• Tokan

6....ont!!

Hej!

Jag har ett jättestort problem och undrar om jag är ensam här om det?
    När vi har 6 så gjör det så himla ont, känns som det är en rundfil/grovt sandpapper som "hälsar på"

Jag har haft det så här i säkert 14 år och har aldrig riktigt fått hjälp när jag tagit upp det med läkren, "det sitter i huvudet" får man höra (visst hamnar det där, man spännner sig när man väntar på värken och så) men det behöver man väl jälp med då åxå eller!!
    För tre år sedan träffade jag min M2b och i början var det ok men nu kommer det tillbaka mer och mer så vi har nästan bara o6 nu. Tycker detta är så jobbigt, får dåligt samvete för att jag inte vill, min M2b blir vansinnig när jag säger det och stöttar mig till 110%, och det är jätte skönt, att inte ha kravet från honom, men ändå.
    Jag har fått tummen ur och bokat tid på en privat gyn i sept så jag hoppas att dom kan hjälpa mig.

Finns det någon mer som har/haft det så här, vad har ni i så fall gjort åt det?

G-medel i massor används men det hjälper inte.

• Svar på tråden 6....ont!!
  • Skygirl

Det låter som vestibulit... Det går att bli av med besvären men det krävs operation. Skriv och berätta vad de sa under ditt besök.

• Tokan

Om det är det som krävs så får väl det gå, vet du vad det är som är fel då, vad det är man opprerar så att säga?

Tack för ditt svar.

• Skygirl

I Sandra Dalens bok s*x med mera står följande lilla stycke:
    "Ett annat besvär tjejer kan få är vestibulit. Det är en inflamation i vestibulum (även om det kan göra ont i hela k*net) som orsakar smärta. Det kan vara en mildare form där det "bara" gör ont om man försöker föra in något i sl*daneller att det mest gör ont, svider och brännerefter t ex ett sa*lag. Men det kan också vara så att det bränner och gör ont hela tiden. Att sitta på en jeanssöm mot k*net kan vara outhärdligt.
    Man är inte säker på vad vestibulit orsakas av och inte heller vad som botar det. Det finns olika behandlingar som fungerat olika bra på olika tjejer, så man kan tyvärr få gå igenom olika behandlingar innan det blir någon förändring."

Jag hörde intervjuer med tjejer med vestibulit på radio för länge sedan. Då var det lång kö för operation och många berättade liknande historier som din, att man inte blir trodd eller tagen på allvar. Där berättade man om vad man visste då, man vet som sagt inte allt om detta än. De sa i alla fall att genom operationen tar man bort den inflammerade delen av slemhinnan som smärtan kommer från.

• Adina

Hej Tokan!

Håller med skygirl om att det låter som vestibulit. Jag har själv vestibulit och har haft det i ca 2 1/2 år. Innan dess hade jag inga som helst problem med att det gjorde ont vid sex, det började helt plötsligt. Sedan dess har vi inte kunnat ha sa*lag så ofta eftersom det gör så ont.

Jag har kommit i kontakt med en vulvamottagning och går nu både hos en sjukgymnast, en kurator och en barnmorska. De jobbar tillsammans kring vestibulitpatienter för att nå bästa effekt. Ofta handlar det om att det är musklerna i underlivet som är för spända och detta kan vara i kombination med t.ex. problem man har inom andra områden i livet. Det kan också bero på att man haft upprepade svampinfektioner som till slut skadat slemhinnorna. En gynekolog kan avgöra om du har vestibulit för då syns det vid undersökning.

Jag har själv varit ganska ledsen över detta och att det aldrig tycks ge sig. De som jag varit i kontakt med säger att det går att bota, men det tar tid.

Det är inte så många som pratar om sånt här och man kan känna sig väldigt ensam. Alla vill ju gärna ge sken av att ha perfekt sexliv. Men här har du i alla fall en till som har det som du.

Kram / Adina

• Monn

Det är inte alltid det syns vid en undersökning, och det är inte alltid det behövs operation.

En kompis slutade med p-piller och blev bra sedan, en annan kompis har gått hos en kurator och blivit bättre men inte helt bra än. Ibland fungerar det för henne och ibland inte. Hon tror det är mest psykiskt, men att det inte alltid handlar om "sex-psyket". Är hon till exempel stressad över något helt annat kan det resultera i att det gör ont.

Hoppas det blir bättre för dig!

