butiker som helst.
Om du åker till Cannes skulle jag vilja tipsa dig om en restaurang som heter La Palme d'Or som har fantastisk fransk mat.
Nu hoppar jag in och "inkräktar" på denna tråd också!
Menton ligger nästan vid Italienska gränsen, vet inte hur långt det kan vara mellan Nice och Menton men det är inte så långt i alla fall, 3 mil kanske. (Rätta mig gärna nån som vet!) Menton är en supermysig bergsby, att bara flanera omkring där och titta på små gränder och gulliga hus och ta en fika på nåt fint torg är jättehärligt!
St Tropez ligger ca 8 mil (tror jag) väster om Nice. Det är en jättemysig by egentligen, men på sommaren blir det väldigt hysteriskt med alla turister och jet-set:are, det är som sagt dyrt där, i alla fall under sommarmånaderna.
Jag tycker att Nice är en supertrevlig stad! Ganska bra shopping (om man gillar tex Zara i alla fall... ), massor med bra restauranger, härlig matmarknad och så en trevlig strandpromenad. Badstranden är stenig, inte alltid så skön att ligga på kanske, men det finns ju solstolar att hyra eller så kan man ta med sig en strandmadrass. Jag tycker inte att det stör så mycket men vill man bara från sandstrand så kan man ju ta sig till Antibes, Juan-les-Pins eller Cannes.
Sydfrankrike är hur som helst underbart!
Gobi; Tusen tack för alla tips! Har fuskat lite när det gäller den här tråden eftersom det här inte handlar om vår bröllopsresa... Jag åker dock till Frankrike på torsdag och är i akut behov av lite info om vad man kan hitta på där. När vi kollade upp hotell så var det stört omöjligt att få rum i St Tropez (om man inte vill betala över 500 EUR/natten, så vi kommer att bo lite utanför (med alla andra fattiglappar...).
la fille; Tack för tipsen! Du kanske har koll på vilka gator man ska undvika om man inte vill bli ruinerad? Var i Milano med en kompis för ett par år sedan och gjorde då bort oss rejält genom att shoppa där det var som dyrast. När vi hittade till de "mer prisvärda" gatorna var pengarna redan slut...
Härligt Gobi! Jag visste väl att du inte skulle göra mig besviken! Skönt att veta vart man ska vända sig när man söker lyx och flärd.
Du har verkligen grym koll!!
NSL: Nu blir det lite off topic igen... Bröllopsnerverna håller faktiskt sig ganska lugna än så länge. Det är ju inte så mycket bestyr när man har litet bröllop. Har beställt det mesta färdigt och får mycket hjälp från föräldrarna så vi har läget under kontroll. Tror att jag kommer hålla mig lugn tills vi står utanför kyrkporten och klockorna ringer för oss. Kommer nog inte att förstå riktigt vad vi gett oss in på förrän då. Kan knappt vänta dock...
Torekov ligger i Skåne, närmare bestämt längst ut på spetsen av Bjärehalvön i nordvästra Skåne. Drygt en mil från Båstad om det är mer bekant? Det brukar i alla fall vimla av Stockholmare på somrarna...I alla fall väldigt vackert, kan varmt rekommendera ett besök!
Vi har varit tillsammans i drygt tre härliga år. Känns som om det är rätt lagom att ta nästa steg. Jag är 29 och han 32 så vi känner oss redo. Tror på att dra ut på härligheten lite och inte göra allt på samma gång. Ville inte vänta för länge med giftermål eftersom jag gärna vill hinna vara "nygift" några år innan vår värld invaderas av småbarn.
Vi var först helt inne på att gifta oss utomlands. Varken han eller jag har drömt om ett stort kyrkbröllop och jag har inga prinsessdrömmar. Tvärtom! När vi väl började kika runt på alternativ tyckte framförallt jag att det kändes hemskt att inte få dela dagen med min familj. Delad glädje är ju trots allt dubbel glädje. Tror inte att det finns mycket som kommer att slå känslan av att titta in mamsens ögon den dagen. Det skulle vara att se min blivandes ögon då... Vi ska dock ha en sommarfest i augusti för våra kompisar som inte får dela vår dag. Har hyrt en lokal vid havet där vi ska fixa lekar och kalasa dagen och natten lång. Känns som en perfekt lösning för oss!
Nu har jag skrivit MYCKET! Vad är er story? Varför har ni ett stort bröllop om du hellre vill ha ett litet?
