• StorTiger

Hur gick er uppkörning till?

När det gäller bil alltså!

Hur länge körde ni och var?
    Var det nåt speciellt du var tvungen att göra/visa att du kan?
    Vill veta allt, speciellt om du kört upp från Förarprovskontoret i Solna!

Det börjar närma sig för mej och jag är redan nervööös när jag tänker på det!

• Svar på tråden Hur gick er uppkörning till?
  • Darling1

hej!!

Jag körde iofs upp i Kalmar... för 4½ år sedan... Tror uppkörningen tog 40 min, och jag fick köra mot ett mål och sedan ut på landsvägarna, slapp stadskörningen helt och hållet och det var jag väldigt glad för då eftersom Kalmar är lite knepigt med alla enkelriktat skyltar som finns i centrum! Klarade mig på mitt första försök! men känner en hel del som inte klarade det på första... Lycka till med din uppkörning!

• Leona

Körde också upp i Solna för 6-7 år sen.

Fick INTE backa kring nåt gathörn!
    Men väl göra säkerhetskontroll innan avfärden.
    Sen blev det lite körning i villaområde, ut på E4:an vid Stallmästaregården, tillbaka upp vid Haga Norra och sen igenom Råsunda-området tillbaka. OBS!!! Om du har möjlighet så kör i den stora rondellen vid Solna hallen och öva innan om du kan! Den rondellen är väl mer eller mindre obligatorisk! Rätt krånglig rondell, med rödlysen mitt i...

Var väääldigt tydligt med att visa att du använder backspeglarna och döda vinkeln!

Och om du kör på en enkelriktad gata och skall svänga vänster så lägg dig till vänster relativt tidigt!

Japp, det var mina små tips!!! LYCKA TILL!!! Och återkom gärna och meddela hur ( bra! ) det gick!

/Leona

• Miniängeln

Det kommer gå bra! Var lugn och fokuserad så grejar du det!

Jag körde upp i Sollentuna och "uppkörningsmannen" var jättetrevlig. Vi satt och snackade medan jag körde och det tog väl ca 35-40 min.

Jag fick köra mot mål (missade en skylt och hann därför ej byta till rätt fil, fick hitta en plats å vända på och åka tillbaka in på den rätta filen), backa runt ett gatuhörn (körde upp på trottoarkanten), körde i villaområde med högerregeln och 30 o.dyl.

Jag fick körkortet!!!

Det jag vill ha sagt med det är att det är OKEJ om du gör några misstag. Huvudsaken är att du visar för honom/henne att du är säker bilförare. (Visst, misstagen får ej vara för grova men då har du ju bevisat att du ej är redo å släppas ut i trafiken.)

Som bilförare så kommer du göra misstag, köra fel och råka köra upp på trottoarkanten. Men du måste kunna ta det lugnt, lösa problemen på ett förnuftigt sätt och ej vara någon fara i trafiken.

Lycka till! Du grejar det, tjejen!

• iat

Jag tror att det heter Duvbo, villaområdet inte långt från Solna med hastighetsbegränsning 30 i nästan hela området.
    Det är nog bra att övningsköra i området där du ska köra upp lite innan så att du har ett hum om hur det ser ut.
    Jag gjorde en "provuppkörning" med bilskolan innan. Då var vi två elever i bilen och vi körde i samma områden som uppkörningen sedan var. Den andra tjejen fick t.o.m. backa runt exakt samma gathörn som jag fick backa runt under min uppkörning....

• StorTiger

TACK snälla för att ni delar med er!
    Kört på körskola för första gången idag...det gick rätt bra.

Miniängeln
    Guuu va skönt att höra att man inte behöver köra sååå perfekt...

Leona
    Tack för alla användbara tips, en fråga bara:hur gör man säkerhetskontroll!?
    Ska även fråga på körskolan nästa gång!

iat
    Ja Duvbo va det ja! Finns ju inte så många villaområden runt om, därför jag undrade!
    Japp-ska verkligen försöka köra mycket där en uppkörning eventuellt kan bli!

Ha det!!!

• Leona

StorTiger! Tror att det står i teoriböckerna hur en säkerhetsontroll går till!?! Man ska kolla att alla blinkers fungerar, typ kolla oljan osv...

Jag fick oxå köra i ett villaområde, dock EJ i Duvbo. Där jag hade övningskört massor...
    Nåt villaområde som ligger "bakom" Råsundavägen. En bit in på Råsundav.
    ( sett från Sumpan-hållet ) fick jag svänga in vänster. Har dock ingen aning om vad det heter. Vägen in ligger inte så långt från Filmstaden iaf!