• Nessie

låter ungefär som det jag upplever också. Har inte ont i allmänhet, men har inte kunnat haft sex på 3 månader. Det bränner, skaver och gör ont. Ibland kan det skava/bränna lite efter att jag varit på toaletten också.
    Det börjar verkligen gå mig på nerverna. Jag vill verkligen ha sex, jag riktigt längtar efter det. Samtidigt vet jag att det inte lönar sig att försöka, min kropp fungerar fortfarande inte som jag vill. Önskar verkligen det fanns en snabb enkel lösning på det hela.

• Tokan

Tack för alla svar, jätte gulligt!

Nu vet jag lite mer om vad vestibulit är.
    Det är inte kul som sagt och speciellt inte nu när man skall gifta sig, man är ju mycket mysigare med varandra nu liksom

Jag får vänta till september och se vad gyn säger.

Hoppas att det kommer att lösa sig för er andra tjejer åxå, liten tröst att veta att man inte är ensam om det tycker jag v(även om man visste det innan).

• strikeapose

Detta verkar vara ett vanligt problem. Men det behöver inte alltid vara vestibulit utan kan vara slemhinnorna som påverkats av t ex p-piller eller sånt man äter. Har själv dragits med grymma svampinfektioner i många år. Går man t gyn får man Pevaryl o likn. och så tror de att det ska gå över efter en kur. Men så f*n heller. Det handlar ofta om att man har utvecklat svamp i tarmarna o även på andra ställen i kroppen. Det som måste till då är att svälta ut svampen en gång för alla. Detta genom att äta sånt som svampen inte "vill ha". tex socker och vitt mjöl. Mitt tips är att söka på nätet efter "Candida" och läsa allt som finns om detta. Sedan har jag även hört folk som provat Ovesterin som finns på apoteket, det lär ska vara bra för slemhinnorna. Lycka till!

• Aleathiel

Här har du en till som har ont vid 6
    Men till skillnad från dig har jag inte tagit mod till mig och sökt hjälp. Jag är rädd för att inte bli tagen på allvar, och jag tror att mitt problem sitter mest i huvudet... Jag har tänkt ringa massor av gånger för att få hjälp, men det tar emot varenda gång. Har väl hoppats på att problemet skulle försvinna av sig själv, men det verkar inte som det.

Hmm, vet inte om jag var så mycket till hjälp, men du ska veta att du inte är ensam i "smärt-träsket" iaf :-/

• Lill Anna

Behöver inte vara vestibulit, kan vara något annat.. Har själv inte vestibulit men "allmänna smärtor vid samlag", tyvärr minns jag inte det korrekta namnet..

Mitt tips är att höra med kvinnomottagningen om det finns någon gyn i landstinget som är speciallist på smärtor vid samlag. "Min kvinnomottagning" har en sådan och jag bor i en liten stad, så kanske finns det sådanna i varje stad?

• Tokan

Aleathiel - förstår precis hur du känner. Jag har haft detta problemet i ca 13 år och har inte blivit trodd på när jag väl har tagit upp det, man blir så arg!

Jag har fått pevaryl en ggr och tyckte att det hjälpte just då, tyvärr tog jag inte hela kuren för jag råkade slänga den, och ni vet ju hur det är med tummen.

Jag hoppas verkligen att jag får gehör denna ggr. Det käns lite mer hoppfult då det är en privat gyn jag skall till.
    Min husläkare rekomenderade dom faktiskt. Idag är det ju så att man går till husläkaren vid "enklare" gyn probl för det är sådan kö till riktiga gyn. Min h läk sa att hon gärna skrev en remiss till gyn eftersom hon inte kunde komma på något mer att göra för mig (hon skrev ut mini p ifall jag var allergisk mot kondomer!) men rek mig då att gå till en privat, annars hade jag nog inte kommit in förrän nästa år!!!

Tänk på det när ni väl tar tag i det, och gör det nu. Usch, det är inte värt det och det måste ju finnas något som kan hjälpa oss.

Gott att veta att ni finns där ute

• @nette

Hej

Jag hade så de första åren då jag börjat med sex.Det gjorde ont hela tiden under samlaget.men efter jag fött barn så försvann det bara.Jag vet fakiskt inte varför.Men det låter som om du har vestibulit och det går att få bukt med et.Du får begära att bli opererad för detta.Ge inte upp...det finns bot för det.Lycka till Kram.

Svar på tråden 6....ont!!