• Juli 2005!

Kyrka i Umeå

Hejsan!
    Jag är en ny umeå tjej här på sidan och jag och sambon har bestämt oss för att gifta oss juli nästa sommar! Jippi!

Men redan till första hindret... Vilken kyrka ska man välja? Vi hade i princip bestämt oss för strömbäck men när vi var och tittade på den var den mycket mindre än vad jag vill minnas. =( Vi kommer att ha just över 100 gäster (idag räknar listan till 114 st) och jag undrar om någon varit på bröllop här i stan eller kanske rentav haft sitt eget här och vill tipsa om kyrka? Kommer stadskyrkan kännas för stor? Samma sak för backen kyrkan, finns det risk att den känns för stor?Någon som vet hur många helena elisbeth rymmer?
    Sedan tycker jag mig ha läst på sidan här någonstans att man inte får boka stadskyrkan hur lång tid i förväg som helst, är det någon som vet om det stämmer?
    Jätte tacksam för svar =)

• Svar på tråden Kyrka i Umeå
  • hummelhonung

Jag ska gifta mig i Backens kyrka och jag tycker inte att den är för stor men det är ju en smaksak. Jag tycker att den är den vackraste i stan. Helena Elisabeth är nog lite liten för 114 pers. å sedan har jag hört att den ska stängas för vigslar. Ska bli museeföremål.

• Magnus flikka

Önskar att jag kunde hjälpa dig mer...

Har varit på bröllop både i HE och stadskyrkan. Stadskyrkan tycker jag personligen är lite "tråkig" trots att den är väldigt vacker. På det bröllopet var det kring 80 gäster. Jag tror det var lika många ungefär på det i HE också, men då var det TRÅNGT. Det bröllopet var en varm augustidag och alla hade svettgenomdränkta ryggar när de kom ut från kyrkan = ingen som helst luftkonditionering. Backenkyrkan är den som ligger mig närmast hjärtat för den är så vacker. Tycker att den känns mindre än stadskyrkan. Om ni skulle få för er att ha ett minibröllop kan jag rekommendera det nya kapellet i Tavelsjö, den ligger otroligt vackert till!!

Ja, det blev ett ganska långt svar utan så värst mycket substans!

• Mavenor

När jag upplevde att kyrkan vi ska gifta oss i var för stor (ej i Umeå) sa prästen att kyrkorummet i sig fyller upp. Jag är inte kristen men håller med vår präst att det är stämningsfullt i en kyrka och därmed behöver den inte vara fylld till gränsen med gäster.

• juni

Vi kommer att ha ca 100-120 gäster i statskyrkan i sommar och det tror jag blir ganska lagom i den kyrkan. Jag har dock läst om någon som hade ca 70 ( ? ) gäster i den kyrkan och kyrkan kändes inte för stor då heller.

Sen har jag motsatt åsikt än Magnus flikka när det gäller Backenkyrkans storlek innuti. Om man bara tänker sig själva altargången med bänkraderna, så är nog Backenkyrkan större än statskyrkan. T.ex. är det längre avstånd mellan altaret och första bänkraden i Backenkyrkan, vilket får kyrkan att kännas större, gästerna är mer avlägsen brudparet.

Jag tycker alltså att statskyrkan invändigt upplevs mindre. Tänk på att i statskyrkan är det sidobyggnader, så att kyrkan ser större ut på utsidan än vad själva kyrkrummet är.

Fast detta är bara min egen personliga upplevelse, jag har inte mätt :)

Därmot håller jag med om att både Backenkyrkan och Helena Elisabeth är vackrare på utsidan!

• Jenny28

hej och välkommen hit!

jag tycker att man hellre ska ta en "för stor" kyrka än en som kan vara för liten. för som någon skrev blir det inget kul om alla svettas o trängs. sen tänker man nog mest på brudparet när man sitter där som gäst :D

jag gillar oxå backens kyrka bäst!

• Lenchen

Jag tycker att stadskyrkan känns väldigt varm och ombonad. Den har ju sa fina färger. Fast backens kyrka är ju fin den med. Jag skulle nog valt stadskyrkan om jag skulle gifta mig i Umea.

• Caroline 14/8

Jag är en skånetös men har varit på min systersons dop i Umeå. Det var en yttepytte lite träkyrka som låg vid någon park tror jag. Den var sååå söt. Men eftersom ni kommer att bli gansla många så kommer ni nog inte att få plats i den.Lycka till med letandet.

