Dominikanska Republiken
Nu kan jag berätta lite om DR för er som vill dit.
JAg har varit i Sosua i tre veckor eftersom karln blev sjuk och hamnade på sjukhuset i Puerto Plata. Hur som helst Sosua Bay Hotell med Apollo är superfint med den bästa mat man kan tänka sig. Dock var säkert varannan svensk magsjuk rejält i ett dygn och sedan friska igen.
Det är lugnt och kristallklart vatten, perfekt för snorkling. Många små affärer där pruta är ett måste, dötrist.
I Cabarete händer mer saker men här är det mycket blåsigare så man knappt kan vara på stranden på e.m. Tråkig affärsgata men här finns en billig affär med fasta priser. VAd folk tyckte om dessa två ställen varierade men från vårt hotell gick en buss gratis mellan städerna flera gånger om dagen.
Så här års är vädret varierande. Du kan få sol i en hel vecka men du kan även få regn en hel vecka. Och då pratar vi regn utan uppehåll.
Dom är väldigt dåliga på engelska så spanska är bra att kunna, speciellt om du blir sjuk. Karln fick vara kvar i 4 veckor och har nyss kommit hem via SOS i Danmark. Där har jag nästan bara dålig erfarenhet, dom hörde inte av sig när dom sa och det var dålig info. Men vi överlevde och kom hem.
Naturen i landet är sagolik och varierande så man måste åka ut och se lite. Taxi är dyrt men ändå billigt om du jämför med Sverige. Du kan "hyra" en taxichafför som åker dit du vill och väntar tills du åker vidare. Praktiskt och bra. Nackdelen är fortfarande att det gäller att göra sig förstådd.
Jag kan tänka mig att åka tillbaka så jag blev inte avskräckt. Skulle även nu välja Sosua, speciellt som vi hade barn med oss.