• Female

Hur göra håret själv?

Jag funderar på att göra håret själv, på grund av att vi ska ha vårat bröllop långt ute i skärgården under tre dagar och jag kommer inte att hinna in till frisör på fastlandet.
    Nu till problemet: Jag är inte så bra på att göra frisyrer.
    Jag har blont hår 5 cm över axlarna. Vill ha uppsatt på något sätt.
    Måste jag köpa löshår? Var köper jag löshår i sån fall? Vet ni någon tidning eller sajt som steg för steg visar hur man sätter upp?
    Ni som är här inne verkar vara så fixiga och duktiga - hjälp!
    Har ni några bilder på förslag?

• Svar på tråden Hur göra håret själv?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • ellli

Det finns en massa hårtidningar ute i affärerna men de flesta som jag har sett brukar inte visa "steg för steg" beskrivningar utan är mer till för inspiration.

Det råd jag kan ge är att träna, träna, träna innan :) Om du ska till din frisör nu någon gång innan, för vanlig klippning, kan du fråga om lite råd, t ex enkla frisyrer att göra själv, vilka produkter är bra att ha (i en snygg frisyr behövs mycket produkter, t ex glanscreme, bra hårspray osv).

Visst kan du ha löshår, det finns många snygga ute i handeln, t ex från Björn Axen. Tänk då på att välja ett som ser naturligt ut mot ditt hår, det är inte snyggt om man ser tydligt att det är fuskhår! Om du väljer en sån "löshårstofs" så blir det enkelt att sätta upp håret. Bara sätt upp det i en tofs/knut och fäst i löshåret (brukar finnas med fästanordning). Sen kan du ta ut några slingor som lugg fram.

Vill du inte ha löshår kan man t ex locka håret med skumgummirullar (finns på stora varuhus, Kicks osv) som du sover i under natten. Sedan fäster du upp lockarna i en uppsättning eller låter dem hänga fritt. Ja, det finns en massa frisyrer du skulle kunna ha. Det enklaste är nog att hitta en bild på en du skulle vilja ha och fråga här/ngn frisör hur man enkelt gör den själv.

Men det viktigaste sen är att du övar om och om igen på hur du ska göra frisyren så att den sen blir bra på bröllopsdagen, när du säkert ändå är nervös och stressad :)

• EmmaPemma

har du inte ngn kompis eller släkting som är duktig på att frisera?

Även om man är duktig själv (som inte jag är ) så kan det en sådan dag vara skönt att slippa hålla på med håruppsättningar.

Hur du än gör så önskar jag dig lycka till!

• miz

Min bästa kompis är frisör och jag har varit hennes försökskanin i många år nu -phu! Mitt hår är lite längre än ditt men jag tror att din längd är enkel att själv kunna fixa en uppsättning!

Det viktigaste som alla frisörer säger är att man inte ska tvätta håret samma dag då nytvättat hår är lent och att en uppsättning inte håller. Man ska heller inte använda för mycket balsam dagen innan.

Det är svårt att ge råd när jag inte vet vilken stil du vill ha, Vill du ha en gullig frisyr? Eller lite tuffare? Tycker det låter fint som "elli" sa med lockar som man fäster upp med nålar, men det kan även vara fint med en liten spikigare tuffare look! Löshår är också tufft, men ganska tungt om du ska ha mycket och kan därför vara svårt att fästa.

Något som jag funderar på att ha själv är en mycket enkel frisyr, liknade hästsvans eller utsläppt med en stor vit blomma vid sidan i håret!

Lycka till! och TRÄÄÄÄÄÄNA!!!

• Lilla bruden

Det finns mycket fina löshår, bla på Åhlenshuset i Stockholm. (budgettips)Frisörer brukar ha med äkta hår också. Det finns säkert någon fin perukuppsättning någonstans också. Tyvärr kommer jag inte ihåg, men jag har sett en dida på Internet. Lycka till!

• Djursholmsbrud

Hej,

jag såg att de hade böcker som beskrev hur man satte upp håret själv med fina bilder (steg för steg) på Stadsbiblioteket i Stockholm. Jag använde bilderna som inspiration för att visa frissan vilken typ av frisyr jag vill ha, men vore jag det minsta lilla händig med sådana saker så tror jag nog att man skulle kunna klara av det med hjälp av en sådan bok! Lycka till!

• Female

Tack så himla mycket för hjälpen! Ska genast besöka biblioteket och leta böcker. Tänkte inte ens på den möjligheten...

Jag har också köpt löshår som faktiskt såg himla naturligt ut mot mitt blonda. Så nu är det bara öva, öva som gäller.

• Kullan

Hur långt är ditt riktiga hår?
    Jag har ett litet tips nämligen!
    Om du tar allt hår och gör en svans mitt uppe på huvudet (eller lite längre bak beroende på var du vill ha uppsättningen) och så drar du inte igenom hela håret i snodden utan låter svansen förbli dubbel... förstår du? :)
    Därifrån har du sedan en jättebra grund att sätta i klämmor, spännen med mera!
    Kanske värt att testa?!
    Lycka till!!

//K

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Hur göra håret själv?