Nån som provat Sahlgrenska metoden??
Jag har börjat första dagen idag med Sahlgrenska som är på 4 veckor. Nån annan som också provat?
Jag har börjat första dagen idag med Sahlgrenska som är på 4 veckor. Nån annan som också provat?
Ja, och eftersom det står på cambridgekurens egen hemsida måste det vara sant? Det var det dummaste jag hört i mitt liv. Jag mailade livsmedelsverket och fick exakt det svaret jag skrev ovan. Inklusive delen: "den som säger det ljuger (att livsmedelsverket godkänt livsmedlet alltså).
Självklart går man ner i vikt om man får i sig så få kalorier man får med cambridgekuren, men att påstå att de som enda pulverdiet blivit godkända av livsmedelsverket är skrattretande.
Fine! Men då tycker jag, i och med att du e så försekommen, att du tar och anmäler dem eftersomde tydligen ljuger!
Monn kanske är försigkommen men den här frågan ligger nog snarare i ditt intresse. Hon upplyste dig ju bara om hur det ligger till, det är väl bra och inget att bli sne över?
Sne? Nu undrar jag vad som är skrattretande egetligen!
Jag ringde nämligen deras konsumentupplysningsavdelning och fick nyss till svar att de är godkända.
Det e skrattretande att ett ex antal olika kvinnor berättar för mig att jag borde vara mer kritisk till vad som står på Cambridgekurens hemsida medan ni själva oavkortat köper vad Monn skrev utan att ett dugg vara kritiska. Om man ska vara kritisk ska man nog vara kritisk mot allt. Detta bevisar bara att ni, till lika jag, lyssnar och tar till er det ni själva har lust med!
Tråkigt att diskutionen urartade! Jag tar på mig min del av ansvaret, men om man funderar på vad den här tråden handlade om så var det en kvinna som börjat med en ny diet. Jag ville peppa henne och inte få henne att börja tvivla (vilket i början av en diet kan vara en ursäkt till att sluta) och därför skrev jag en del av mitt inlägg tillägnat Jennie med ie!
Mimmi
Tycker inte att diskussionen HAR urartat! Man ska pröva allt (inte prova alltså...utan ifrågasätta) och inte bara tro på allt... Visst ska man uppmuntra och stödja medmänniskor men inte om man tror att det de gör kan vara skadligt!
Mimmimus!
Vem ringde du? Cambridgemetodens konsumentupplysningsavdelning eller Livsmedelsverkets?
Citerat musen:
"Jag ringde nämligen deras konsumentupplysningsavdelning och fick nyss till svar att de är godkända."
oj oj oj då vad du tog åt dig MimmiMus! Jättekul att du vill uppmuntra och glädja dina medmänniskor, men nu var det ju inte det saken handlade om utan att du spred felaktig information (som du förvisso inte själv tror är felaktig). Klart att dieter av olika slag fungerar till en viss grad (och endast under perioden man håller på med dem om man inte ändrar sina matvanor och/eller börjar röra mer på sig)- man äter färre kalorier. Undrar också vilken konsumentupplysning du ringde till.
Den bästa Sahlgrenska-metoden är den som är "naturlig". Dvs försöka äta sjukhusmaten de serverar på Sahlgrenska varje dag. Lovar dig att du efter ett tag lessnar på att äta och därför förlorar i vikt. Nyttigt? Nä, inte direkt, men rätt sant om sjukhusmat. :D
Petra
Petra *asgarv*
Fråga om du inte kan få bo på Östra nästa gång...där är maten enligt uppgift bättre ;)
Det verkar som Mimmimus menar CB's upplysning tycker jag.
Anledningen till att jag valde att tro på Monn var att hennes uppgifter verkade komma från en mer initierad källa! Så det så!
Petra, den var bra! Tror S:t Göransdieten funkar på samma sätt. Så även den Danderydska och Södersjukhuska, kanske dags att pröva...
Tack Jennifer. Jo, eftersom det är Livsmedelsverket jag frågat tror jag mest på dem.
Huddinge-dieten har jag också hört ska vara väldigt effektiv!
Annars är glassdieten mycket bra, utlovad viktökning är minst 3 kg/dag. Jag brukar följa den så här på vårkanten när det börjar bli varmt och mysigt ute.
Mimmimus menade naturligtvis livsmedelsverkets konsumentupplysning!
Ja, glassdieten har jag hört är jättebra särskilt om man är rund och go och älskar att forsätta vara rund och god!
Ät och njut det e juh faktiskt sommar!
Exakt Mimmi!
Hej hur går det för dig, jag tänkte just att vi hade en som börjat med denna metod, undra om hon forts.
Har du forts och sett resultat?
Jag hoppas du mår bra.
Kram
Har provat. Dom 2 första dagarna skall man äta 1 kilo banener om dagen. 3:e dagen börjar man äta lite grann. Men jädrar vilken diarre man har då. Efter 4 dagar gav jag upp den. Funkade inte.
Har varit med i viktväktarna ett tag nu. Har gått ner 10 kilo. Och jäklar va gott man kan äta. Vad väljer man? 1 kilo bananer eller flera riktiga goda måltider om dagen????
hahhaa... jo det är sant.
Men grattis till dina 10 kg. :)
jag hoppas att du når ditt mål.
Vill ni veta hur sahlgrenska bantningen kom till??
Jag kan inte garantera att detta stämmer men så här lyder ryktet om sahlgrenskas bantningens påhitt:
"En anställd på sahlgrenska ville gå ner i vikt och satte ihop detta programmet som hon tyckte att det lät bra och det va nyttiga saker. En vän ville sedan ha en kopia på hennes program och det kopierades på en kopiator på sahlgrenska. Varav det stog på pappret SAHLGRENSKA SJUKHUSET. Därav har det sedan spridits och denna lilla bantningskur fick sitt namn sahlgrenska."
Men historien i sig berättar dock inte om dom gick ner i vikt eller inte.
Till Mrs:
Har slarvat med VW ett tag nu men än så länge har jag nog inte gått upp nåt. Men jag skall ta mig i kragen och gå ner 5 kg till. Sen är jag nöjd.