Vänd-åtta:
Sex kort per man delas ut, kortleken läggs mitt på bordet med ett kort upp (detta kort får ej vara 8:a eller ess).
Nu gäller det att bli av med de kort man har på handen, först av med korten har vunnit.
Kortet som ligger uppe är det kort man börjar att följa. Säg att det är klöver 3.
Första spelaren lägger då antingen en valfri klöver eller en 3:a, en 8:a för att själv välja en ny färg att följa eller ett ess som gör att motspelarna måste ta upp ett kort var. Efter esset lägger man ett till kort i samma färg.
Har spelaren två (eller tre) treor på hand kan den lägga dessa båda och väljer då vilken av färgerna h*n vill lägga överst.
Kan inte spelaren får den ta upp kort ur högen till dess att den kan, dock max tre kort.
Ess kan aldrig läggas direkt på en åtta.
Åtta kan aldrig läggas direkt på ett ess.
Åtta kan aldrig läggas direkt på en åtta.
Men ess kan läggas på ett ess förutsatt att det är samma spelare som lägger essen.
Beroende på hur många spelare man är så kan man spela med att åttan även vänder spelet (alternativt att kort nr 2 har samma funktion). Med att vända spelet menas att det går moturs om det gått medurs (och vice versa) när man lägger en åtta och väljer färg (alt 2:a).
Detta är dock endast möjligt om man är tre eller fler spelare och riktigt roligt först om man är fyra eller fler spelare.
Hoppas att jag inte var allt för snurrig i min förklaring!
/F :)