Tolin; Låter som om jag skulle ha gift mig med någon av er ist Mycket bra idé att ha bröllopet för familjen och sedan en kul fest med kompisarna! Mina tankar gick i ungefär de banorna innan jag brutalt blev överkörd av min sambo... Hade jag fått bestämma hade vi haft "inflyttningsfest" som till gästernas förvåning skulle visa sig vara bröllop! Tänkte att alla skulle slippa pressen som det faktiskt är inför bröllop, plus att det hade blivit så mycket billigare! Då hade vi kunnat ha en tipsrunda som slutade vid kyrkan (som ligger nära bostaden) och efter vigseln hade det räckt med en trevlig buffé och roliga drycker. Inbillar mig dock att min blivande mans dröm om "prinsessbröllop"
är viktigare än min egen, så därav valet.
Skåne, det borde jag ha haft koll på. Vi bilade runt i Skåne förra sommaren, men missade Torekov. Får åka förbi där nästa gång vi åker neråt landet!
Vi har varit tillsammans i drygt två intressanta år Vi är 32 och 33 och har väl insett att det vore kul att slå till innan man har alltför många gråa hår...Min sambo friade och då hade jag ju bara två vägar att gå - och den här verkar mest lockande.
Hoppas att man får se bilder ifrån bröllopet sedan!? Och vart går bröllopsresan förresten?
Alla; Fler tips skadar inte! Vet att det har varit lite utsvävningar om annat här (inte minst mina egna), men frågan som tråden började med gäller fortfarande...
Hihi Tyvärr är det inte tillåtet med bigami i Sverige, men annars hade du gärna fått vara med på ett hörn.
Tycker din idé låter jätteskoj, men det blir säkert jättebra hur ni än gör. Lite ovanligt med män med prinsessdrömmar... Lustigt nog träffade jag en kompis igår som är i samma situation som du. Det är hennes sambo som ligger på och vill fixa värsta bröllopet, medan hon är lite mer cool. Härligt med lite ombytta roller tycker jag! Så vara det INTE i vårt fall kan jag säga. Jag har fick allt ligga på lite för att han skulle komma till skott... Fast när han väl gjorde det ska jag inte klaga.
Tror nog att vi kan ordna lite bilder, men jag får väl kolla med min "make" (konstigt) om det är okej innan jag släpper ut honom i offentlighetens ljus. Han är av någon märklig anledning inte lika tänd på BT som jag... Märkligt! Jag kan ju alltid retuschera bort hans ansikte om han skulle visa sig vara motvillig. Skulle se snyggt ut?!
Vi ska åka en vecka till Skopelos i Grekland. Det var otroligt svårt att hitta någonstans vi ville åka till på sommaren. Vill inte vara borta för länge den enda årstiden det för en gångs skull brukar vara hyfsat väder här hemma. (Inte i år dock...) Beslutade oss alltså för att köra en budgetvariant direkt efter bröllopet och satsa på en längre resa i vinter. Sydafrika eller Brasilien står på önskelistan. Blir nog bra att göra så!
Lycka till med allt!! Hoppas att resan, både till rivieran och med blivande maken, blir intressant!!
Tolin;Stort grattis!!! För nu antar jag att ni har gift er (och befinner er på smekmånad just nu)! Hoppas som sagt på bilder så småningom...
Kan berätta att resan till S:t Tropez blev superbra, dock en helt annan resa än jag trott. Att det skulle vara så extremt dyrt kan jag inte hålla med om. Tyckte nog att priserna var i samma klass som i övriga Frankrike. Jag hittade t o m mina favorit-skor (Le coq sportif) flera hundra billigare än i Sverige! Blev överhuvudtaget inte speciellt imonerad av stan/samhället, tyckte nog att det såg ut som de flesta andra ställena man varit på. Kul att ha varit där, men jag har svårt att tro att jag åker dit igen...
Är du i trakten av Nice är St Paul och Vence två fina ställen att besöka. I alla fall om man har tillgång till bil. St Paul är visserligen turistit, men ligger vackert på en bergsknalle. Kolla in boulespelarna vid restaurangen. Cagnes har också en fin borg att besöka. Att handla parfymer i Grasse är roligt och varför inte lite vin på systembolaget vingård Rabiega. Missa inte shopping i Cap3000. Ha det så roligt!
Angels; Tack för tipsen, de kommer dock lite sent eftersom vi redan har kommit tillbaka ifrån Frankrike...Kommer dock att åka dit senare i sommar också, så kanske dina tips kommer till användning. Vi har f ö varit i Vence eftersom våra kompisar har sommarhus inte alltför långt därifrån.