• Peppar

Ska jag sick-sacka eller strunta i det??

Jag skulle nog trestegssicksacka, det blir en lite mer "elastisk" söm.

• Peppar

Det är sant, sömsmånerna kan synas när du har pressat. Hmm, jag brukar vara lite ängslig och vilja sicksacka, fast egentligen har jag för mig att det jag har sytt i thaisiden inte har fransat sig så mycket... Och du kanske inte kommer att tvätta den här klänningen en massa gånger och utsätta den för en massa slitage heller.

• Peppar

Det brukar stå i mönstret att man ska klippa ner sömsmånerna kring halsringningen till några millimeter, om jag inte minns fel... Kolla annars på biblioteket efter nån sybok.

Jag tänkte på sicksackandet - SidenCarlson brukar rekommendera att man syr sidenet dubbelt med bomullssatin, så blir det lite mer stadga och snyggare stadigare sömmar. Fast det beror lite på hur mycket fall det ska vara i tyget och så - ett riktigt tunt tyg faller ju inte som det ska om det är sytt dubbelt med bomullssatin. Men med bomullssatin kan man också sicksacka sömmarna om man vill, då blir det hela såpass tjockt att sicksacken inte syns igenom så lätt. Fast han gav rådet att sicksacka efter att man sytt ihop bitarna, så det inte drar ihop sig.

• Peppar

Ja just det - kom på nu att det kanske såg ut i mitt inlägg som att SidenCarlson rekommenderade sicksack. Det vet jag inte om han gjorde direkt, men OM man skulle sicksacka skulle man göra det efter att man sytt ihop delarna.

Klipper du ner alla sömsmåner, Tant Pernilla? Kanske man skulle göra. Är det inte svårare att få dem att ligga ner ordentligt isär då när man pressar, eller går det bra?

Svar på tråden Ska jag sick-sacka eller strunta i det??