• LatinoGirl

Hur länge har jag rätt att resa i mitt gamla efternamn?

Jag undrar om någon här kan tala om för mig hur länge jag har rätt att resa i mitt gamla efternamn. Jag vet att man kan välja mellan att boka sin resa i sitt före detta efternamn eller i sitt nya efternamn. Men låt säga att jag vill endast boka en tur (utan retur) i mitt gamla efternamn, och jag beräknar att åka efter vigseln. Pappersarbete om mitt nya efternamn blir jag inte arrangerad i eftersom jag redan är långt hemifrån och därmed så har jag inte heller några nya id-handlingar. Hur länge kan jag (om jag kan) vara bortrest från landet i mitt gamla efternamn, trots att jag fått ett nytt vid vigseln?

• Svar på tråden Hur länge har jag rätt att resa i mitt gamla efternamn?
  • LatinoGirl

Kom på: Tex USA har väl visumtvång, men inte Norge, men man får väl inte stanna i Norge hur länge som helst, eller? Det borde väl bero på land till lands lagar? Vad gäller i UK?

• Maria

Jo inom EU gäller ju fri rörlighet - visst kan du bosätta dig i UKI - men du måste ju ordna de papper som krävs. Men har du bara din försörjning ordnad så är det säkert inga problem, förutsatt att du har svenskt eller annat EU-pass.

Däremot vet jag inte hur länge det gamla namnet gäller - tror inte det finns speciella restriktioner, men det är alltid väldigt noga på flyget att namnet i biljetten stämmer exakt med det i passet.

• Jeez

Länderna i norden har ju ett gammalt avtal med varandra så Norge får du stanna i.

Ett alternativ är ju (om man inte vill krånglaom det skulle vara krångel)att inte byta namn förrän när du kommit hem till Sverige igen...

• mickes isprinsessa

Vi har gjort så att när vi bokade resan.. så beställde vi med mitt gamla efternamn..
    eftersom myndigheterna hinner inte göra ett namnbyte på så kort varsel, sen när jag kommer hem från bröllopsresan måste jag skaffa nytt pass.. till nästa gång jag åker iväg.
    Man kan även ta med vigselbeviset på bröllopsresan ifall det skulle bli problem , men det ska funka.

• Majsan80

Om ni åker direkt efter bröllopet reser du i ditt gamla namn. Annars måste du försöka få ett nytt, tillfälligt pass på Arlanda och det är det nog inte värt att krångla med.

Svar på tråden Hur länge har jag rätt att resa i mitt gamla efternamn?