• Skygirl

Måste man förlova sig?

Finns det någon sorts lag på att man måste förlova sig? "Räcker" det inte med att gifta sig? Alternativt varför måste man ha en ring när man förlovar sig, räcker inte själva löftet?
    Jag tycker att det skulle kännas konstigt att byta ringar innan sjäva bröllopet. Speciellt som mannen bara ska ha en ring då vet man ju inte om han är gift eller "bara" förlovad. Är jag den enda i hela världen som känner så här?

• Svar på tråden Måste man förlova sig?
  • Skygirl

Grejen är den att han är VÄLDIGT traditonell. Han vill bara ha en ring men två datum och han vill göra något speciellt för mig, typ frieri, vilket jag tycker känns konstigt då vi i princip redan är förlovade eftersom vi bestämde vigseldatumet i januari 2004.

• pannacotta

Skygirl
    Förstår precis ditt resonemang! I det läget tycker jag att januari 2004 är så nära ett förlovningsdatum man kan komma.

• pannacotta

Att fria sedan man bestämt vigseldatum låter för övrigt väldigt otraditionellt...

• Skygirl

Jag håller fullständigt med dig Panacotta (mums föresten!) Jag skulle också vara nöjd med en fet diamantring.
    Jag lyckas inte riktigt få ur honom varför det är så viktigt att ringförlova sig. Men viktigt är det för han blir jättsårad när jag säger "visst, what ever, jag behöver ju inte svara om du friar, och du kan inte tvinga mig". Ja det är klart han blir ledsen men han kan inte heller ge någon riktig förklaring till varför det är så viktigt. Det vanligaste är "men alla andra..." och "det kostar dig ingenting. Varför kan jag inte få ett datum?"

• Skygirl

Ja visst är det ironiskt att jag som är en rabiat motståndare mot frieri efter förlovning har en gubbe som vill göra något i den stilen...
    Jag vill ju inte såra honom men i det här fallet vet jag varken ut eller in. Hur vi än gör kommer någon att känna sig totalt överkörd.

• Rapunzel

Vi är inte förlovade, och kommer inte att förlova oss heller. Däremot kommer jag att ha två ringar iallafall, eftersom jag kommer att fortsätta ha den släktring jag har haft på vänster ringfinger i runt tio år. Folk får tro vad de vill

Jag förstår din ståndpunkt, Skygirl, eftersom förlovning inte betyder något för mig heller (tack och lov nästan ännu mindre för min blivande )

• Ettolrach

Skygirl, din idé om att förlova er på "amerikanskt sätt" kan väl vara en bra idé? Förlovade är ni ju om man ska vara strikt för ni har ju kommit överens om giftermål - men man måste ju inte vara ringförlovad.

Vigselring är ringen man "får" vid vigseln och den kan se ut precis hur som helst, det är inte automatiskt en vigselring för att det är sten(ar) i den och likadant med förlovningsringen. Sedan är det en annan sak att många svenska brudar väljer slät förlovningsring och vigselring med stenar i - eftersom ringarna kan se ut precis som man vill efter tycke och smak kan man göra tvärtom - och t o m välja två släta som är det riktigt traditionella svenska. S k alliansringar är mer en fråga om mode.

Min man har en ring som han fick när vi förlovade oss - eller bytte ringar ska man väl säga så traditionalisterna blir nöjda, eftersom ingen friade just då utan sa att vi skulle diskutera bröllop senare, efter ett år eller så. Den ringen använde han också som vigselring och vi hade ringväxling i kyrkan, han har båda datumen ingraverade i ringen. Han hade den inte på veckan innan bröllopet utan fick den på nytt som vigselring under själva vigseln - mannen behöver alltså inte bära två ringar även om man har ringväxling i kyrkan utan man låter förlovningsringen bli en vigselring i samband med vigseln.

Hoppas ni hittar en kompromiss som ni kan vara glada över båda två!

Lycka till!

• Dea

Jag tycker sånt där är lite fånigt, det där att ha ett frieri för att fråga nåt man redan bestämt.

