Manlig stolthet- hur hantera?
Som rubriken antyder undrar jag hur man som kvinna hanterar manlig stolthet (konceptet "male pride" pa engelska).
Situationen har namligen nyligen uppbadat sig inom var relation som ett problem. Sen jag traffade min man och redan innan vi gifte oss och var sambo etc tjanade jag mer pengar an han gor/har gjort. Anledningen ar egentligen ganska enkel: jag har investerat ruggigt mkt pengar i utbildning och far nu "tillbaka" en del genom en bra lon. Han har provat att plugga men valt bort det efter att forsokt i 3 ar och har inga studielan.
I februari i ar sa han upp sig fran ett jobb som han tyckt valdigt illa om och varit olycklig pa, for att utbilda sig till dykinstruktor och fullfolja sin drom. Jag stottade detta till 120% och betalade de 3000 USD det kostade att genomfora kurs mm fran vara pengar (visst jag tjanar storsta delen men ser det som vara pengar). Tyckte det var sjalvklart att han skulle fa folja sin drom nar vi hade chansen, eftersom jag tjanar tillrackligt mkt genom att fa gora mitt dromyrke for att forsorja oss bada utan problem.
Nu jobbar han som dykinstruktor med extremt lag lon och allt borde vara toppen, men det ar det inte! For nu visar det sig att hans "manliga stolthet" tycker att det ar jobbigt att "frun tjanar pengarna" och han haller detta emot mig pa olika satt och vis. Kanns inte alls kul kan jag saga...
Hade det varit tvartom hade jag inte haft nagra problem med detta- men jag blir faktiskt ganska ledesen nar han inte kan erkanna att det ar vara pengar som tex betalade for utbildningen (han sa till sina kursare att det var foretaget han jobbar pa som betalade) och att han tycker att det ar elakt och nedlatande av mig nar jag sager att det inte spelar nagon roll att han inte tjanar sa mkt pengar sa lange han ar lycklig.
Jag ar kanske helt insnoad eller extremt svenskt jamlik for jag fattar inte att detta ar fel av mig- sa jag behover era perspektiv och tips pa hur jag ska fixa detta...
Till saken hor att han kommer fran Holland dar man ar nagot mer konservativ vad galler konsroller och hans mamma har stort sig fran borjan pa att jag tjanar mer och har en karriar.
Snalla BT-are, ge mig lite kloka rad har!
Tack,
Catty