Är det någon som hört att gula rosor i brudbuketten ska föra otur med sig????
Min mamma säger att hennes farmor sa det men ingen annan jag frågar har hört det.
Min pappas brors fru hade gula rosor i buketten och några år senare så dog han.
Min mamma säger att hennes farmor sa det men ingen annan jag frågar har hört det.
Min pappas brors fru hade gula rosor i buketten och några år senare så dog han.
När jag skulle beställa blommor till brudbuketten tog jag med mig en bit av tyget till klänningen och häll uppdet i blomsterhandeln. Tio sekunder hittade jag RÄTT. Det var rosen Explosiv en gul-röd ros, bland de vackraste jag sett. Jagf är övertygad att det som känns rätt är det rätta oavsett om man bakar tårtan eller om brudgummen ser en före giftermålet. Det är innehållet i äktenskapet som gör det lyckat!
Lycka till med blomvalet
Nä, ibland kan det här med skrock gå alldeles för långt. Det enda jag överhuvudtaget kommer att bry mig om är "något nytt, något gammalt, något lånat, något blått"
Min mamma säger samma sak, fast då gäller det vita blommor i buketten. Speciellt vita liljor. Det var visst någon i släkten för länge sedan som dog efter att ha haft det. Jag tror inte att jag kommer att bry mig så mycket om gammalt skrock när jag väljer bukett...
Gul ros i brudbukett betyder förhoppningar.
"Jag hoppas att kärleken mellan oss ska vara för evigt"
Det har jag hört av en vännina till mig. Hon har säkert läst det här på BT, för det finns i "blommornas språk"
I have heard that a yellow flower means jealousy, and I come from Irak. Maybe it depends on different cultures??
Jag har läst någonstans att det betyder: du har svikit om man skickar gula rosor till någon.
Varför tro på gammalt skrock?
Hur i hela friden skulle någons död kunna ha att göra med vilken färg man hade på blommorna när man gifte sig? Är inte tanken rätt absurd?
Min mamma hade gula rosor i sin brudbukett och hon har varit gift med min far i 31 år nu! Jag kommer självklart att ha gula rosor i min brudbukett, det är finaste blomman!
Jag har också hört att gula rosor för otur med sig, men min faster hade det i sin och de har väl inte haft värre otur än andra.
Allt skrock ska tas med en stor nypa salt, tror man inte på det själv så betyder det inget.
Alla kulturer har sitt skrock. Det är superkul att läsa religionshistoria, man får höra så mycket om absurda seder och bruk som tas på fullaste allvar... Det är inte länge sedan man hängde upp silver ovanför dörröppningar eller lade det i vaggor för att hålla småfolket borta. Det var heller inte länge sedan man trodde att bäckahästen eller näcken kom och tog unga oskulder ner i vattendrag. Det är väl antagligen ett sätt att handskas med livet att mytologisera det - det är väl inte helt omöjligt att unga kvinnor tog livet av sig när de blev med barn och det enklaste sättet att förklara det var att säga att det var näcken.
Men nu handlade det om blommor. Jag kan tänka mig att det har en del med liturgiska färger att göra - och vita liljor t ex är ju en blomma som är starkt förknippad med begravningar. Du får helt enkelt försöka tänka att skrock är ett sätt att rationalisera ibland oförklarliga händelser men egentligen inte har någonting med verkligheten att göra. Det var ju antagligen inte de gula blommorna som dödade din pappas svägerska utan någonting helt annat.
Min mormor hade vita liljor i sin brudbukett när hon gifte sig. Hon hade ett fint äktenskap och dog när hon var 89 år. Och det "trots" att hon hade vita liljor i buketten som just ansågs skrockfullt. Nej, välj du de blommor du tycker är vackra och som du känner passar dig.