• amiore

    Tvätta underkläder

    Hallihallå!

    Jag har alltid trott att man "måste" tvätta underkläder (trosor, kalsonger, sockar) i 60 grader för att få dem rena och gör följaktligen det också. Min blivande däremot hävdar att det går minst lika bra med 40 grader.
    Vet någon av er hur det egentligen ligger till? Någon som t o m har en "vetenskaplig" förklaring på om man bör tvätta i 60 grader eller inte?

    //ami "djupa funderingar i dag" *fniss*

  • Svar på tråden Tvätta underkläder
  • Ei saa peitää

    Jennifer E: Du får införskaffa en rejäl hög med mörka jeans så ska du se att du får ihop en full tvättmaskin rätt snabbt med 60 graders tvätt. Glöm inte att vända jeansen ut och in bara så bleks de mindre.

  • Carma

    Jag tvättar mina underkläder i 40. Tycker synd att tvätta märkesunderkläderna i 60 grader då det finns risk att färgen förändras. Har dock inga problem med svampinfektioner.
    Have a nice day
    Carma

  • Kräftan

    Trosor, kalsonger & strumpor i 60, annars tycker jag inte att de känns rena. Mina toppar kör jag dock i 40.

  • Gun

    Vitt kör jag i 60 grader, och med tvättmedel som innehåller blekmedel. Ljusa underkläder, och mörka, kör jag däremot i 40 grader, och med kulörtvättmedel.

  • EmmaPemma

    Underkläder (trosor) tycker jag skall köras i 60 grader om de är av bomull.
    Andra material tycker jag "lättare" blir renare och kör dem därför bara i 40 grader.

    Övriga kläder (jeans, toppar) kör jag bara i 40 grader. Jag tycker att de blir urblekta och går sönder så fort annars.

  • ProudWoman

    har ni alla egen tvttmaskin? för att jag tvättar allt i 40 grader beror också på att vi bor i lägenhet i ett område dä det är ont om tvättider, jag kan tvätta ungefär var 14:e dag, och då är det 6 överfulla maskiner, har inte en chans att hinna tvätta massa småmaskiner på mina 4 timmar

  • EmmaPemma

    Jag har egen tvättmaskin, så jag blandar aldrig klädsorter (förutom strumpor som får åka med byxor). Det blir en del lite mindre tvättmaskiner, men å andra sidan rymmer tvättmaskinen bara c:a 4 kg.

  • Fru Westin

    Alla underkläder och strumpor tvättar jag i 60 grader. Syntetkläderna får hängtorka, bomullskläderna/blandmaterialen torktumlas.

    Jag har mer bekymmer att få ihop till full maskin med vit 60-tvätt än färgad. Brukar passa på att tvätta vitt tillsammans med vita lakan.

  • Lina2004

    Men även nylonunderbyxor har ju ofta en bomullsbit där man blir smutsig. :)

    Jag tvättar dock alla mina underkläder i 40 grader också...

  • Ebb@

    Jag skulle inte gå över till 60 grader om det innebär att jag får köra halvfulla maskiner. Tänk på miljön och energiförbrukningen!

  • EmmaPemma

    Lina 2004:
    Ja, det är sant det du säger om att det finns bomull i alla trosor. Men det är ändå inte riktigt samma sak - känns som om det är annorlunda bomull på ngt sätt .

    Eller så vill jag bara inte verka äcklig över att jag tvättar dem i 40 grader .

    Hursomhelst så tycker jag faktiskt att syntet/spetstrosor är lättare att få rena (åtminstone sådant som syns) än bomull.

Svar på tråden Tvätta underkläder