• Norah

Var kan man hitta tyg till klänning?

Hej! Jag har funderat på att sy upp en egen klänning med hjälp av sömmerska. Men är det någon som vet var man kan hitta fina tyger till klänningen?

Jag ska inte gifta mig förrän nästa sommar, men jag är nyfiken på vad det finns för tyger.

• Svar på tråden Var kan man hitta tyg till klänning?
  • lottac

Hej!
    När jag letade tyger insåg jag att de flesta affärer hade ungefär samma tyger... Lite trist men det motiverades med att det är vad som efterfrågas... Fast det är väl inte så konstigt heller...

Mitt lilla trick (och säkert andras) var att ta prover från olika affärer och sen åka hem och titta på dem. Visst, det är ju inga stora bitar vi talar om men det kändes ändå bra att kolla med mor och m2b...

Jag köpte mitt tyg i Stockholm och scannade även marknaden där. :)
    Fina fanns på SidenCarlsson, Nk (där fanns liknande tyger) Simbrasiden (som även har postorder). Naturligtvis fanns jättefina ävn på andra ställen men blotta tanken på min framfart i dunjacka i regnet (så var vädret då) gör mig matt...

Mitt tyg? Jo det köptes på Simbrasiden och är en fin dupion (typ Thai).

Gäller det andra ställen vet jag bara Karlskrona där det finns en tygaffär med fina tyger vid Stora torget.

/C

• Norah

Tack för tipset!

Jag ska åka till Stockholm om några veckor, så då får jag passa på att titta på tyger. Jag vet ungefär hur jag vill att klänningen ska se ut.

lottac:
    Hur mycket kostade ditt tyg? (Nyfiken, vill veta vad jag ska förbereda mig på.)

• lottac

Norah!
    Kollade med mor, tror att det gick på ca 2500:-, då räknar jag 5m tyg, foder och en ruskigt dyr bård som kostade mer än tyget!!! Tror att tyget gick på 229 eller 279:-/metern.

Min klänning kommer att vara väldigt enkel med en "guldig bård" längst ner.
    /C

• Norah

Tack snälla!

Då vet jag ungefär vad jag har att vänta mig. Jag har också tänkt mig en ganska enkel modell.

Jag tittade på simbrasidens hemsida, och jag tror säkert att jag hittar något passande där. Nu gäller det bara att hitta en sömmerska.

• blivande fru Andersson

Jag köpte mitt tyg på Euro Kangas i Skärholmen för 49:- per meter.

Mitt tyg är ett kläd/gardin tyg. En syntet taft som var precis vad jag ville ha. När du är ute så ta även en sväng bland gardintygerna. Man vet aldrig vad man hittar. Glöm inte heller bort stuvbitarna.

Fastna inte heller för att det ska vara "äkta", oftast finns det syntetkopior som är så mycke billigare men precis lika fina.

Jag syr alla mina festkläder och även mycke vardagskläder. Följande är mina favorit affärer.

1.Ohlssons Tyger och Stuvar
    Gamla Brogatan
    Sveavägen

2.Euro Kangas
    Skärholem

3.Kilotex
    Nacka

• elisabet

www.furulundsmodetyger.com brukar ha siden och andra brudtyger till billigt pris (postorder). Man kan beställa hem provlappar och man kan också returnera tyget om man ångrar sig

Nk Tyger är en del av Siden-Carlsson, så de har mycket samma saker. Rekommenderar Siden-Carlsson på Drottninggatan, de har varit mycket hjälpsamma och tillmötesgående! Dock har de nästan hela sortimentet av band på NK

• EbbaK

Jag köpte mitt tyg på Simbra Siden, det blev en cremefärgad duchesse som kostade 748 kr per meter. Ganska dyrt men ett underbart tyg!
    Har du hittat en sömmerska som ska sy klänningen?

• Umebruden

Det var verkligen dyrt! Jag trodde duchesse var relativt billigt ändå...

• inger_74

www.gittes.se

De har ett stort sortiment och ok priser, jag köpte min krossade sammet där, samt foder och tyll. Totalt inkl frakt 1000kr.

• Norah

Åh, vad glad jag blir av alla svar.

Jag ska kolla upp affärerna och kontakta en sömmerskan här i Umeå. Jag hoppas verkligen att hon har möjlighet att hjälpa mig.

• Norah

Jag har varit inne på Furulundsmodetyger.se nu, och beställt tygprover. Det är ju perfekt att man får beställa de gratis. Och vilka bra priser de har där!

Jag har tänkt mig en klänning med två olika tyger. Det omönstrade tyget som jag behöver mer av kan jag nog köpa på furulundsmodetyger.

Svar på tråden Var kan man hitta tyg till klänning?