• ester

Bigade tackkort och fastsättning av foto

Nu har det blivit dags att börja med tackkorten och jag har stött på två mindre problem. För det första, hur bigar man kort enklast? Och för det andra, hur sätter man fast fotot bäst? Med fotohörn, lim, skåror eller något annat?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Bigade tackkort och fastsättning av foto
  • kajsa kavat

Jag kanske är dum, men vad är bigar?

• Tjohoo

Hej,

du bigar lättast genom att hålla en linjal och dra en brevsprättare längs med linjalen. Det viktigaste är att verktyget du trycker med inte är för vasst. Sedan viker du utåt, från bigningen/nedsäkningen så att den blir ryggen på kortet. Svårt att beskriva, hoppas att du förstår...

Jag tycker att det är lättast att fästa kort med fotokuddar som har klister på båda sidorna. Då riskerar man inte att få lim på korten, som man lätt får när man använder limstift.

Lycka till!

• wienerwaltz

Det finns ett jättebra fotolim, som ser ut som tippex på rulle.
    Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det finns på Clas Olssons för en billig penning.

• wienerwaltz

Men jag måste också fråga. Vad är bigar? Varför bigar man?

• Tjohoo

... en sak till...

För att du ska få bigningen rätt på alla kort kan du markera storleken på kortet på ett större pappersark, och sedan därpå även markera var bigningen ska gå. Man gör alltså en mall att lägga kortet i och var bigningen ska dras. Då är det mycket lättare att få raka bigningar.

En bigning är en markering i ett papper där det kan vikas. Det gör att vikningen blir mycket snyggare. Det finns speciella bignings-ben att köpa i pappershandlare om man inte har en rund brevsprättare.

• Tjohoo

Enligt en grafisk ordlista på nätet:

För att underlätta falsning eller vikning av styva eller tjocka papper kan en vikmarkering (big) göras.

Bigning = nedsäkning som gör att fibrerna i papperet blir utdragna. Detta gör i sin tur att pappret inte bryts sönder när man viker det.

Då man viker det ska nedsäkningen / bigningen vikas utåt, och bli "ryggen" på kortet man viker.

Om ni tittar hos en pappershandel / bokhandel så finns det bigade kort som man kan använda som t.ex. tackkort.

• wienerwaltz

Nu fattar jag!
    Jag trodde att det var själva fotografiet du skulle vika på något sett, men det är ju papperskortet som du sk sätta fotot i... guud vad långsam jag är!

• ester

Tjohoo, tack så mycket för hjälpen!

wienerwaltz,
    vet du om limmet från CO är syrafritt (så att inte korten blir förstörda)?

• Tjohoo

CO säljer fotokuddar från 3L som är syrafria, och de har bäst pris.

• wienerwaltz

Ester:
    Jag vet inte om limmet från Clas Olsson som man "rullar ut" är syrafritt.
    Men det är till för att limma foton, så det borde väl inte vara något som förstör korten.

Svar på tråden Bigade tackkort och fastsättning av foto