MEN jag tycker också man ska unna varandra saker i en relation. Hitta kompromisser som inte kostar endera parten alltför mycket.

OM han friar, så är du ju nästan tvungen att säga ja, eller hur? Hur fånigt det än är. För du vill ju gifta dig med honom.

Så kanske du kan låta honom få som han vill den här gången mot att du får det nån annan gång. eftersom det verkar kosta honom så ohemult mycket att avstå.

• Fenomena

Jag förstår att du inte vill ringförlova dig om du tycker att det inte tillför något. I mitt eget fall tycker jag att vi förlovade oss när vi bestämde att vi skulle gifta oss (för oss i och med ett frieri) sedan fixade vi ringar som vi bakåtdaterade. Ringarna är alltså inte det viktiga, även om jag vill ha två ringar som gift.

Jag tycker att ditt eget förslag med en rinförlovning enligt anglosaxiskt tradition verkar vara en strålande kompromiss! Då får du som du vill att ni byter ringar vid vigseln, och han får gläjden av att ge dig en ring innan. Om jag får tycka nåt så tycker jag att du kan unna honom det. ;) På så vis får du två ringar, om du vill ha det.

Och jag tycker NTE att du ska tacka nej till ett frieri, om ni planerar att gifta er. Det kanske är hans dröm om romantik? Därmed inte sagt att du måste bära förlovningsring om du inte vill.

Lycka till!

• Skygirl

Skygirl niger och tackar för alla svar!

• Teea

Vi har inte förlovat oss och det har funkat hur bra som helst! Gifter oss på midsommarafton.

• Bagerskan

Vi var förlovade i ett år innan vi skaffade en förlovningsring till mig. Ville inte heller ha någon traditionell förlovning, mycket p.g.a. att jag varit förlovad tidigare. Tyckte ändå att det kändes bäst med två ringar som gift så det blev en förlovningsring till slut bara för den sakens skull. Den "riktiga" förlovningen är dock min pojkväns frieri förra sommaren. Har dock märkt att många ser förlovning i första hand som ringväxling och i andra hand som ett löfte om giftermål, d.v.s. att ringarna är det viktigaste i det hela. Skönt att man får göra precis som man vill. Hoppas du och din pojkvän hittar en lösning som passar er båda!

• karlzone

ja det verkar ju vara väldigt olika hur man ser det. själv ser jag mig nog som förlovad med min sambo sen en ganska lång tid tillbaka, men har varken datum eller ring. inget konkret frieri än så länge, men hoppas att det kommer.. verkar så romantiskt! och vi ska förlova oss i sommar med ringbyte.. känns som om det är mest till för att visa andra att vi är förlovade. för de vet ju inte om det som det är nu.. tycker att det känns fint att vårt löfte blir mer konkret, något som man känner att det verkligen är allvar. kanske töntigt att se en ring som ett bevis på kärlekens allvar, men så känns det för mig. det är så bra att man kan göra hur man vill. jag tror inte att någon utomstående klankar ner på en hur man än väljer att göra. (och gör de det är det antagligen de som har problem). det gäller att man hittar något sätt som passar berörda parter.. en svårigheten ligger ju i om paret i fråga inte är överens hur man ska göra.. men förhoppningsvis kan man lösa det också.

vet inte om jag tillförde något nu, men det kändes skönt för mig iaf.. tror att jag redde ut lite saker i mitt lilla huvud med hjälp av lite tangentbordstryckning.

• Skygirl

Det är klart att man får göra som man vill det finns ju inte några regler för detta. Jag klankar heller inte ner på dem som förlovar sig även om jag tycker att det är töntigt. De får ju göra som de vill... bara jag slipper. Om jag träffar någon som har ringförlovat sig säger jag som alla andra "Ohh vad roligt och vilka fiiina ringar!" fast jag tänker "tönt" men det är det ju ingen som vet.

• Ettolrach

En liten fråga bara, varför töntigt? Lite nyfiken på varför du tycker det - om du vill svara.

