• proudtobetogether (aka silence)

Hemgjorda inbjudningskort

Vad behöver man för att skriva ut inbjudningskort och kuvert själv? Enklast är väl att skriva på papper och limma på kortet. Kan man printa direkt på kuvertet?

Vilken skrivare, dataprogram, speciell sorts papper, hur gör man, jag vill veta ALLT!

Obs! Jag är datapucko.

• Svar på tråden Hemgjorda inbjudningskort
  • 2005

Du kan göra det mesta med en dator.
    Det är dock bra om du har ngn som kan sitta med dig en dag och visa (ibland kan man bli galena av att leta efter ngt som skall gå att göra).

Vilka papper och kuvert man kan skicka in i skrivaren beror på jusr skrivaren, åter igen be ngn kunnig om hjälp. svårt att ge bra råd i andra änden av en dator.

Man behöver inte ha en massa lyxprogram att arbeta med. Vanligt Word-dokument kan fixa en masssa special effekter.Tipps! Sitt en dag oc lär känna alla knappar/funktioner.

lycka till, fråga gärna mer i framtiden, kanske har du då mer specifika frågor.

• Tuve04

Läs på förpackningen eller fråga personalen om pappret och kuverten är bra för den typen av skrivare ni har. Bläckstråle kan flyta ut på vissa typer av papper eller inte fastna på andra. Bläckstråle fungerar inte till kuvert eftersom det inte är vattenfast. Gör inte mer avancerade inbjudningar än att de kan göras i Word.

• Lilla_my

Det går ju också att skriva för hand!
    Om du eller någon i din närhet har en vacker handstil kan det bli jättefint.
    Så går du till en riktig kopieringsfirma, som kan kopiera upp i antal ex så det blir fint.

Vår skrivare kan ta kuvert men jag skrev för hand ändå. Kändes trevligare tycker jag.

• twinkle

Caroline 14/8

Jag hoppas verkligen att du ser det här. Jag kollade din länk och fick syn på brudbuketten, den var verkligen fantastisk! Vilka blommor hade du i den?

• twinkle

jag syftar på bukett nummer 22!

• Peppar

Har för mig att jag har läst att det anses mer "rätt" ur etikettsynpunkt att skriva för hand på kuverten. Vi skrev ut kort på ganska tjockt lite luddigt Cansonpapper (som vi köpt på Matton) på laserskrivare. Dum idé! Bokstäverna försvann när man skrapade lite, så det blev till slut att lämna in till tryckeri... Men papperet till infobladet var vanligare sorts papper så det gick utmärkt på laserskrivare. Köp ark av olika sorter ni gillar och prova, vetja. Vi gjorde våra i Word men det finns nog bättre program för det egentligen.

Här hittade jag en beskrivning,fast kanske inte så mycket om själva datorgrejset:

www.brudobrollop.se/manadsarkiv/gor_sjalv/mar_02/mar_02.html

Lycka till

• Johanna = en lat kock

en snygg stämpel och embossingpulver till framsidan är aldrig fel :)

cansonpapper funkar utmärkt i bläckstråleskrivare...

men för att inte riskera att det man skriver ut i bläckstråleskrivaren smetas ut av fukt, regn etc så kan det vara ide att skaffa en burk fixativ och spraya... de kostar 40-50kr i konstnärshandlarna och räcker i evigheter

• Peppar

Hihi, Johanna = en lat kock, jo vi provade med vår bläckstråleskrivare också men den hade blivit allmänt knäpp och smetade bläck lite överallt på stackars pappret. Fixativ på laserutskriften var faktiskt plan B, jag hade en gammal burk stående, men vi hittade ett bra tryckeri som kunde fixa det så då tog vi det. Görsnyggt blev det i alla fall till slut :)

Håller med om stämplar, väldigt kul! Om du bor i Stockholm kan du kolla Ljunggrens Papper i Gamla Stan, de har många roliga stämplar!

Svar på tråden Hemgjorda inbjudningskort