• Helvina

Vi skulle först gifta oss i Strömbäck, eftersomjag både jobbar där och gått skola där. Men festlokalen ställde till det, vi ville ha Stöcke bygdegård, men det var bokat den aktuella dagen. Istället bokade vi lokal i Yttersjö. Då kändes det konstigt och gästerna först skulle till Strömbäck och sedan till yttersjö.Då bokade jag istället Helena Elisabet. När jag skulle ringa och bekräfta bokningen undrade de om jag ville ha kantor - det ville jag förstås. Då visade det sig att det skulle kosta ca 1300 kr för vigseln. Den är privatägd av museet. Min sambo hade redan varit inne på Stadskyrkan, och när vi fick höra detta tyckte vi att de pengarna kunde användas till något vettigare. Så nu är det Stadskyrkan som gäller! Det känns jättebra. Vi är stadsbor i själ och hjärta, så det känns som att det här passar oss som handen i handsken. Vi har bjudit ca 120 pers på bröllopet, kan tilläggas. Jag tycker att kyrkan är väldigt vacker, både in- och utvändigt.
    Det blev långt det här... :)

• Tomtebomamma

Vi ska också var i Stadskyrkan i augusti. Tycker att den är jättefin, både utvändigt och invändigt. Känns mysigare än man tror, när man ser hur stor den är från utsidan. vi har döpt båda våra barn där (iochförsig i det mindre utrymmet bakom altaret) men det känns rätt att vara där. Det blir liksom "vår" kyrka/Malin

• angela

hej hej!!Vi gifter oss i stadskyrkan i augusti (7/8) och kommer att ha närmare 100 gäster vilket nog inte ska vara ett problem. Boka kunde vi endast göra efter nyår vilket var ett minus. Det gäller att ringa på en gång efter nyår om man verkligen vill ha ett speciellt datum ohc tid!Lycka till!!

• barbro

Hej!

Jag gifte mej i Umeå Stadskyrka 2002 och jag kan varmt rekommendera den kyrkan. Den är lagom stor så få gäster fyller ändå upp, klarar nog att ta in 100 gäster också. Vet ej hur det fungerar med hur långt i förväg man kan boka, men jag är rädd att det stämmer att man inte kan redan nu boka sommarbröllop för nästa år.

Lycka till!

• Umebruden

Vi ska gifta oss i stadskyrkan nästa år i april. Vi kommer bara att vara knappt trettio personer, men det känns ändå bra, eftersom kyrkan inte känns så stor inuti, som många andra har skrivit.
    Min mamma sa faktiskt "det känns som att komma in i ett vardagsrum" efter att ha sett den invändigt. :)

Angående bokning så har jag hört från en annan brud som gift sig i stadskyrkan att man kan boka för nästa år redan i oktober-november. Det beror på när de lägger kalendariet.
    Man kan dock preliminärboka redan i juli, ungefär, så det ska vi göra.

• juni

Det var jag som bokade statskyrkan i oktober/november och prel.bokade den redan i juli förra året :) Det gick jättebra! De kan såklart inte lova något, men de ger i alla fall inte bort tiden till någon annan preliminärt.

Så ring och var trevlig många gånger, det lönar sig! Jag är jättenöjd över den hjälp jag har fått av pastorexpeditionen på Umeå stadsförsamling ( har fått hjälp med annat också ) .

• Marie E

En kyrka som många glömmer bort är kyrkan i Holmsund, faktiskt riktigt fin med utsikt över vattnet. Har hört att man kan hyra sandviksteatern för festen efteråt också.

• Cinnamon

Det finns ju fler kyrkor i Umeå, nästan en i varje stadsdel. Ersboda, Böleäng, Hedlunda, Ålidhem och Carlskyrkan har jag varit inne i. Böleäng och Hedlunda är ganska länge sen så dom kan jag inte säga så mycket om.

Ersboda är ljus och har en häftig altartavla som går i regnbågens färger ända upp till taket. Den borde rymma kring 100 pers. Carlskyrkan är lite mindre kanske rymmer 50-70 utan att det bir trångt och den är också ljus och trevlig. Ålidhemskyrkan är lite väl fyrkantig för min stil, men ljus innuti. Den rymmer nog också över 100 personer.

Svar på tråden Kyrka i Umeå