• #Nimbus#

Erfarenheter av Malta - BRA/DÅLIGT?!?!

Vi ska åka till Malta i slutet av juli och har börjat bli lite oroliga för att detta resemål inte ska vara något vidare... Har läst tidigare trådar på BT om Malta där det är många som varit missnöjda med denna ö...

Är denna ö verkligen så förskräcklig som ni skriver...? Vad jämför ni den med: Thailand, Kreta, Spanien?

Snälla hjälp oss fort! Resan ska betalas nästa vecka o det känns inge vidare nu..

Vi är ganska kräsna vad gäller service och hotellstandard.. slitna rum trivs vi inte med.. Vi ska bo på hotellet "Hotel New Dolmen" vid Bugibba.. Är det någon som vet något om detta ställe?

• Svar på tråden Erfarenheter av Malta - BRA/DÅLIGT?!?!
  • #Nimbus#

flyttar upp så ni inte missar..

• aa_s_a

Mion kompis var där i 6 månade roch pluggade engelska och hon bara älskar den ön! Har återvänt säkert 3-4 ggr sen dess, dvs minst en gång om året!!

• miff

Jag var på Malta sommaren 2001 och jag formligen dyrkar det stället!

Vattnet är hur klart och fint som helst. Dock finns det inte så många sandstränder, det är mer klippor och liknande, men vill man ha sandstränder finns det ett par stycken.

Vill man inte ligga på stranden finns det hur mycket som helst att se, är man intresserad av historia täcks de flesta perioder in.

Vi bodde i Bugibba, dock inte det hotellet. Det är en liten småstad som mest består av hotell, och som kanske inte är den mest typiska staden för ön, så att säga. Men avstånden är små på Malta, man tar sig relativt snabbt med buss till Valletta och andra städer och man klarar av de flesta sevärdheterna på dagsutflykter från Bugibba. Bussarna är dessutom urcharmiga, gamla engelska 50-talsbussar...

Ni får inte heller missa grannön Gozo och inte heller lilla Comino, som ligger mittemellan öarna. På Comino finns inte mycket mer än en badstrand, men den är å andra sidan väl värd ett besök, det är nog det absolut vackraste ställe jag badat på!

Nåja, hoppas att jag lyckats uppmuntra er lite grann att åka dit i alla fall, jag tycker absolut att ni ska göra det!

• Nimbus

Vad är det för folkslag som lever på malta?

• catka

Vi ska också åka till Malta på bröllopsresa! Kul att det finns fler som har valt det för vi började också bli oroliga att vi valt fel plats!

Ingen av oss har varit på Malta tidigare så jag kan inte ge dig några tips, men kommer själva att följa upp denna tråden för att få egna tips!

• Pupa

Jag bor har...skriv och fraga allt du/ni vill! Jag gillar det har stallet och kunde skriva massor men jag borjar jobba om 3 minuter :) sa det basta ar om ni staller alla fragor ni vill sa berattar jag...New Dolmen har jag bara haft lite kontakt med och de haller pa att renovera for fullt sa jag vet inte hur det blir. Jag tror ni far en bra resa, bugibba ar mysigt.
    /Anna

• #Nimbus#

Blev lite förvånad nu.. det är ju mest positiva saker om Malta ni skrivit..? Vad är det som ev skulle kunna vara dåligt då (eftersom många ogillar denna ö)?

Vi bilade genom bl a Italien förra sommarn och var inte speciellt nöjda med detta land. Det var ju fint o så, men dyrt och dålig standard liksom.. funderade lite.. Kanske det samma grej på Malta..? Dvs man får betala mycket för ingenting?

Pupa! Här kommer lite frågor:

Vilket av följande hotell har högst standard (vi vill vara lyxiga och hotellet ska kännas mkt fräscht):"Barcelo Riviera Resort & Spa", "Hotell New Dolmen" och "Hotell Intercontinental"?

Dessa hotell ligger lite olika:
    Barcelo.. - nära sundet mellan Malta/Gozo och Comino
    New Dolmen - Bugibba
    Intercontinental - Valetta

Vilken plats passar oss om vi vill bo lyxigt med badmöjligheter (sten/sand spelar ej roll) och allmänt fint?

Håller de olika orterna olika prisnivåer eller är det samma prisnivå över hela Malta?

