• Rosina

Sommar bröllop. :)

I Aug ska jag och min sambo på bröllop.
    Sambon kommer även att vara bestman och ha en frackcoat på sig. Jag är hans borddam och klädkoden för bröllopet är Kavaj.
    Vad tycker ni då är lämpligt för mig att klä mig i?

Behöver hjälp!

• Svar på tråden Sommar bröllop. :)
  • Devoted

Du klär dig som gästerna i övrigt, klädkod kavaj alltså. En finare klänning än vardagsklädsel, dock ej långklänning.

• Mollie

Så här skriver Magdalena Ribbing angående klädkod KAVAJ: " Mörk kostym tredje nivån i den formella finhetsgraden.

Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.

Hon: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång.

Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym". Om det är informellt: elegant blazer och udda byxa eller kostym som inte måste vara mörk. Ljus skjorta, slips, eller fluga.

Hon: Klänning/kjol/dress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym". "

• brunett

Hade ingen kladkod pa var inbjudan. ville att folk skall komma som dom sjalva vill och kanner sig hemma i. Kanske var det fel. har hort att om man inte skriver kladkod att det da betyder frack!!!!?
    Har nu lite daligt samvete!

• Bonadea

Brunett: Tror nog inte det är nån fara, om det är nån som undrar vad ni tänkt er så hör de väl av sig till er?
    Vi valde dock att skriva ut "klädsel: valfri". Men som det verkar kommer nog de flesta ha kostym på sig och damerna kommer väl ha olika typer av klänningar/kjolar. Huvudsaken för oss var att det inte skulle kännas som ett "tvång".

Svar på tråden Sommar bröllop. :)