• Devoted

Mycket OT: Hjälp mina blommor i dödskamp!

Jag håller på att ta livet av mina blommor! Finns det någon blomkunnig som kan råda bot?
    Det gäller en 15-20 år gammal hibiskus, har haft den i min ägo i ett halvår. Sedan ngr månader slokar bladen väldigt, de är liksom tomma, den är hängig, vissa blad är gulna (men ramlar inte av lätt) Den har stått relativt ljust och fått ganska mycket vatten. Har den fått för mycket vatten? Vad göra?

En 10 år gammal fikus som jag fick förra sommaren. Den innehåller den olivfärgade guldbaggen (jodå, det är sant, de finns). Den måste ha smittats när den stod ute ngr dagar innan jag fick den. Tror baggen flugit dit och lagt ägg. De senaste månaderna har jag hittat ett tiotal baggar. Det är inte roligt. De är stora, hårda och de flyger...

Mycket tacksam för råd. Jag hoppas kunna behålla dem, de var så fina.....

• Svar på tråden Mycket OT: Hjälp mina blommor i dödskamp!
  • Stjärna

gula blad tyder på förmycket vatten(bruna blad på för lite).

Hibiskus ska, om jag inte minns fel ha det torrt men dränkas, allså sänkas ner i vatten bad och få stå en liten stund, en gång i veckan.

Se till att den torkar upp ordentligt och se vad som sker. Vet inte hur det är med solljus, men prova att flytta runt den lite. Kanske den inte ska stå i direkt solljus?

• Ellte

För mycket sol och för mycket vatten skulle jag tro,,,jag hoppas att det går att rädda för vår stackars hibiskus som vi flyttat ut på balkongen är likadan :(

• Devoted

Tack! Ja det är nog för mycket vatten. Men jag vågar inte flytta ut hibiskusen på terrassen för det var då fikusen blev smittad med den olivfärgade guldbaggen! Den älskar myrstackar och vi har en sådan i trädgården.
    Tror ni hibiskusen vill ha lite blomnäring typ Blomstra om någon vecka när den torkat upp?
    Baggarna, någon som vet?

• Meddelande borttaget
  • Electric Lady

Tar tillfället i akt:

Har en fredskalla som blivit brun på yttersta spetsen på alla blad och slutat blomma. När jag började med näring växte många nya blad ut men de blev också bruna ytterst. Vattnar enligt instruktionerna. Något blad har blivit gult åsså men det tror jag var av ålder.

Vad gör man? Omplantering?

• *Juniphé*

Du har vattnat för mycket!

Jag skulle ha planterat om den i ny frisk jord, eller låtit den torka ut och sedan duscha den en ggr per vecka.

Angående ohyran så finns det hur många tips som helst.
    Det enda som funkar för mina blommor och växter är:
    1) knyt en plastkasse runt krukan och stammen. Då rasar ingen jord ut när du ska duscha växten. Blanda gulsåpa och vatten i en sprayflaska och spraya på hela växten. Spraya MKT rikligt, blad för blad. Håll växten med krukan uppåt (alltså växten ligger "huvudstupa" ) så att såpa-vatten blandningen (och all ohyra som fastnat i såpan ) rinner bort från växten och inte ner i jorden. Duscha sedan med vanligt vatten. Upprepa proceduren ett par gånger.
    Nu ska ohyran vara borta.
    2) om inte ohyran försvunnit efter detta. Byt jord! Var mkt försiktig med rötterna. Rötterna ska alltså bli så jordfria som möjligt för att sedan planteras om i ny frisk jord.

Glöm inte att kontrollera alla andra växter också. Dom kan också vara drabbade, fast inte i lika stor utsträckning. Då borde det räcka med såp-spray.

Lycka till.

• Electric Lady

svara du mig eller trådstartaren? Jag törs inte vattna mindre för gör jag det slokar den och jorden blir snudtorr.

• eja

EL:

Fredskallor (iaf våra... ) vill vara fuktiga hela tiden. Minsta uttorkning så får de bruna toppar. De flesta som säljs är också av en typ som blommar massor en gång och sedan nästan inte alls. Fult va? Då köper man nya om blommorna är viktiga... Det finns de som blommar oftare men det är inte de osm är vanligast i affärerna.

• Electric Lady

OK, ihärdigare vattning alltså. Tack!

Svar på tråden Mycket OT: Hjälp mina blommor i dödskamp!