• Mia_a

Nån som provat Sahlgrenska metoden??

Jag har börjat första dagen idag med Sahlgrenska som är på 4 veckor. Nån annan som också provat?

• Svar på tråden Nån som provat Sahlgrenska metoden??
  • mrs taylor

Vad innebär detta? Är det en bantningskur?

• Mia_a

Ja, det är en bantningskur på 4 veckor. Man äter frukost, lunch och middag enligt ett schema. Det ingår mkt ägg, grönsaker, kött mm, även vitt vin och öl vissa dagar. Jag blev rekommenderad att prova dieten av en kompis som gick ner 10 kg med hjälp av den. Vi får se hur det går.

• Jennie med ie

Det låter som en i mängden av mer eller mindre skumma bantningskurer som lovar snabb nedgång och som man ska tro är rekommenderade av diverse sjukhus. Sahlgrenska, Rigshospitalet, you name it. Gemensamt för dessa är i så fall att de inte ALLS rekommenderas av de där sjukhusen... och att balansen i kosten är dålig vilket kan vara skadligt för kroppen.
    Var försiktig.

• MimmiMus

Jennie med ie

Varför är du så kritisk? Det må vara så att många plockar namn (som sjukhusnamn) för att nå en målgrupp och inge seriositet, men det viktigaste är väl att man är motiverad vilken metod man än använder sig av när man vill minska i vikt. Om du visste något om dieter så kan man av trådstartaren läsa att denna metod handlar om att äta små mängder kolhydrater. Detta ligger till grunden för väldigt många beprövade metoder som visat på en positiv och hälsosam viktminskning. Kanske hört om Atkinsmetoden?

Mia_a

Själv har jag på knappt 7 veckor gått ner exakt 11,6 kg och mår bättre än någonsin. Jag kör Cambridgekuren och ska snart börja trappa upp och äta vanlig mat igen. Upptrappningsperioden ligger på 3-4 veckor för mig och jag går hos en konsulent som lär mig hur jag ska hålla min nya drömvikt!

Hoppas att din metod funkar för dig! Jag är övertygad om att du klarar dig! Skulle du vilja pröva på Cambridge så kan du få stöd och råd av oss inne på Cambridgetråden. Cambridge är som enda dietkur godkänd som enda näringkälla av livsmedelsverket och är oerhört effektivt!

Ha det så bra!

Mimmi

• Jennie med ie

Mimmi. Jag är realistisk ;) och är rädd om mina medmänniskor. Och vägrar dessutom att enbart skriva sånt som folk VILL höra. Och vägrar dessutom försvara min rätt att yttra mig. Så tjing på dig!

• Monn

MimmiMus

Livsmedelsverket godkänner överhuvudtaget inga livsmedel. Det är alltid
    tillverkaren/importören som är ansvariga för att deras produkter uppfyller
    bestämmelserna i livsmedelslagstiftningen och att de är oskadliga att konsumeras.
    Livsmedelsverket har alltså inte godkänt Cambridgekuren över huvud taget! Den som säger det ljuger. Var har du egentligen fått informationen om att Livsmedelsverket godkänt CK ifrån?

• MimmiMus

Ojoj... Vilken reaktion!

Jennie med ie

Du behöver garanterat inte försvara din rätt till yttrande. Dock får man acceptera att man kan få mothugg från människor av en annan uppfattning.

Monn

Jag föreslår att du går in på www.cambridgekuren.se. Där går följande att läsa:

"Produkten är godkänd av livsmedelsverket att äta som enda näring och testad på bl a Karolinska sjukhuset av Professor Stephan Rössner."

Så var det med den saken!

Mimmi

• Ellte

*skrattar* Ja det är klart...om företaget säger det själva så måste det ju vara sant ;)

• MimmiMus

Jag vet inte om Ellte, var sarkastisk, men om det som står på hemsidan inte är sant så är det falsk marknadsföring vilket innebär stora konsekvenser för Cambridge. Jag tror inte de skulle säga att just en statlig instans som livsmedelsverket har godkännt detta om det inte var så! Därför väljer jag att tro på det!

Mimmi

• Jennifer E

Ellte; skulle precis säga samma sak! Men i det här fallet så verkar det ju gå hem iaf... Och det kan ju vara sant också, vem vet?

Svar på tråden Nån som provat Sahlgrenska metoden??