• L*I*A

Tips på egen snaps?

Hej!
    Jag undrar om ni har några bra recept på egengjord snaps? Lite somrig sådär och gärna med lite annorlunda smaker än de traditionella.

Hur länge ska snapsen stå och "dra" innan den är klar att inmundiga?

• Svar på tråden Tips på egen snaps?
  • f.d. Svart brud

Mitt heta tips är pors-snaps! Jättegod och lite kryddig. växer vid sjökanter som små buskar. Man stoppar ner en kvist i en flaska vodka och låter dra ett-två dygn. Ev kan man tillsätta en sockerbit.

• Snigel

Det finns en bok som heter "Snaps" från Kakao förlag som innehåller många olika sätt att krydda snaps på. Vi har prövat några av dem med gott resultat. Det finns även lite roliga "runt-omkring-tips" i den, bordsdekorationer etc. Jag har för mig att den kostar runt 150 kronor.

Lycka till!

• Courage

Snaps är alltid trevligt! Det mesta går att göra snaps på (bär, örter, frukter, kryddor). Vissa snapsar mår bäst av lagras flera månader (sådana gjorda på vedartade kryddor; kummin, dillfrön, malört etc),andra är bäst nya (som smultron, citron, ört etc.). Avrunda gärna snapsen med lite socker (ca ½ sockerbit på en 75: och gärna med lite kanelstång som får ligga i snapsen ett par timmar). Provsmaka löpande under tillverkningen så du har koll på processen! Lycka till!

• Fröken E

Snaps! Jag och min blivande hittade på en sommarsnaps inför en snapstävling, föregående midsommar. Vi köpte brännvin special, skivade och stoppade i flera bitar av syltad ingefära, rivet citronskal (lime går nästan ännu bättre!) samt en vaniljstång. Efter en och en halv dag tog vi bort citronskalen. Dagen efter silade vi drycken och tog bort ingefäran, men lät vaniljstången vara kvar - dekorativt. Snapsen blev en favorit, framför allt hos tjejerna, och du... Vi vann tävlingen! Lycka till!

• Tina F

Jag skulle också vilja rekommendra dig att köpa boken "Snaps" av Kakaos Förlag, den är suverän!! Det är busenkelt och det finns gott om goda snaps - en favorit som vi gjort är vanilj och limesnapsen!!

• L*I*A

Oj, många bra tips här, tackar! Till midsommar blev det dock Hjärtansfröjd från systemet, eftersom jag var lite sent ute. Den var god tycker jag, som inte riktigt gillar pappas gamla O.P. Andersson och liknande

• Scarlett

Lime- och salviasnaps hade vi på bröllopet. God, somrig och fräsch, utan att vara söt (vilket i alla fall inte jag gillar till mat).

• HelleBelle

Ett lat recept. Blanda 50/50 renat med Önos outspädda saft. Enkelt och jätte gott. Finns i olika smaker bla svartvinbär och fläder.

Svar på tråden Tips på egen snaps?