• Bröllopstokiig

Är det någon som hört att gula rosor i brudbuketten ska föra otur med sig????

Min mamma säger att hennes farmor sa det men ingen annan jag frågar har hört det.
    Min pappas brors fru hade gula rosor i buketten och några år senare så dog han.

• Svar på tråden Är det någon som hört att gula rosor i brudbuketten ska föra otur med sig????
  • Bröllopstokiig

Nej, jag har aldrig hört att det ska föra otur med sig att ha gula rosor i buketten. Men känner du ändå på något sätt att det kan göra det, så ska du ju inte ha det.
    Men själv tror jag inte på skrock mm.

Lycka till/Tess

• Bröllopstokiig

Jag är inte skrockfull och är övertygad om att din pappas bror hade dött även om de inte haft gula blommor. Det finns mycket skrock och sånt kring detta med bröllop. Och skulle man rätta sig efter allt så hade det varit ett riktigt pusslande för att få ett bröllop att funka.

• Bröllopstokiig

Det enda jag hört om gula rosor är att de symboliserar svek och otrohet. Vilket jag för övrigt skiter fullständigt i, för gula rosor är de vackraste rosor jag vet och jag blir överlycklig när jag ibland får sådana av min man.

Men det gäller kanske att se upp? Tänk om han i själva verket försöker ta livet av mig, genom att ge mig gula rosor?

• Bröllopstokiig

Mina föräldrar har alltsedan de träffades (för 35 år sedan) gett varandra gula rosor på bemärkelsedagar. Just för att de är så vackra. Och inte har de skilt sig eller dött. Sådana här saker är så oerhört fåniga att man man (enligt mig) kan klassa sig själv som rätt fånig om man bryr sig om dem.

• Bröllopstokiig

Detta är 2000-talet. Är det inte dags att lägga skrocket på hyllan nu? Alla dessa tabun, att man inte ska sy sin brudklänning själv, att vädret på bröllopsdagen skulle inverka på äktenskapet, och så detta med blommorna....

Visst, det finns blommor som har ett symbolvärde - varenda kotte vet att röda rosor betyder kärlek. Men man blir ju inte kär så fort man plockar in röda rosor från trädgården, eller hur?

Skulle äktenskapet så småningom haverera, så beror det förmodligen på mer än otur, och definitivt inte på de blommor som fanns i buketten.

Stoppa skrocket!

/Muriel

• Bröllopstokiig

Läs vad som står under "Blommor" och "Blommors språk" här till vänster och du ser vad det betyder med gula blommer och även gula rosor. Det är inte det minsta negativt utan betyder att "Du är solen i mitt liv" gula rosor betyder förhoppningar och "Jag hoppas kärleken mellan oss varar för evigt".

Så om man är en riktig pessimist så är väl gula rosor dåligt... ;-D

Petra

• Bröllopstokiig

Jag tror inte det är bra att styras av skrock. Gula rosor, precis som alla andra blommor tror jag är är Guds gåva till oss människor. Skrock binder människor i en massa onödiga rädslor. Jag undviker kategoriskt att läsa om skrock: Vad som skall bringa tur/otur. Varför låta sitt liv styras av sådant elände?

• Bröllopstokiig

Jag har hört att gula rosor betyder avsked.

• Bröllopstokiig

VIsst är det ibland kul med ett "blomsterspråk" men herregud - det kan man väl inte direkt låta sig styras av?

Nej - tycker du att gula rosor är vackert och du vill ha det, skit i vad de symboliserar. För dig är de ju vackra, det är väl huvudsaken.

Tror inte heller på att färgen på rosorna skulle kunna påverka någons död. Det låter alldeles för mycket "ArkivX" för mig!

...hälsar den jordnära Kristin

Svar på tråden Är det någon som hört att gula rosor i brudbuketten ska föra otur med sig????