• MonaLi

Tårta utan grädde!?

Jag är inte direkt förtjust i gräddtårtor och på vårt bröllop skulle jag vilja ha en tårta utan grädde eller i varje fall så lite grädde som möjligt. Men på vårt lokala konditori där vi brukar handla så kunde de inte göra tårtor utan grädde??? Så nu funderar jag på att göra tårtan själv. Eller beställa från ett annat konditori. Nån som vet något gott recept som man kan göra själv, helst dagen innan? Eller kan rekommendera någon bra tårtbagare i Skövdetrakten?
    Jag hade tänkt mig en tårta med choklad och hallon eller jordgubbar i någon form.

• Svar på tråden Tårta utan grädde!?
  • alvice

men.. du kan ju ha hallon, chokladmousse och ev. lite grädde i tårtan.. och sedan "bara" ha antingen mandelmassa eller sån där sockerpasta ovanpå.. Det hade vi på våra doptårtor som jag gjorde.. se bara till att du får en saftigare tårtaså spelar de ju ingen roll om du har grädde "ovanpå" eller inte.. vill man ha en lite rundare tårta (som princesstårtorna) kan man ju faktiskt ha mera marsankräm kanske, eller chokladmousse där med.så den blir rundare.. sedan är det ju bara att garnera med färska hallon och lite choklad som du smällt och ev.gjort "krumelurer" av.. förstår du vad jag menar ;-P det blev svamligt ;)

• sudali

Nedan är ett recept som kanske kan stämma med det du vill ha!
    Om du hellre vill ha receptet mailat så maila till mig så att jag får din mailadress : suss@skhs.se
    Jordgubbs- och vitchokladmoussetårta (12 bitar)
    1 skiva färdigköpt tårtbotten
    Vit chokladmousse
    250 g vit choklad + 1 msk smör
    4 gulor från stora ägg
    5 dl vispgrädde
    Jordgubbsmousse
    600 g färska eller frysta jordgubbar (6 dl passerade bär) + 6 msk citronsaft
    9 gelatinblad + 1½ dl vatten
    2 dl strösocker
    6 dl vispgrädde
    Dekor
    Färska jordgubbar
    1. Använd en non-stick form 24 cm diameter med löstagbar kant. Skär tårtbotten ½ cm mindre än formen så att moussen kan rinna ner runt om. Lägg tårtbotten i formen.

Vit chokladmousse
    2. Smält choklad och smör över vattenbad. Ta av värmen och rör ner en äggula i taget. Vispa grädden och blanda först lite med chokladen och sedan resten.
    3. Häll chokladmoussen i formen och skaka så att den rinner ner runt bottnen.
    Frys 30-60 minuter så att moussen stelnar.
    Jordgubbsmousse
    4. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 10 minuter. Koka upp 1½ dl vatten med sockret, dra av värmen. Ta upp och smält gelatinbladen i sockervattnet. Låt svalna och blanda med jordgubbspurén.
    5. Vispa grädden och vaniljsockret och blanda snabbt ner den svala jordgubbspurén med luftiga tag med en slickepott.
    6. Häll moussen i formen och skaka så att den fördelas jämnt. Ställ tårtan i kylen i 4 timmar eller frys den helt eller delvis.
    Häll jordgubbsmoussen över den vita chokladmoussen och kyl tårtan 3-4 timmar eller frys den helt eller delvis.
    6. Lossa tårtan från formen och lägg upp den. Är tårtan fryst, tina i kyl ca 3 timmar.
    Dekorera tårtan med jordgubbar.
    Receptet kommer från tidningen "Gott och Grönt"

• Inda

Man kan ju ha smörkräm i stället för grädde! Konstigt konditori som inte kan göra tårtor utan grädde...

• MonaLi

Sudali, det receptet lät jättesmaskigt! Jag funderar på om man kan ha två tårtbottnar, en i botten med chokladmousse över och en ovan på det lagret med jorgubbsmousse över...? Så blir det lite mer än bara "mousse". Enda sättet att få reda på om det blir gott är väl att provbaka! Mums...

• sudali

Det tror jag funkar jätte bra!
    Lycka till!

• Ellte

:) Vi hade vääärldens bästa glasstårta (Lejonet&Björnen), då jag är allergisk mot massa frukter och nötter och maken inte tål grädde... Jättegott och jättejätteuppskattat!(Faktiskt får vi fortfarande kommentarer nästan två år efter bröllopet ;))

• AstaC

Annars kan man ju göra en ren chokladtårta typ Sacher eller så. I så fall blir det inte så mycket jobb i direkt anslutning till bröllopet eftersom de kan göras klara i förväg. Om du skall göra den själv menar jag. Och så kan man ha jordgubbar och annat i skålar vid sidan av.

• Blivande fru ??

Kolla med dem om de verklgien inte kan göra moussetårtor. Vi hade det på systersonens dop. Minns inte om där var lite grädde till garnering, men ingen i fyllningen iallfall.

• Tolin

Vi ska ha mousse-tårta helt utan grädde. (Förutom att moussen antagligen innehåller grädde då...)

• Blivande fru ??

Det är väl som Tolin skriver - att moussen innehåller grädde. Kanske var det så att konditorn trodde ni ville ha helt utan grädde som ingrediens. Kolla igen om det kan ha varit ett missförstånd. Som jag förstår dig handlar det inte om att inte använda grädde, utan snarare om att du inte vill ha vispad grädde på/i tårtan.

• MonaLi

Ja så kan det ju vara - vi utesluter ju inte grädde som ingrediens i tårtan - men jag vill inte ha vispad grädde som fyllning eller dekoration. Jag ska göra ett nytt försök att fråga konditoriet - och göra det själv denna gången. Förra gången skickade jag min M2B. Kanske uttryckte han sig luddigt? Karlar...

• Arwen75

Jag tycker själv inte om gräddtårtor eller princesstårtor med en massa läskig blåst fuskgrädde i
    Så jag har redan bestämt med min sambos förtjusta bifall, att vi kommer ha en slags mördegstårta. Det är liiite vaniljgrädde innuti (och annat gott), men sedan är det typ glasyr ovanpå. Som en variant på Napoleonbakelsen.
    Den är bara så god!

Så lycka till med din "gräddfria" tårta!

• Znitan

Jag förstår precis trådstartarens problem. Hade också jätteproblem att hitta någon som kunde frångå sina vanliga gräddtårtor. Tillslut (efter tips) frågade vi konditorit på Domus i Timrå och där var det Can Do Spirit. Vi ska nu få en hallonmoussetårta på en botten av vanlijkräm och garnerat med frukt. De har en lista på alla "inten" som jag vill vara utan: choklad, marsipan, nötter, grädde. Andra har sagt, utan dessa ingredienser blir det ingen tårta - men det blir det visst det. En god en också, vad det verkar. Mitt tips är att söka vidare. Kanske konditorielever...

• Juvelia

Så sugen jag blir då av att läsa den här diskussionen, mums.
    Min kille brukar ju skoja och säga att det bästa med att gifta sig blir tårtan, vänta bara tills han får läsa detta !

Svar på tråden Tårta utan grädde!?