• Nisse & Sanna
    Äldre 17 Jun 20:54
    12511 visningar
    20 svar
    20
    12511

    Stryka brudklänning?

    Jag funderar på att stryka iordning min klänning själv, istället för att lämna in den. Är det något speciellt man behöver tänka på när man stryker en brudklänning? Stryker man tyllet invändigt också?

    Min klänning är en tvådelad klänning, med en stor kjol som har tyll insytt så att den ska "stå ut" och få fall.

  • Svar på tråden Stryka brudklänning?
  • Caroli­ne 14/8
    Äldre 17 Jun 20:57
    #0

    Jag hade inte vågat stryka min klänning själv. Hade nog lämnat in den så den blev pressad. Men om du nu ska göra det så tror jag att du ska stryka den på undersidan med en handduk emellen.

  • ElleJa­y
    Äldre 17 Jun 21:00
    #0

    Jag skulle inte stryka själv om jag vore du... Om du endast lämnar in den för pressning kan jag inte tänka mig att det kostar mycket. Kemtvätt + pressning på Royal Kemtvätt på Östermalm kostade drygt 300 kr för mig. det var det verkligen värt! Den blev hur fin som helst!
    Hur du än gör: Lycka till!
    Elle

  • Ellieg­p
    Äldre 18 Jun 09:29
    #0

    Är det siden? Isåfall skall du INTE stryka själv! Siden skall pressas i stället för att strykas. Det är jättesvårt att göra det själv så att det blir snyggt. Man kan faktiskt förstöra hela klänningen.

    Visa klänningen för nån kunnig person och be om råd!

    e

  • wiener­waltz
    Äldre 18 Jun 09:36
    #0

    Jag hade också tänkt att stryka klänningen själv.
    Kan man inte det?

    Det känns lite konstigt att betala för att någon ska stryka ens kläder.

  • nallem­aja
    Äldre 18 Jun 09:38
    #0

    Jag strök min klänning själv och det gick aldeles utmärkt.
    Jag strök med en vit kökshandduk emellan.

  • wiener­waltz
    Äldre 18 Jun 09:46
    #0

    Nallemaja.
    -Vad har du för typ av klänning? Jag har något slags siden med chiffong utanpå.

  • Nojsan
    Äldre 18 Jun 10:12
    #0

    Prova att bara hanga in den i badrummet med varmvattnet pa i duschen. Det slatar i alla fall ut smarre rynkor. Jag skulle inte vaga stryka...

  • wiener­waltz
    Äldre 18 Jun 14:40
    #0

    Är det någon mer som har vågat stryka sin klänning själv?

  • Bomull
    Äldre 18 Jun 15:05
    #0

    Ojdå! Jag hade tänkt stryka min kjol i taih-siden själv 8med handduk emellan) jag har sytt in den och måste pressa sömmarna....Men på låg värme kan väl inte så mycke hända?

    //Bomull

  • Tuve04
    Äldre 18 Jun 16:24
    #0

    Är det ingen etikett för klädvård i den?

  • Nisse & Sanna
    Äldre 18 Jun 19:01
    #0

    Verkar vara polyester och nylon om jag löser på lappen som sitter i livet. Och så är det ett strykjärn med en vågig linje under sulan. (Har aldrig sett förut). Klänningen är en Maggie Sottero. Tror ni då att det är dumt att stryka?

  • wiener­waltz
    Äldre 19 Jun 22:21
    #0

    Vad betyder då symbolen med strykjärnet och den vågiga linjen??
    Någon som vet?

  • wiener­waltz
    Äldre 20 Jun 21:47
    #0

    Är det någon som har forskat om symbolen?

  • Hugoli­na
    Äldre 20 Jun 21:58
    #0

    Jag ska lämmna in klänningen för strykning där jag köpte den, det ingick i priset!

  • wiener­waltz
    Äldre 20 Jun 22:04
    #0

    Men det kan inte bli aktuellt för mig, ja köpte ju på typ postorder, så då skrynklas den i paketet.

  • Peppar
    Äldre 20 Jun 23:26
    #0

    Jag fick order när jag köpte min sidentaft på SidenCarlson om att absolut inte ha minsta gnutta vatten eller ånga när jag pressade, det kan ge fläckar på tyget.

  • Äldre 28 May 15:17
    #17

    Jag tar upp denna tråden igen, då jag har en fundring angående detta. Ni som lämnat in klänningen för uppläggning/intagning osv där ni köpte klänningen, strök de till den i samband med detta eller får man tillbaka den skrynklig? Måste man be om det som extra tjänst? 

  • iso
    Äldre 28 May 19:09
    #18
    Kalejdoskop skrev 2014-05-28 15:17:05 följande:

    Jag tar upp denna tråden igen, då jag har en fundring angående detta. Ni som lämnat in klänningen för uppläggning/intagning osv där ni köpte klänningen, strök de till den i samband med detta eller får man tillbaka den skrynklig? Måste man be om det som extra tjänst? 


    jag hämtade min klänning idag och då pressade sömmerskan den åt mig för en extra kostnad om 200 kr. det blev jättebra och var helt klart värt det för den var ju inte smutsig. 
  • Äldre 29 May 15:19
    #19
    iso skrev 2014-05-28 19:09:50 följande:

    jag hämtade min klänning idag och då pressade sömmerskan den åt mig för en extra kostnad om 200 kr. det blev jättebra och var helt klart värt det för den var ju inte smutsig. 


    Ah, ok, vad bra! Det var ju inte så farligt :) tack för svar!
  • Lovisa­Simon
    Äldre 30 May 10:46
    #20

    Min klänning fick jag ouppackad i och med att jag flyttade den dagen så hon på butiken strök inte ut den så den inte skulle ta så stor plats. Då min mamma har ett ångstrykjärn skulle det gå hur bra som helst att ånga ut min klänning. Hon tipsade om att stryka den ut och in, börja med understa tyllagret och arbeta sig utåt mot yttertyget. Ett ångstrykjärn är snällaste sättet att bli av med skrynklor :)
    Har inte strykt den än då jag ska hämta en förvaringspåse som den kan hänga i sen.

Svar på tråden Stryka brudklänning?