• L*I*A

Sommarsverige - tips?

Jag och min sambo ska på bilsemester i södra Sverige i sommar, och nu vill jag veta vad vi inte får missa på vägen!

Vi har inte någon bestämd resrutt ännu, men vill gärna ha tips på bra sol/bad, sevärdheter och attraktioner, boende (campingplatser, stugor, bed&breakfast etc.) matställen m.m. i Bohuslän, Skåne, Småland, på Öland eller andra ställen ni gillar.

Det finns ju massor med tips i tidningar, på nätet o.s.v., men viket är DITT bästa tips?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sommarsverige - tips?
  • vanessa

Eketorps (? )borg på Öland är trevligt, ligger i söder. På norra Öland finns en strand som heter Böda som är jättefin!

• L*I*A

Tackar tackar! Flera tips vill jag ha!

• Hallonsylt

Ok B&B Villa Thora i Torekov är underbart, mysiga rum och alldeles lagom familjärt. det finns också några fantastiska restauranger i Torekov, tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter.

En promenad på Hovs Hallar tycker jag inte heller att man ska missa om man passerar Skånes nord västra del.

Jag ska fundera lite till kanske har jag fler idéer.

• KUS

Ja Torekov måste ni åka till!!!

Du skrev inget om barn så jag antar att det bara är ni två, men Astrid Lindgrens Vimmerby är fint och förutom ALV finns ju Lönneberga gården och stället där de filmade Barnen i Bullerbyn. Inträdesfritt!
    Tror att jag njuter lika mkt av våra resor dit som mina flickor gör... ;)

Inget Göteborg? Där har jag massor av tips ;)

• Cassiopeija

Karlskrona skärgård: Ta en tur med Axel, Wittus, Gåsefjärden eller någon annan skärgårdsbåt (Axel är iofs ingen skärgårdsbåt, den kör på Nättrabyån har jag för mig)eller ta färjan till Aspö.

• L*I*A

KUS:

Jooo, Göteborg också! Jag tackar och tar emot! (Inga barn har vi, än så länge)

Tack alla ni andra också! Torekov låter mysigt, det ska jag kolla.

Mer tips, någon?

• KUS

Göteborg!

Masthuggsterrassens vandrarhem!

Vinga! Marstrand! Haga! Näset!

Naturligtvis Liseberg, Elfsborgs Fästning och Paddan...

Strosa i Gunnebo slottspark.

Linnegatan framför Avenyen! Tycker jag då...
    Ska hämta barnen på skolan nu... återkommer!

• Ellte

Bo en eller ett par nätter bara för lugn och ro på nån av våra underbara öar här... KällöKnippla är min personliga favorit! Det finns inget att göra förutom att vandra runt, bada, njuta av den underbart vackra naturen, äta glass och möjligen spela minigolf ;) (Det finns ett litet hotel med krog som enl uppgift är bra också)

• Heleneli

Kronetorpsmölla (en väderkvarn) mellan Malmö & Lund är jättefin. Tror att de har visningar varje söndag. Och om ni ändå är på Österlen finns Glimmingehus borg och S:t Olofs kyrka.

• L*I*A

Flyttar upp och ser om det finns fler svenska pärlor

Någon som vet nåt om fina campingplatser? Eller fler bra B&B eller vandrarhem?

• A-K78

Blekinge: Kristianopels Gästgiveri är en riktig oas! Likadant Stufvenäs Gästgiveri utanför Kalmar.
    Skåne: Det mesta på Österlen, men glöm för all del inte Viken, Arild, Höganäs och de andra trakterna runt Helsingborg. Nimis är ett riktigt imponerande "konstverk/äventyr" som ni absolut inte får missa!

Svar på tråden Sommarsverige - tips?