• Bröllopstokiig

1700-tals inspiration; "Visa vid vindens ängar"

Hej!

Vi har en fin festlokal i gustaviansk stil bokad till bröllopet. Kommer dessutom att ha en borgerlig vigsel i parken, och har nu fått för mig att jag skulle vilja ha 1700-talskänsla i musiken m.m Har hittat "Drottningholmsmusiken" av Roman, men andra tips mottages tacksamt (gärna andra tips med 1700-tals anknytning också)

Dessutom söker jag texten till "Visa vid vindens ängar"
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden 1700-tals inspiration; "Visa vid vindens ängar"
  • Bröllopstokiig

Visa vid vindens ängar finns med i Den svenska sångboken. Jag har den hemma, och nu är jag på jobbet så jag kan inte titta upp texten. Boken borde gå att låna på bibliotek. Själv köpte jag den på bokrean förra året, och jag tror att den finns med även i år.

• Bröllopstokiig

Hej! Kolla på biblioteket och låna böcker om gustaviansk stil, så får du säkert tips på fin dukning, bordsdekorationer etc. Silverkandelabrar är typiskt gustavianskt. Liksom linne. Det känns åtminstone så.

Gustavianska färger är väl annars ganska ljusa pastellfärger: grått, ljusblått, ljusgult, rosa...

Om du vill ha "gamla" blommor i brudbuketten så finns det massor med böcker som handlar om blommor förr. Typ "Mormorsblommor" och "Längtans blomster" är två titlar jag kommer på. Det finns många gammaldags rosor som är fina, lavendel, mycket "kryddgrönt" som är vackert i buketten, t ex salvia och mynta.

Det finns även "historiska" kokböcker men jag är inte säker på att 1700-talsmaten uppskattas idag? Har inte koll på vad de åt då...

Lycka till med ditt tema!

• Bröllopstokiig

1700 talet var ett väldigt segrerat samhälle. De fina folket åt väldigt fin mat. Mycket tryffel och så... Kolla Kajsa Warg. Hon levde då!
    I vilken stad ska ni vara???

• Bröllopstokiig

Å, kom ju på... det är klart du ska ha Bellman!!!! Hur kunde jag glömma honom!

• Bröllopstokiig

När det gäller musik så kommer jag direkt att tänka på bellman.. Tex. Fjäril vingad syn på Haga...

Texten till Visa vi vindens ängar kan du hitta i vispop som finns på Biblan.

Anna

• Bröllopstokiig

Visa vid vindens ängar - Mats Paulson

Det går en vind över vindens ängar,
    det fladdrar till i en tyllgardin.
    Och jag ska skriva en sommarvisa
    med sol och blomdoft i melodin.
    Jag ville sjunga om Katarina,
    till träklangsflöjter och alcymbal
    men vindens toner blir sommarns sånger,
    jag bara lyssnar i björklövssal.
    Det går en vind över vindens ängar,