Var är den bästa dykningen? Vad finns att se under vattenytan?

Ge lite prisexempel! T ex en pizza, öl på restaurang.. vattenflaska i butik etc.

Är det bra shopping på Malta (billig?)? Är det Valetta man ska till då? Bör man pruta mkt?

Hur är Malta folkets attityd? Det känns lite som om att de som inte gillar Malta klagar på folket.. att de inte är "serviceminded" utan mera snorkiga och ignorerar en...? Hur ligger det till med detta egentligen Pupa?!!

Hoppas du kan svara på mina frågor!!

• #Nimbus#

Blev lite förvånad nu.. det är ju mest positiva saker om Malta ni skrivit..? Vad är det som ev skulle kunna vara dåligt då (eftersom många ogillar denna ö)?

Vi bilade genom bl a Italien förra sommarn och var inte speciellt nöjda med detta land. Det var ju fint o så, men dyrt och dålig standard liksom.. funderade lite.. Kanske det samma grej på Malta..? Dvs man får betala mycket för ingenting?

Pupa! Här kommer lite frågor:

Vilket av följande hotell har högst standard (vi vill vara lyxiga och hotellet ska kännas mkt fräscht):"Barcelo Riviera Resort & Spa", "Hotell New Dolmen" och "Hotell Intercontinental"?

Dessa hotell ligger lite olika:
    Barcelo.. - nära sundet mellan Malta/Gozo och Comino
    New Dolmen - Bugibba
    Intercontinental - Valetta

Vilken plats passar oss om vi vill bo lyxigt med badmöjligheter (sten/sand spelar ej roll) och allmänt fint?

Håller de olika orterna olika prisnivåer eller är det samma prisnivå över hela Malta?

Var är den bästa dykningen? Vad finns att se under vattenytan?

Ge lite prisexempel! T ex en pizza, öl på restaurang.. vattenflaska i butik etc.

Är det bra shopping på Malta (billig?)? Är det Valetta man ska till då? Bör man pruta mkt?

Hur är Malta folkets attityd? Det känns lite som om att de som inte gillar Malta klagar på folket.. att de inte är "serviceminded" utan mera snorkiga och ignorerar en...? Hur ligger det till med detta egentligen Pupa?!!

Hoppas du kan svara på mina frågor!!

• Pupa

Ok, ska forsoka svara pa dina fragor, faktiskt har jag jobbat som reseledare har nere sa jag har lite koll pa hur rummen ser ut i de hotell du fragar om! Om jag borjar fran borjan med hotellen sa ar nog new dolmen det trakigaste hotellet, har funnits ganska lange, fast det har kanske det basta laget av de tre du namnde. Fast jag ska inte doma det eftersom de haller pa att renovera (vet faktiskt inte om de ar klara med det an) Intercontinental ar helt nytt och frasht, rummen med stora, harliga sangar. Lite kasst lage, mitt i nattklubbs omradet (fast jag hade aldrig klagomal pa ljudniva, ska tydligen vara "sound proof") men det ar ju kanske inte sa kul att ha en hoper mer eller mindre ljudliga och kanske fulla manniskor aldeles utanfor hotellet. Riviera ar mysigt, ligger fint till MEN man har inga restauranger eller dyl i narheten utan man bor nastan ha bil (om inte man kan tanka sig att ata pa hotellet varje kvall). Vad galler bad sa finns bara takpool pa intercontinental, bade riviera och new dolmen har pool och privat strand. (tror rivieras ar privat) Inte for att jag vill forvirra dig, men om ni har sa mycket pengar att spendera som ni skulle fa betala pa intercontinental sa skulle jag istallet rekomendera hilton, corinthia St gorg eller kanske corinthia marina. Vet inte vilket bolag ni kommer med men dessa hotel ar jattemysiga. ligger i st julians utan att ligga precis inpa...man kan liksom ga runt och da slippa festprissarna. Att bo i detta omradet innebar dock att man bor valdigt centralt, har inte langt till nagot och bussarna gar relativt sent (till 23) ifall man vill ata i sliema eller sa, medans bussarna till bugibba slutar ga vid 21.30. I bugibba finns inget 5 *igt hotell an (om inte dolmen far det ioch med renovering) sa dolmen ar nog anda det basta alternativet dar uppe.

