• Skygirl

Måste man förlova sig?

Finns det någon sorts lag på att man måste förlova sig? "Räcker" det inte med att gifta sig? Alternativt varför måste man ha en ring när man förlovar sig, räcker inte själva löftet?
    Jag tycker att det skulle kännas konstigt att byta ringar innan sjäva bröllopet. Speciellt som mannen bara ska ha en ring då vet man ju inte om han är gift eller "bara" förlovad. Är jag den enda i hela världen som känner så här?

• Svar på tråden Måste man förlova sig?
  • Gun

Nej, det är bara att strunta i det. Förlovningen "betyder" ju ingenting.

• Dea

Nämen, strunta i det om ni inte vill det.

Förlovning betyder ju bara att man är överens om att gifta sig, det kan man vara utan ringar. Det är absolut ingen regel.

Men det gäller förståss att ni två är över ens...

• Electric Lady

Nej.

Och man måste inte ha ring när man förlovar sig.

Enda nackdelen med att skippa förlovning jag kan se är att kvinnan bara får en ring och då inte lika tydligt ser gift ut. Är det inte viktigt att hon ofta upplevs som förlovad och inte gift, så gör det ju inget.

Mannen kan ha två ringar om han vill.

Jag läste om några som förlovade sig på kyrktrappan innan de gick in och gifte sig, fint tyckte jag!

• Umebruden

Vi ska ha två ringar båda två, så där kommer det inte att råda några tvivel.
    Jag tycker ni kan välja att inte förlova er, alt. vara förlovade utan ringar.
    Mina föräldrar både förlovade sig och gifte sig utan ringar (i Danmark är iofs inte vigselringar obligatoriska ens i kyrkan och de gifte sig borgerligt), de bytte ringar senare.

• eja

Vi kommer inte förlova oss, men vi planerar bröllop. Det enda som "stör" mig med det är det EL nämner med min vigselring, men den kommer se dubbel ut. Innan jag bestämde mig för den designen så föreslog samon att jag kunde få en till ring när vi får vårt första barn eller i morgongåva. Min sambos mamma var inte förlovad och hon saknade att se gift ut i 20 år innan hon fick en till ring på deras 20-årsbröllopsdag, därför har jag tänkt till på designen före.

• Mumrika

Jag kör med en ring. Sen kan man ju kanske önska sig en till efter tio år eller när man får barn eller nåt. Mamma tycker dock vi är konstiga och vill att vi skall förlova oss först. Vi gifter oss om fem veckor eller så... Köper ringar på besök i Sverige nästa helg.

• donborwen

Vi var inte förlovade när vi gifte oss. Det gick bra ändå Som några nämner "ser" man kanske inte gift ut som tjej om man inte har två ringar, men det löste vi genom att jag fick en ring i morgongåva (och en vid vigseln då...)

• Skygirl

Tack för alla svar. Jag vet egentligen att man inte måste förlova sig. Anledningen till att jag slänger ut frågan här är att jag och min pojkvän bråkar om den frågan varje dag. Jag vill inte men av någon anledning är det jätteviktigt för honom. Så jag skrev inlägget för att visa honom att det visst går att bara gifta sig. Men det har tyvärr inte hjälpt ett dugg.

Vi tjafsade om detta till sent i går kväll och fortsatte vid frukosten nu i morse. Man kan minst sagt säga att det har gått prestige i frågan för trots att jag totalt krossar hans argument vägrar han ge sig.

Han säger att jag är missunnsam (skriver man så?) som inte vill ge honom ett förlovningsdatum att gravera i ringen. För mig känns det helt fel att ta på en ring innan jag gifter mig eftersom den ringen inte betyder något för mig. Jag känner inte heller att jag behöver något yttre bevis för vår körlek och behöver inte heller bevisa något för någon annan.

Ett av mina argument är att jag vill att vi båda får våra ringar i kyrkan. Så jag har börjat fundera på om man skulle göra en "amerikansk" förlovning, där jag får en fin diamantring (som i sverige kallas vigselring) och att vi vid vigseln får varsin slät ring (som i sverige kallas förlovningsring).

Vad säger NI om det? Är det ännu töntigare än att göra på det svenska sättet? (Ja, jag tycker att förlovningar är töntiga överlag eftersom de 1. inte betyder något. 2. det har gått inflation i dem. 3. om mannen får en förlovningsring men ingen vigselring ser man ju inte om han är gift eller förlovad.)

Det blev långt det här... Men vad säger ni?

• Dea

Som sagt så tycker jag det viktiga inte är ringarna utan att man är överens om att gifta sig. Alltså går det amerikanska sättet lika bra som det svenska, för mig.

Det finns andra kompomisser... han kan få två ringar och du en... han kan gravera in datumet ni blev tillsammans istället för förlovningsdatum...

Hoppas det löser sig!

• pannacotta

Förlovad är man väl fr.o.m. den dag man bestämmer sig för att gifta sig? Kan han inte gravera in det datumet i ringen? Jag och min man bytte ringar först vid vigseln, men eftersom jag har en diamant i den ringen tycker jag ändå att det syns att jag är gift. Inte för att det har någon större betydelse. Alla vi känner vet ju om det ändå, oavsett ringen.

Svar på tråden Måste man förlova sig?