• kestra

alltid så åksjuk...

Hallå.

Vi funderar på att låta en gemensam kompis flyga oss på semester (han är boeing-pilot annars)! Men: alltid när jag kliver på en båt, baksätet på bil eller ett flygplan blir jag åksjuk. Kräks sällan men mår uselt. Annars tar jag tabletter mot det men då somnar jag ofelbart- inget kul den här gången när vi förhoppningsvis ska kunna prata under resan!
    Hur gör ni?

• Svar på tråden alltid så åksjuk...
  • Gun

Funkar det bättre om du lyssnar på musik? Justja, då kan ni ju inte prata.. Jag har insett att jag är åksjuk, och det kommer inte att växa bort eller försvinna. Så jag är osocial när vi reser

• Dea

Se till att vara mätt, utsövd och inte bakfull. Om det går, håll ögonen på horisonten framåt. Ha lösa kläder om hals och mage.

Sen ett litet tips från alternativ medicin, nåt som inte alls är vetenskapligt underbyggt:

Tejpa över naveln.

• Jojoo

Hej

Jag har fått receptbelagda "åksjukeplåster" utskrivna av min husläkare. Det är en liten klisterlapp som man sätter bakom örat som gör att man inte blir så dålig. Det har funkat jättebra för mig. Hade samma problem som du tidigare med att man blev så trött av pillren (kunde sova i två dagar efter jag tagit ett piller).

Ring din läkare. Kan verkligen rekomenderas!

• kestra

Tack för tips! Har provat naveltejp och en del annat men blir ändå queezy. Musik är bra faktiskt! Men som sagt, svårt att prata...

Jojoo!
    Kommer du ihåg vad plåstrena heter?

• Jojoo

Skuttar iväg och tar redo på vad plåstren heter:

Scopoderm

På paketet kunde jag även läsa att ett litet plåster håller i 72 timmar - därför räcker oftast ett över en helg (både dit och hemresa). Man applicerar plåstret 5-6 timmar innan resa. Jag brukar sätta på det bakom örat kvällen innan och sova med det. Den bästa åksjukeuppfinningen som jag har prövat!

Lycka till!

• kestra

Tack Joo!

Ska genast avhandla med farbror doktorn. Vore skönt att slippa sova bort hela resbiten...

• Ei saa peitää

Jag har upptäckt att jag blir lättare åksjuk om jag är hungrig. Så försök att äta lite innan och strunta i att läsa nån bok eller så när du åker.

• Dea

Absolut ingen bok! Eller laptop, eller stickning, eller karta, eller gameboy, eller korsord eller nåt som gör att du fokuserar blicken i knät.

Kanske självklart. Men ändå.

• az_lj

Jag tillhör den skara av människor som blir extremt åksjuk, mitt tips är receptbelagda tabletter som man ej blir trött av.Har haft mina i snart 5år, då de receptfria är för "svaga". Försök att ha så mycket luft på dig som det går.Det vill säga luftkonditonering"strålen" på flyget ha den på fullstyrka.Om du åker bil ha fönstret öppet.

• July

det som hjälper mig att må bättre är att inte vara hungrig samt att tugga på något lite salt eller äta typ smörgås, dricka massor med vatten och titta rakt fram. Gärna frisk luft och ska jag ut i båt eller flyga så tar jag åksjuketabletter men jag blir aldrig trött av dem, tyvärr, eftersom jag aldrig kan sova ens på långflygningar. Hoppas de där plåstren fungerar, det har nästan varenda människa som kommer till ön med de stora kryssningsfartygen.

• Frankan

Jag undviker åksjuka bäst genom att:

- Sitta längst fram i bilen och titta ut. Det hjälper att följa vägen med blicken för då "förbereder" man ju hjärnan och balanssinnet att det kommer en sväng.

- Att inte vara hungrig, ha gärna med en liten matsäck på resan

- Försök ha ett fönster öppet (kanske inte på planet!)och ta djupa andetag med frisk luft.

- Ät tuggummi eller halstabletter, det brukar hjälpa

Låter löjligt men förösk att inte tänka på illamåendet. Ofta är man orolig att man ska må illa att man lixom känner efter lite för mycket.

Ja, ja..lycka till!

• Franka

Något som hjälpt mig (förutom plåstret då) är vanliga ingefäratabletter från hälsoboden. Man blir inte dåsig och dessutom är ingefära bra för immunförsvaret! Jag brukar ta två tabletter en timme innan jag ska åka buss el. bil och sen en till efter en timme på resan om jag mår dåligt.

-Franka

Svar på tråden alltid så åksjuk...