ang prisnivaer sa ar det ganska lika overallt. Just att ata ute kostar ju naturligtvis olika vilken sorts restaurang man gar pa, inte var pa on man ar. Daremot ar det mycket billigare att ata fisk om man aker ner till sodra delen av on (marsaxlokk och marsaskala). En pizza (om man ater pa restaurang)gar pa ca lm 3 och sen far du anvanda den valuta kursen du kanner for, jag raknar allmant pa antingen lm1=20-25 sek. Om man vill stanna till och ta en pizza slice (paminner lite om billys panpizza) pa en pastizzeria kostar det ca 35c (alltsa lm 0.35) . En flaska vatten i affar kostar ca 35-40 c medans lokalt ol kostar ca 50 c for en flaska (33cl) Kan rekomendera CISK. Jag shoppar mina klader i sverige....men det ar ju for att jag bor har och inte vill ha klader som alla andra har...fast allmant gillar jag inte att handla klader har, man maste fraga om allting, kan inte plocka och titta sjalv (speciellt vad galler skor, fast det koper jag anda...ar galen i skor:))Men det ar val som man ar van. Pruta gor man inte. Shoppar gor man i valletta eller sliema, fast det ar viktigt att inte glomma att man har siesta...sa antingen aker man nar de oppnar (vid 9-10) eller nar de oppnar igen pa eftermiddagen (16). Sondagar ar alla affarer stangda (forutom nagra turist affarer i turiststraken).

Dykning vet jag inte sa mycket om, sysslar inte med det sjalv, men det finns dykskolor och de tar aven med erfarna dykare ut pa utflykter om man vill. Dessa finns ibland via hotellen, eller sa hittar man nagot nar man ar har. Om du vill kan jag gora en forspaning och ge nagra hemsidor? Har ni cert?

Vad galler folket sa ar de flesta valdigt trevliga och hjalpsamma (fraga nagon pa gatan om vagen och de foljer med dig dit du ska) MEN som sagt....pa hotellen, restaurangerna och affarerna kan det vara lite si och sa....det ar viktigare att prata i telefon an att hjalpa en kund, viktigare att vika servetter eller vad man har framfor sig. Enligt min erfarenhet ar dock detta inte for att de ar snorkiga, utan helt enkelt for att det ar en annan kultur. har nere har kunden inte ratt tex. Man far ta det som det ar och inte vanta sig underverk.

Nu blev det langt :) Avslutar har sa kan du fraga mer om du har lust, men forhoppningsvis redde jag ut nagra fragetecken.

Anna

• Pupa

Sag inte forran nu vad du skrev om intercontinental. Menade du intercontinental sa ligger det inte i valletta...intercontinental i st julians. i valletta ligger meridien phoenicia. vet inte vilket du syftade pa...

/Anna

• Hannita

Jag var pa Malta en gang och skulle aldrig mer aka dit.
    Alla andra oar,stallen lander ar battre tycker jag. Men sen finns det sakert folk som hade det jattemysigt dar, men sjalv kan jag inte rekommendera Malta till nagon.

• miff

Hannita ---> Vad var det som var fel?

Nimbus ---> Jag upplevde folk som snälla och hjälpsamma generellt, och som någon annan sa, det är en annan kultur, som kanske har en lite annan uppfattning om vad som är service. Men vi blev i alla fall inte otrevligt bemötta någonstans.

• Hannita

Miff-
    allt var fel! Vart hotell var superkasst, mnogel i hela koket, sedan sa vi till receptionen och nar vi kom tillbalka senare sa hade de malat over moglet. Sen bodde vi pa ett hotell med 500 tyska pensionarer..och det var ingen hojdare, all mat vi at ute var halvdaligt och dyrt! allt var sa nerganget dra, lite deprimerande maste jag saga.
    allt som allt, sa tycker jag att det finns sa manga ndra battre stallen att aka till!

• miff

Hannita ---> Vad synd att ni skulle ha sådan otur. Vi upplevde det helt annorlunda, men det handlar väl om att ha tur, skulle jag tro.

• Hannita

miff,

ja jag tror det, Vi hade all otur i varlden kan man nastan saga. Men tror sakert man kan ah det jattemysigt pa Malta.

Svar på tråden Erfarenheter av Malta - BRA/DÅLIGT?!?!