• sandra76

strulig mage...

hej,
    jag har ett problem som är jättejobbigt.. min mage är strulig & känslig. jag kan äta en sak & det går bra..för att nästa gång tex få så ont att jag måste springa på toaletten..sitter därinne med magknip & kallsvettas.. detta verkar främst vara då jag äter fet mat, kan även få ont i sidan av fet mat.. det är jättejobbigt om jag tex ska på fest, då är ju maten nästan alltid fet.. om min mage ballar ur.. ja då är det kört.. Den kan också bli helt uppblåst som en ballong precis under brösten, längst upp på magen liksom.. Tex Sist jag var på bio med min pojkvän åt jag en popcorn kartong.. & natten som följde var inte rolig.. jag hade jätte ont, helt uppsvälld, & det slutade med att jag spydde morgonen därpå, ungefär som att jag inte kunde smälta maten?
    Finns det någon som känner igen detta? Det kan hända tex om jag äter ngn mat som "sticker ut" lite, som tex indiskt åt jag & killen i kista centrum.. sen fick jag åka hem., fick såå ont :(
    Kanske finns det tabletter som underlättar? Jag har Silicol hemma, men det är inte alls så att det hjälper mig...... hemskt problem är det iaf.. Min kära mor har också känslig mage.. ska jag alltid leva såhär? :..(

• Svar på tråden strulig mage...
  • mrs.

Det verkar som du har känslig mage.

jag kan inte äta fet mat då får jag såååå ont att jag knappt kan röra mig och sitter på toa.

Har du bantat eller varit väldigt fett snål på sista tiden kan magen säga ifrån på detta vis.

Men kanske är du allergisk mot något som tex mjöl, soja, mjölk- är vanligt du kanske ska söka en läkare för pricktest.
    det är små testremsor dom sätter på din rygg med droppar av olika ämnen, och dom blir röda om du e känslig mot dessa ämnen.
    Kan vara värt, för att det gör ska för din mage om du äter produkter som du inte tål.

Jag hoppas att du kommer snart underfund med din mage, för jag förstår att det inte är kul.
    Men om du inte vill raka vägen t dr prova att vara utan mjölkprodukter-resultat el inte? Vitt mjöl...osv
    jag märkte själv att fet mat och mjölkprodukter är ingenting för mig. Och har inte haft några problem sen dess.

• sandra76

hej & tack. mjölkprodukter har jag inga problem med. men däremot fett, salt... :(

• Lakritztroll

Jag trodde att jag var ensam!!

Har väl alltid haft en strulig mage men inte så illa som nu.
    Det började efter min första graviditet.
    Har kommit fram till att det är främst lök som inte fungerar för min mage och vitt mjöl och mjölk i större mängder. Inga rostmackor eller hembakta scones för min del.
    Undviker dessa produkter.
    Annars blir jag sittande på toaletten med kramper och kallsvettas, precis som du sandra76.
    Jätte jobbigt och jag tror inte att folk som inte upplevt det vet hur det känns när man sitter där.
    Eftersom lök ger den största reaktionen så är det svårt för mig att äta lunch ute och t.ex. köpa hem snabb-mat från ex. konsum för det är lök i all mat nu förtiden, färdiga köttbullar, hamburgare, snabb-pizza etc.
    kram

• Stjärna

sandra!!

Jag har känslig mage och klarar inte en hel dags slafs ätande. Däremot går det bra i små doser...

• sandra76

ok. . usch jobbigt :( undra om jag ska testa de där tabletterna (skip sport) för matsmältningen som jag köpte på hälsaaffären.. imorgon på en festmiddag jag ska på.. men jag är skeptisk.

• Flox

Sandra76,
    hur gick det på middagen, prövade du tabletterna?

• sandra76

bidde ingen middag....så jag vet inte... men om 3 dagar åker jag & tjejkompisarna iväg till danmark i 2 dagar så då får jag väl se hur & vad som händer *nervös*

• Electric Lady

Här är en till som antagligen har CI, ska göra en coloskopi i sommar för att säkra diagnosen.

Jag blir dålig i magen av alkohol också. Det kan kanske vara en delförklaring till att du kan må dåligt på fester.

Gå till doktorn! Jag var på vårdcentralen och tarmen är ju inte världens roligaste ställe att vara sjuk på, men de är snälla och duktiga.

• solkatten

Min mage krånglar också mycket och för flera år sen sa läkaren att jag nog hade colon irretable mage efter att ha gjort en massa undersökningar o röntgen. Det går i olika peroider. Just nu har jag haft en period med ont i magen. Alltid på morgonen. jag vaknar och äter lite frukost oftast fil sen börjar jag må illa och får ont i magen, buller o gaser och sen måste jag springa på toaletten. Mår sen bättre fram emot lunch. Det är alltid på morgonen vilket är krångligt när man har en tid att passa och ska iväg till jobbet.
    Har funderat på om jag är laktosintolenat. har provat laktosfri fil men har haft ont ibland ändå.
    Jag trodde inte man kunde bli lös i magen såfort efter ett mål mat . Det tar ju vanligtvis minst 10 timmar innan maten har paserat ner till tarmen eller??

Blir också så i magen vid stress och när jag är nervös. Så jag är skitnervös att min mage ska krångla så på morgonen på vår bröllopsdag. Då ska man ju vara hos frisören runt sju. Hon tar 600 kr i timmen om man måste springa på toaletten så där blir det ett dyrt toabesök. : - )
    Helena

• Krich

Sandra

Gå och kolla upp det! Det kan vara många olika saker. Reagerar på att du säger att du får ont av fet mat, och ibland i sidan. Om det är höger sida kan det röra sig om något problem med gallblåsan eller gallgångarna.

Det är alltid bra om du har lite olika teorier själv. Så du kan diskutera med din läkare. På www.fass.se kan du söka i Läkarboken och läsa själv.
    Gå till botten med problemet använd dina skattepengar, unga människor ska inte behöva gå omkring odiagnostiserade med smärta.

Kramiz
    //K

• Flox

solkatten,
    har det precis som du på morgonen, vilket verkligen är jobbigt så fort man skall någonstans, och det skall man ju oftast. Har precis som du funderat över hur och om allt kan passera igenom hela systemet så fort, men det verkar ju nästan som om det gör det!? Har dock inget svar på hur, om eller varför.

• Lenchen

Hejsan!
    Har ocksa problem precis som ni, fast det har blivit battre pa senare tid. Brukade ocksa ha sa att jag var tvungen att springa pa toaletten direkt efter att ha atit lite, och speciellt pa morgonen. Min teori ar att tarmarna reagerar pa att man ater och blir hyperaktiva. Sa da passerar mat som man atit tidigare snabbare genom dem och man maste springa pa toaletten. Men det ar ju bara min egna lilla teori.

Fraga mig inte hur jag blivit battre, for det vet jag inte. Har fortfarande jattekanslig mage, men det ar mycket battre. Stressa inte ar mitt rad. Och for mig ar youghurt bra mat. Och sport.

• Stjärna

Om man stressar mycket en period blir jag extra känslig i magen. Då tar jag det försiktigt med kaffe och andra sura saker, t.ex. äpplen. Dessutom är det bra att akta sig för fet mat och segt godis.

För att lugna magen dricker jag mjölk och och proviva eller äter yogurt. I värsta fall links.

Svar på tråden strulig mage...