Kul att din 1:a lektion gick så bra!!!
    /Leona

• Tessius

När det gäller backa runt hörn är det nåt man nästan dagligen använder, jag gör det i alla fall.....jag backar ner från garageuppfarten osv. Det är svårt i början men när man väl kan det är det hur lätt som helst!

Sen när det gäller högerregeln, den gäller alltid när det inte är huvudled! När det är huvudled sitter det alltid "huvudledsskyltar" uppe, det går inte att ta miste på. Det gäller att ha koll på vägskyltarna. Sen finns där ju utafrtsregler också men de gäller ju endast från utfarter, tex från stora parkeringar mm!

Jag är så dålig på att förklara men när det väl är uppkörning vet man förhoppningsvis vad man ska göra!

Ta det lugnt på uppkörningen, man har råd att göra små misstag, bara man rättar till dem igen!

Kommer ihåg det jobbigaste jag fick på min uppkörning, backa in i en parkeringsruta! Tyckte det var asjobbigt då men nu är det nåt jag använder mest eftersom det är smidigast sen när man ska köra ut!

Lycka till, är säker på att det går bra!!!

• StorTiger

Jo, det står säkert om säkerhetskontroll i teoriböcker, men jag har aldrig läst nån, använde RoadQuiz för att klara Teorin. Ska kolla upp det imorrn.

Var ute och körde på eftm. tillsammans med mannen, och fick en riktig "down", skulle genom en jävla jobbig å konstig rondell med trafikljus på vissa ställen, tog typ 20 min att ta sig genom den och jag trodde till slut att dom i bilarna bakom skulle kasta sig ut och skjuta mej...!!!
    Usch- jag får prestationsångest!

Tack för era uppmuntrande ord allesammans!Tar gärna emot fler

• Johanna = en lat kock

icapika

jag backar ofta runt hörn när jag vänder på gatan... på flera av de ställen vi brukar parkera måste vi vända för att komma iväg från området (parkeringarna är åt fel håll)

det är ju ett snabbt säkert och effektivt sätt att komma runt...

• Leona

Julitärnan! Att du missade pga av ej visad hänsyn vad det gäller högerregeln tycker jag var helt rätt! Förlåt!
    Du har dessvärre rätt när du påpekar att det inte är en regel som alltför många tar hänsyn till. Speciellt INTE här i Stockholm! Men det är ju i grund och botten en bra regel! Och enkel att följa. Om det inte är huvudled så gäller högerregeln, med undantag för utfarter från t.ex. parkeringar, och jag är övertygad om att många olyckor skulle undvikas om regeln följdes av alla! Varje dag när jag kör hem från jobbet så kör jag ut på en liten 30 väg först. Där ska högerregeln gälla men jag tror aldrig nån släppt fram mig!?!
    Vad som däremot gör mig ännu mer irriterad är när jag saktar in för att släppa fram någon enligt högerregeln och denne person stannar HELT! För att vederbörande är helt ovetandes om vad som gäller... Snacka om att rubba trafikrytmen!

Nåväl kamrater, barn är mjuka - bilar är hårda! Så kör försiktigt!

/Leona

• Icapika

Jag har bokat uppkörning 20 september! Om en månad alltså. Samma dag som mitt övningskörningstillstånd går ut alltså så hoppas jag klarar det! Så nervös redan, men har man 51 körlektioner (om man bortser från halkbanan och lektionen vi hade precis innan den) borde det ju gå bra
    Tur att man får en varmkörningslektion innan, annars skulle det ju vara hemskt! Hoppas att det är någon som förstår att man är nervös i början när man kör.

• Cassiopeija

Jag körde upp i en lite mindre stad och där fanns det två "kontrollanter" (heter det så?), enligt ryktet var Birger den värsta man kunde få, då var det nästan kört från början. På uppkörningsdagen sätter jag mig i bilen, kontrollanten sträcker fram handen och säger: Hej, Birger heter jag!

Som om man inte var tillräckligt nervös redan!

Det gick bra ändå, jag klarade det.

• Smulu

Något som jag upplevde att körskoleläraren tyckte var viktigt var att man tittade noga omkring sig, så vrid ordentligt på huvudet så det syns att du tittar åtsidan, i backspeglarna etc. Nu får jag trist nog inte köra på minst två år och då måste jag eventuellt ta om kortet. Beror på vad doktorn säger.

Svar på tråden Hur gick er uppkörning till?