• Bröllopstokiig

Rosor på borden?!?!?

Vi vill ha röda rosor som brodsdekoration. Svärmor var lite skeptisk och tror att dessa kommer att sloka innan festen ens börjat, även om blommorna köps samma dag. Jag har i och för sig oxå dåliga erfarenheter av rosor, men då är det nog de billigare varianterna man råkat ut för. Någon som kan detta med blommor? Vi vill verkligen inte ha nåt annat på borden än rosor!!!

• Svar på tråden Rosor på borden?!?!?
  • Bröllopstokiig

Kan ni inte lägga bara själva rosen i skålar med vatten så håller de sig ju, där kan du även lägga ljus...... snyggt tycker jag

• Bröllopstokiig

Nja, bra idé men vi är helt inne på att använda de vasar som finns i lokalen. Är osäker på om det finns så många småskålar. Vi gifter oss på lördag så vi har inte så mycket tid. Men man kan ju alltid ändra sig..:)

• Bröllopstokiig

Hmmm. Jag hade också tänkt mig någon form av blommor liggandes på borden tillsammans med murgröna. Om nu inte rosor håller så bra, har ni tips på lite mer hållbara blommor (vita)?

• Bröllopstokiig

Kan ni inte använda oasis?? Eller de ska stå i genomskinliga vaser?? Hör med en florist!!
    Soffi

• Bröllopstokiig

jag tycker att små nejlikor kan vara ett både mer hållbart och ett prisvärt alternativ till rosor, men det finns ju de som inte tycker att de är fina.

min erfarenhet gällander rosor är att kvaliteten skiljer sig märkbart. Tala om för floristen vad du ska ha dem till och köp kanske lite dyrare/bättre kvalitet så håller de sig säkert. särskilt om du köper dem samma dag!

• Bröllopstokiig

Vi ska ha genomskinliga vasar. Och anledningen till varför vi ska ha rosor är att de matchar till 100% med servetterna. Annars kunde man ju tänka sig någon annan blomma. Men jag tycker också att om man köper lite dyrare rosor så borde de ju hålla sig.

• Bröllopstokiig

Ett tips från en som har en mamma som är utbildad florist.

Har rosorna varit utan vatten, tex. vid transport, skär en ny snittyta på skälken. Då kan rosen ta upp vattnet lättare.

• Bröllopstokiig

Hej Eva!
    min erfarenhet av rosor är lite bättre än de andras här inne verkar det som. Om man gör precis som Kristin säger och gör en ny snitt yta, använder ljummet vatten och näringssalt borde det gå bra. Så brukar jag göra när jag vill att rosor skall stå länge och de håller sig i allmänhet i flera dagar! Lycka till!

• Bröllopstokiig

Precis som Hannalena säger. Blommor med hårda (träiga) skälkar ska ha mkt varmt vatten medans blommor såsom tulpaner ska ha kallt vatten. Ska man ha Gerbera så är det viktigt att man byter vatten varje dag, då det finns ett ämne i blomman som gör att den "förgiftar" sig själv.

• Bröllopstokiig

Tack Hannalena, precis vad jag ville höra! Men det är svårt det där med blommor. Det blir ju urtrist om de inte är fräscha...

• Bröllopstokiig

Jag tycker nog att rosor är bland de mest hållbara blommor man kan hitta, åtminstone så länge man inte köper 10-pack på Ica el. dyl. Om blommorna står i vatten hela tiden kan det ju inte bli några problem, dock krävs som Kristin nämner, att man ger dem en ny snittyta så att de lättare kan suga upp vattnet. Jag tror inte du behöver vara orolig för att de slokar på en kväll. På stället som vi ska vara på ingår rosor regelmässigt som bordsdekorationer och då borde man ju kunna lita på att de håller.
    Kör hårt tycker jag :)

• Bröllopstokiig

Använd ljummet eller snarare varmt vatten. Gör en ny snittyta minst ett par cm från den gamla och låt den gärna vara 4-5 cm lång så håller rosorna i en vecka minst!

Svar på tråden Rosor på borden?!?!?