• proudtobetogether (aka silence)

Vilken dag är "giftermålsdag"??

Vilken dag brukar vara den dag som man gifter sig på? Kan man gifta sig en söndag tex? Fast det är ju rätt dumt iofs, rätt många lär ju jobba på måndagen och måste upp tidigt och så vidare... Samma med fredagen, om folk jobbar och måste resa en bit.

• Svar på tråden Vilken dag är "giftermålsdag"??
  • juni

Man kan väl gifta sig vilken veckodag som helst, men helt klart är lördag den vanligaste av de anledningar du själv skrev.

Min pappa gifte sig på en onsdag, men då hade de inga gäster utan bara vittnen.

• Blivande fru ??

Frågan har varit uppe tidigare och det jag tror många av oss är överens om är att det inte finns något rätt eller fel. Man gifter sig helt enkelt den dag man vill. Att sedan lördagen har blivit den stora dagen för vigslar och bröllopsfester är väl av just de anledningar du själv är inne på - det är helt enkelt lättare att samla folk till fest då.

Mina föräldrar gifte sig emellertid en onsdageftermiddag. Endast föräldrar och syskon var bjudna till middag efteråt och ändå var kyrkan fullsatt (trots att de flesta blev tvungna att ta ledigt från jobb, för att kunna gå dit). Så jag tror nog inte det är omöjligt att få folk att komma till ens bröllop vare sig det är en tisdag, lördag eller söndag...

(Själv gifter jag mig en lördag, vilket jag tror släkt och vänner är tacksamma för, eftersom merparten har 40-50 mil att åka. )

• Tolin

Lördag måste vara absolut vanligast och mest praktiskt om man ska bjuda in gäster. Ska man däremot ha ett väldigt litet bröllop borde det fungerar med vilken dag som helst. Förutom söndag kanske, men mest för att det kanske är svårt att hitta frisörer, fotografer etc som arbetar då.

Har du friat nu?

Japp det har jag
    Fast inget bröllopsdatum är bestämt. Än.

Han vill nog vänta längre än vad jag vill för han verkar tro att ett bröllop kostar minst en miljon...
    Jag har sagt "innan du fyller 30", det är alltså innan 2/9 2006. Dit är det ju inte SÅ långt
    Fast jag vill att farmor ska vara med och hon är 85, vem vet hur länge hon lever? Jag vet att jag tänker krasst men det är ju faktiskt ett faktum att tanten är gammal!
    Personligen tycker jag nästa sensommar. Vi får se vad min fästman säger om det...

• Bonadea

Har man ett speciellt datum man vill gifta sig på så kan man väl göra det oavsett vad det är för dag.

Men vill man ha en stor fest med många gäster så är väl ändå lördag att rekommendera!

Vi gifter oss en lördag (midsommardagen) även om det är vanligt att folk även gifter sig på fredagen, alltså midsommarafton. Men ofta är det begravningar just på fredagar...

Men vill man gifta sig på tex juldagen så spelar väl inte det nån större roll vad det är för veckodag. Då är det ju ändå helg dagen efter!

• Tolin

Jag tycker inte alls att det låter konstigt att du vill att din farmor ska vara med. Jag är superduper-glad för att min snart 88-åriga mormor kan vara med på vårt bröllop i sommar. Hoppas verkligen att hon lever för att få träffa vårt första barn också.

Stort grattis till att han svarade ja i alla fall! Det behöver definitivt inte kosta jättemycket. Själv ordnar vi två fester (en med 25 + en med 40-50) inkl allt för 55 000. Ringen kostar 12000 så den käkar ju upp en del av budgeten. Vet att det är många här som kommer undan ännu billigare än vi. Lycka till!!

• Cast

Jag säger som jag alltid gör, välj det datum och den veckodag som passar er bäst, finns inget rätt o fel.
    Gulligt att du tänker på din 85-åriga farmor, sådan hänsyn ska man däremot hedra tycker jag.

• Cinderellan

jag gifter mig en onsdag på min födelsedag.

Ja det var ju ett tag sen farmor va på bröllop liksom. Typ 1981 när hennes dotter (min faster) gifte sig. Fast hon gifte sig å andra sidan 2 gånger på kort tid

Min sambos mormor är inte lika gammal som min farmor men hennes dotter (min svärmor) är bara förlovad så där blev gumman snuvad på kalaset.

Det betyder jättemycke om dom 2 är med när vi gifter oss. Det blir ett sorgligt honörsbord annars

Svar på tråden Vilken dag är "giftermålsdag"??