• EmmaPemma

3-rätters middag

Hej alla uppfinningsrika BT:are!

Jag har tänkt att bjuda hem mina och min sambos föräldrar ngn helg här framöver.
    Det var ett tag sedan sist, så jag skulle vilja bjuda på ngt "lyxigt" - gärna tre-rätter. Jag älskar att laga mat, men just nu är det idétorka, så jag skulle bli jätte glad om ngn kanske vill komma med lite tips.
    Störst problem har jag med efterrätter (sällan jag gör sådant).

Någon?!

• Svar på tråden 3-rätters middag
  • WhiskeyFia

Gräddig kantarellsoppa med sherry är väldens bästa förrätt...helt underbart god..och det är inte så krångligt som det låter..Receptet finns på denna adress:
    www.gronmat.net/middag_viewrecepie.asp
    Min mamma lagar alltid den när hon har gäster och alla älskar den, gammal som ung (till och med min kräsna lillebror som är 19)

Till efterrätt skulle jag rekommendera cheesecake, för det är riktigt enkelt och går att förbereda långt innan den ska ätas, här är ett recept, jag vet att de finns massor fler på nätet...
    www.gronmat.net/middag_viewrecepie.asp

• ninonica

Till förrätt gillar jag enkla saker, som avocadohalvor med cremé fraische, rödlök och räkor. Annars funkar en god sallad med fetaost.

Huvudrätter finns det ju hur många som helst som är goda. Jag gillar tex smördegsinbakad fläskfilé.

Jag brukar göra vit chokladmousse och chokladsås till efterrätt. Eller cheesecake, det är också en favorit.

• Johanna = en lat kock

eftersom det är vår/försommar så är det gott med sådan mat

varför inte grön grillad sparris med parmaskinka och apelsinvinägrett till förrätt

till varmrätt gärna ngt som klarar sej själv i ugnen... tex fläskfile och kycklingspett med klyftpotatis och primörer + en god kall sås tex arlas creme fraiche bearnaise eller raita (santa maria har kryddmix som man blandar med yoghurt)

dessert finns mängder med gott man kan göra men just nu är ju rabarbern underbar...
    en sak som jag brukar göra...
    skala och skär i tunna skivor koka med i vatten och socker en aning citron och ev en droppe röd karamellfärg... koka tills nästan halvmjuka (går jättefort) kyl av och låt stå i lagen tills dagen efter
    servera med antingen en miniportion pannacotta eller vaniljglass

• EmmaPemma

Tack snälla för era tips!
    Nu kan jag ju ha flera bjudningar när jag fått så mkt bra tips .

ninonica:
    hur gör man vit chokladmousse?

• ninonica

Vit chokladmousse ( 4 port)
    100 g vit blockchoklad, 2 dl grädde, 2 äggulor, 1 msk vit likör (valfritt)

Smält chokladen, smaksätt med likör, rör ner äggulorna en och en i chokladen. Vispa grädden och rör försiktigt ner chokladen i grädden. Ställ kallt i några timmar.

Servera med färska bär och du vill ha nåt lite lättare, eller gör som jag och ha chokladsås till. Jättegott!!

• ninonica

Läste WhiskeyFias recepttips på cheesecake. Jag syftade dock på den frysta varianten...

• EmmaPemma

ninonica:

ummmm, tack för receptet! Det låter hur gott som helst

• ninonica

Mm, det är hur gott som helst. Särskilt med varm chokladsås till. Jag brukar alltid göra för mycket mousse och ställa den i frysen. Sen kan man mumsa flera kvällar i rad, för det går inte att äta så mycket åt gången eftersom det är så sött och mäktigt. Är jättegott att göra med ljus blockchoklad också. Jag brukar använda cointreau som smaktillsats, men det funkar med andra likörer också, eller helt utan.

• Stjärna

Förrätt: Min senaste favorit är räksoppa, den är billig, lätt att göra (stora delar går att förbreda) samt mättande. Och den kommer i en annorlunda gul färg.

Huvudrätt: hemgjord klyftpotatis/potatissallad, grönsallad, grillade kycklingspett och goda såser.

Efterrätt: limemarinerade jordgubbar med vitchokladsås och vaniljglass eller passionsfruktscheese cake m en klick grädde. Mmmmmmmummms!!!

Lycka till med middagen!

• Johanna = en lat kock

kom på en sak - om ni vill har riktigt fint kött men inte oxfile (eftersom det är så dyrt) köp rostas (bästa biten på rostbiffen) i bit och helstek elelr skiva - banka en aning och stek precis som oxfile.... mört och gott!

kostar nånstans runt 115kr/kg och är en mkt bra budgetvariant av oxfile...

Svar på tråden 3-rätters middag