aldrig roligt med ekonomin *suck* (långt)
Jag drar in mer pengar än vad min sambo gör men jag ser inga problem i att betala lite mer.
Däremot så ställer jag inte upp på att betala ensam nöjen för honom, dvs festande, en resa med polarna osv.
Något jag reagerat på sedan vi börjde med detta är att jag ibland kan känna mig skyldig till att köpa något till mig. "Har VI verkligen råd med detta".
Min sambo växte upp utan att få lära sig något om ekonomi. De levde under riktigt fattiga förhållanden (pappan la de mesta av pengarna till sin spritkonsumtion, han är numer nykter alkoholist) så min sambo lärde sig att hade man mer pengar så firar man, dvs handlar upp dem. Jag lärde mig värdera pengar på ett annat sätt och att alltid se till hålla jämn utgång/ingång på dem.
Då min sambo aldrig lärde sig hantera detta så har det blivit att han dragit på sig en del skulder och som det känns nu är det JAG som betalar av HANS skulder. Merparten kom dock till nå han blev utbränd och kraschade totalt. (Ca 1 år innan vi träffades)
Varje gång vi sen lyckas komma runt på fötterna helt igen (dvs vi kan börja spara pengar) så kommer det upp något nytt. I vintras kraschade det mesta, först fick min sambo sladd och körde av vägen, sen gick diskmaskinen sönder, sen tappade jag 3000 kr, vi drog på oss veterinärkostnader på drygt 10.000 (vi fick tillbaka 4000 på försäkring, de andra kostnaderna täcktes inte av den) min sambo fick sitt slutskattebesked med en kvarskatt på 9600 kr. Lagningen av bilen (då vi gjorde allt själv + bärning) gick på runt 7500 kr. Så där flög sparpengar all världensväg. Kvarskatten hade vi ingen möjlighet att slänga upp penagar till utan det gick till kronofogden. Och juli/augusti ska de dra av de pengarna ifrån min sambos inkomst.
Jag har ju kommit till den punkt nu att jag tycker det är jobbigt att handla saker till mig själv för vi kanske skulle behöva de pengarna till annat. Medans min sambo anser att jag är värd det och att vi faktiskt har råd. Och visst har vi alltid klarat oss.
ledsen om jag gnällt alltförmycket nu.. behövde bara skriva av mig lite :)