• Jenka74

Ska passen med på shopping resa till Tyskland?

Planerar att åka på lillsemester nästa vecka, där vi även funderar på att åka till Tyskland en dag och shoppa dricka. Måste man ha pass med sig? Och gäller det även småbarn (1½) i så fall? Fixa pass tar väl ett par veckor hos polisen, eller?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Ska passen med på shopping resa till Tyskland?
  • Caroline 14/8

ta passen med för dom vill se dom när ni ska ha pant tillbaka på burkarna.,

• Jenka74

Då räcker det att vi vuxna har pass då eller?

• Caroline 14/8

Ja, det skulle jag tro. Kan inte tänka mig. nått annat.

• inger_74

hej

Ska du åka färja eller bil.
    Pass behövs inte enl Passenheten på Polisen i Gbg eftresom vi är med i Schengen-avtalet (jsg skulle dock ta med ett ändå)

Däremot vet jag att färjebolagen ex Stena Line kräver pass på sina resenärer.

Polisen rekommenderade mig att skaffa ett personbevis att ha med på barnen så att de kan kopplas ihop med er om det skulle ske något. (mitt barn var 1,5 år när jag frågade)

Man kan få sk tillfälliga pass hos polisen, de får man direkt men de kostar lika mycket som ett vanligt och gäller bara en mkt begränsad tid.

Men jag skulle tagit med pass på er vuxna om ni har, samt personbevis på barnen.

• Jenka74

Vi ska troligtvis åka Hborg-Hör och sedan Rby-Pgarden. Har inte tid att beställa pass till lillflickan. Hoppas det räcker med personbevis.

• Ettolrach

Pass krävs inte vid inresa - men ofta vid utresa. Eftersom länder som är med i Schengen-samarbetet är förbundna att se till att inte "obehöriga" kommer in i Schengen-området så har utreselandet skyldighet att se till att de som reser från ett Schengen-land till ett annat har "rätt" att komma in i det land man avreser till.

Att helt hoppa över passen är alltså inte att rekommendera.

I princip skall även spädbarn ha egna pass.

• Jenka74

Hmmm, kanske vi bör avstå från denna shoppingresa om så är fallet.

• Kay

Vilka olika informationer alla verkar ha fått.... inklusive mig.
    Jag ringde polisen innan vår resa till Tyskland och fick till svar att vi var skyldiga att ta med pass för att det skulle i största sannolikhet behövas för inresa tillbaka till Sverige (?) Nu stötte vi aldrig på nån som ville se våra pass varken dit eller hem, men vi hade med dem i alla fall.
    Jag skulle ringa polismyndigheten och kolla igen.

• Johanna = en lat kock

sverige är medlemmar i schengen så egentligen så ska det räcka med IDkort MEN våra IDkort är INTE GODKÄNDA :[ :o

• serendipity

Alla måste fortfaranade ha pass för vi har ingen ID-kort som visar nationalitet. Jag menar alla nationaliteter som bor i Sverige kan ju ha tex ett svenskt körkort. Så jag skulle nog se till att ha pass även för alla barn.

• Jenka74

Verkar som att våran Tysklandsresa blir inställd, alla i familjen har pass utom flickan som är 1,5 år. Tid finns inte till att skaffa ett och chansa på att åka utan tror jag inte att vi törs.
    Tack för alla svar.

• Kay

Kan inte nån i familjen stanna kvar i Sverige med flickan? Att åka och shoppa med en 1.5 åring kan vara nog så prövande ändå.

• Anette C

Hej.

Man kan få ett tillfälligt pass som gäller för en resa,vi skaffade oss ett sånt när vi åkte till Bordershop förra helgen.
    Man fick det på 10 min.
    Vi behövde inte visa det ,men man var tvungen att det med sig.
    /Anette.

• Secret

Okej. Så här ligger det till.
    Ur gränskontrollens synvinkel:
    Vi är med i schengensamarbetet och därför är gränsen mellan Sverige - Danmark, Danmark- Tyskland s.k. "inre gräns" Schengenkoventionen Kap. 1 Artikel 2: De inre gränserna får passeras överallt utan att någon personkontroll genomförs.

Gränsen Sverige - Polen, Tyskland - Polen är en s.k. "yttre gräns" och vid denna föreligger krav att utföra personkontroll med pass och allt.
    Schengenkonventionen Kap. 2 Artikel 3.

Detta innebär att om ni skall resa Sverige - Danmark - Tyskland så är det ur en passkontrollants synvinkel inga problem.
    MEN: Många länder har ett krav om att individer inom dess gränser skall kunna identifiera sig (ex: Frankrike), flygbolag, färjebolag kräver vid resa att man visar sitt för identifikation (framför allt efter 2001 9/11). Även så krävs passet vid köp av spriten i samband med panten.
    För att summera: Jag rekomenderar er att ta med pass ner då det inte skadar. Erat barn och ni kan utan problem resa ner varvid ni inte behöver ett pass för barnet (ordna däremot ett personbevis), om inte denna har planerat att delatag i erat spritinköp ;) .

Lycka till med allt.

Mvh Secret´s M2B och Passkontrollant till yrket.

• Jenka74

Tack för svaret, secret´s M2B. Har beställt personbevis, så vi ska nog försöka oss på en resa trots allt.

Jenka

• AED

Passen ska med även på barn. Detta för att det krävs som identifiering, körkort duger inte i andra länder. Detta besked fick jag när vi skulle åka till Tyskland. Det räcker med en liten trafikincident för att passen måste fram. Vi visade aldrig passen för någon... men det var med.

Svar på tråden Ska passen med på shopping resa till Tyskland?