Blott en dag?
Hallå! Någon som har texten till Blott en dag? Tycker ni att den passar på bröllop eller är den lite sorglig kanske?? Tack
Hallå! Någon som har texten till Blott en dag? Tycker ni att den passar på bröllop eller är den lite sorglig kanske?? Tack
nejdå jag tycker den passar bra på ett bröllop!! Väldigt fin faktisk.. Själv hade vi "Bred dina vida vingar" som också är skriven av Lina Sandell Berg. Det är väl heller ingen typisk bröllopslåt, men det blev succe! Jättefint :) Ta Blott en dag du om du gillar den.
Vi ska ha lovsångspsalm 519 Jesus för världen av Lina Sandell-Berg som första psalm. Den är lika fin som Blott en dag men har (för mig) en positivare innebörd.
Jag tror det kan bli väldigt fint. Mycket beror på hur den framförs. Den handlar ju mycket om att leva i nuet o det är ju alltid aktuellt. Jag tror texten från början gick "Han som bär för mig en MODERS hjärta", men det ändrades sen. Tyvärr.
Begravning, helt klart.
Den ÄR jättevacker, men nejnej.
Alldeles för begravningsaktig...men det är en väldigt fin låt.
Spelades på min mormors begravning också, så för mig hör den till begravningar. Däremot är den jättefin!
Elanor!
Det var Carola som gjorde om den till modershjärta. Hon tyckte att mammor har en närmare, varmare relation till sina barn än fäder, tror jag. I samtliga gamla psalmböcker jag har står det fadershjärta.
För mig är det BARA begravning. Har spelats på alla begravningar jag varit på och det är dessvärre ganska många.
Den är fantastiskt fin, men nej - inte på ett bröllop.
Stjärna - fast jag har hört att Lina Sandell först skrev moders hjärta, men sen övertalades att ändra detta (o att Carola valde att sjunga som det var från början). Men det är bara vad jag hört.
Stjärna, Eleanor har faktiskt rätt. Lina Sandell Berg skrev först moders hjärta!
Här kan ni läsa mer www.dagensvisa.com/minata/dav/dav_12_aug.html
Tack, tack för alla svar! Och ni har nog rätt - det blir liksom lite för sorgesamt. Hmmm det är jättesvårt det här med psalmer. Det finns många fina men jag vill gärna att "publiken" ( ) ska kunna psalmen också och sjunga med och då finns inte så många kvar. De flesta väljer ju En vänlig grönska och I denna ljuva sommartid, jag tycker det känns lite trist... hmmmm... kram på er å tack för alla svar som sagt!
Varning!
Blott en dag har jag sjungit på massvis av begravningar. Det är enligt min mening förmodligen den vanligaste begravningslåten just nu. Kan uppfattas fel av någon, trots att texten ju egentligen inte är "begravning".
Jag är kyrkomusiker och kan hålla med om att Blott en dag är en vanlig psalm vid begravningsgudstjänster. Trots det har jag ett par gånger haft den på vigslar. Båda dessa vigslar har varit frikyrkliga brudpar som gift sig i svenska kyrkan... Vet inte vad jag vill ha sagt med det men så var det
Jag ger mig! Ny info som jag inte kände till. Jag tackar och bugar!