Om det är så viktigt för din blivande, kan du tänka dig att bära en ring och inte kalla det förlovningsring utan kärleksring - om det nu förändrar saken.

Hur det än är så blir man ju lika gift vare sig man har förlovningsring innan eller ej!

Lycka till med en lösning!

• Skygirl

Ja det är en fråga min blivande ofta ställer också. Jag antar att jag är lite konstig eftersom de flesta par faktiskt förlovar sig med ringar osv.
    Men jag tycker att det är lite töntigt med ringar eftersom förlovningen inte har någon juridisk betydelse längre utan man är bara "gifta på låtsas".

Att utväxla ringar kostar inget, varken ekonomiskt eller känslomässigt. En förlovning kan brytas lika enkelt som ett oseriöst förhållande. Att gå till kyrkan och lova, inför Gud och denna församling, däremot det betyder något och går inte att häva hur lätt som helst. Jag tar därför inte särskilt hårt på förlovningar. OK de har förlovat sig och? Det behöver ju inte ens betyda att de kommer att gifta sig. Det är därför jag tycker att det är lite fånigt och töntigt.

Att man ska behöva utväxla ringar och annonsera för hela släkten att man Förlovat sig för att bli accepterade som ett seriöst par tycker jag är konstigt. Jag om min kille har ett seriöst förhållande som är accepterat av våra familjer. Jag tycker inte att vi behöver bevisa något för någon med att byta ringar och hade våra familjer inte accepterat vårt förhållande hade de troligen inte gjort det mer för at vi förlovat oss. Jag bryr mig inte om om vi inte blir placerade brevid varandra på stora fester för att vi inte är "förlovade" utan anser att det är de personer som tänker så fyrkantigt "ingen ring ingen förlovning" som har problem. Det faktum att vi bor ihop och haft sällskap längre än de som är förlovade borde räcka som bevis för att vi är seriösa.

Men jag bryr mig som sagt inte om vad andra tror eller tycker. Jag vet var jag och gubben står, åtminstone jag känner mig så trygg i förhållandet att jag inte behöver något yttre bevis för vår kärlek och vårt förhållande.

Hoppas att det rätade ut några frågetecken åt dig.

• Tuve04

Min syster och hennes man förlovade sig inte för han har ett yrke där han inte kan ha ring och då tyckte han det var onödigt utlägg. Vi förlovade oss efter att vi hade bestämt oss för att gifta oss.

• mermaid

Är själv varken förlovad eller gift, men mina föräldrar är.
    De var inte förlovade innan de gifte sig utan firade den tioåriga bröllopsdagen med att förlova (eller kanske efter-lova) sig. Den ringen var den första som både mamma och pappa använder eftersom mamma inte använder ringen de hade vid vigseln.

• miff

Vi kommer inte att förlova oss (gifter oss i december), men när vi bestämt bröllopsdatum pratade vi om att förlova oss, men kom överens om att det inte var viktigt. Och även om jag bara har en ring när jag är gift är jag ju lika gift för det, det viktiga är ju att jag vet, andra har ju faktiskt inte med det att göra. :) De får väl fråga om det nu är så vansinnigt viktigt för dem... :D

• liten ior

jag o, min sambo förlovade oss nu den 5 juni 8 år efter det vi flyttade ihop

för min del hade det inte spelat någon roll om vi inte hade ringförlovat oss eftersom jag anser att vi inte är mer kära eller bundna till varandra pga en ring

men eftersom min sambo väldigt gärna ville att vi skulle förlova oss så gick jag med på det ifall jag fick välja ringen jag skulle bära...

jag har en stål ring med 18 små diamanter

vi kommer troligtvis att gifta oss nästa år
    även detta något vi till stor del gör för min sambos skull eftersom han så gärna vill detta
    jag för min del tror inte att en ring mer eller mindre eller att en präst sagt några ord binder oss mera till varandra men jag gör det för min killes skull

Svar på tråden Måste man förlova sig?