• abnocto

Dominikanska Republiken

Nu kan jag berätta lite om DR för er som vill dit.
    JAg har varit i Sosua i tre veckor eftersom karln blev sjuk och hamnade på sjukhuset i Puerto Plata. Hur som helst Sosua Bay Hotell med Apollo är superfint med den bästa mat man kan tänka sig. Dock var säkert varannan svensk magsjuk rejält i ett dygn och sedan friska igen.
    Det är lugnt och kristallklart vatten, perfekt för snorkling. Många små affärer där pruta är ett måste, dötrist.
    I Cabarete händer mer saker men här är det mycket blåsigare så man knappt kan vara på stranden på e.m. Tråkig affärsgata men här finns en billig affär med fasta priser. VAd folk tyckte om dessa två ställen varierade men från vårt hotell gick en buss gratis mellan städerna flera gånger om dagen.
    Så här års är vädret varierande. Du kan få sol i en hel vecka men du kan även få regn en hel vecka. Och då pratar vi regn utan uppehåll.
    Dom är väldigt dåliga på engelska så spanska är bra att kunna, speciellt om du blir sjuk. Karln fick vara kvar i 4 veckor och har nyss kommit hem via SOS i Danmark. Där har jag nästan bara dålig erfarenhet, dom hörde inte av sig när dom sa och det var dålig info. Men vi överlevde och kom hem.
    Naturen i landet är sagolik och varierande så man måste åka ut och se lite. Taxi är dyrt men ändå billigt om du jämför med Sverige. Du kan "hyra" en taxichafför som åker dit du vill och väntar tills du åker vidare. Praktiskt och bra. Nackdelen är fortfarande att det gäller att göra sig förstådd.
    Jag kan tänka mig att åka tillbaka så jag blev inte avskräckt. Skulle även nu välja Sosua, speciellt som vi hade barn med oss.

• Svar på tråden Dominikanska Republiken
  • Gullefjun

Hej,

En fråga bara; bodde ni "All Inclusive", eller var ni ute på egen hand?

• abnocto

Vi hade all inklusive och det är jag glad för. Här fanns allt och då menar jag allt att äta. Man plockade det man ville ha och så tillredde en kock maten enbart åt dig. Det var hummer och ostron och vad du än ville ha. Helt underbart.
    Alternativet hade varit att ge sig ut och leta matställen och det fanns inte så många i Sosua. I Cabarete fanns fler men de var inte speciellt mysiga (enligt min mening. Mat är annars inte så dyrt men i och med att hotellet var bra så litade man på maten där, det hade jag inte gjort på restauranger. Även om magsjuka var vanligt här kan jag tänka mig att man skulle bli mer sjuk av att äta ute.
    Fråga bara på om ni vill veta mer.

• Hermelinen

Hej,
    Vi har just bokat vår bröllopsresa till Sosua. Vi reser också med Apollo. Jag bara undrar om du har några tips för att slippa magsjukan?

• abnocto

Då ska du säkert bo på samma hotell för jag tror att det är det enda dom har där.
    Tyvärr inga tips om hur man slipper magsjuka. Oftast var det bara en som drabbades i en familj och då får man anta att dom gjort samma sak. Och det var många som drabbades men det gick över på exakt ett dygn.
    Håll händer rena och drick inte vatten, kanske t.o.m borsta tänderna i köpt vatten.
    Och ta med egen enkel snorkelutrustning om du tycker det är roligt att snorkla. Att låna var inte enkelt. Sedan får man alltid fråga vad som ingår för det är dålig info av Apollo.

• Gift Snoffsan

Jag har varit på DR två ggr. Den första gången 2002 saaaaagolik den andra en stor svart mardröm. Så det är helt ödet som avgör känns det som. Liksom abnoctos man hamnade jag på sjukhus och inför hemresan var jag så dålig att jag nätt o jämt klarade åka hem. Låg på dropp och sprang på toa 30 ggr per dygn med VÅLDSAMMA kramper och magsmärtor. Jag var frisk 4 dagar o sjuk resten. Direkt från Arlanda påskafton till akademiska sjukhuset U-sala där de tog en massa prover och sjukskrev mig. Jag är nu, snart en månad efter insjuknandet nästan helt återställd med en del små skov och krampanfall. Underbar bröllopsresa vi fick va?! Vi har väntat och längtat efter den sen vi gifte oss i september. Nu har vi reklamerat resan och får väl tillbaka nånting. Man är tröttare nu än när man reste. Vi hade vidtagit ALLA åtgärder som finns i förebyggande syfte med vaccin etc men trots det blev jag så här sjuk. Man vet inte varför men man vet vilken bakterie det var. Landet i sig är det ju inte alls nåt fel med, underbar natur och underbart klimat.

• abnocto

Tråkigt att bli sjuk men ändå "roligt" att höra att även andra drabbas (förstå mig rätt). Har man varit sjuk minst hälften av alla dagar får man hela resan tillbaka via hemförsäkringen (om man inte har andra försäkringar). Min karl missade det med en dag, suck!
    Han lär få ersättning per dag han låg på sjukhuset, vad jag får är jag mer tveksam till, trots att det inte blir semester när karln är dålig. Förhoppningsvis kan man få lite plåster på såren och få råd att åka någonstans senare. För det blir definitivt ingen semester om någon är sjuk.

• Chrisse

Jag har också besökt DR och blivit magsjuk. För oss fungerade det bättre när vi höll oss till malet kött. Motsägelsefullt nog så mådde vi också mycket bättre av att äta mat från de inhemska restaurangerna, som ligger en bit bort från huvudgatorna. Jag vet att jag kanske upplevs som otrevlig och gnällig nu, men tänk efter både två och tre gånger innan ni väljer all inclusive. Detta förhindrar ofta att lokalbefolkningen tjänar pengar på turisterna, istället är det de amerikanska hotellägarna som håvar in pengarna. Dessutom är de stora all inclusive-anläggningarna ofta mycket stora inhängnade komplex där endast de rika turisterna med plastarmband kommer in. Detta sticker mycket i ögonen på lokalbefolkningen och på många ställen ses turister med väldigt oblida ögon.

För övrigt kan jag rekommendera en ridtur i bergen med Rancho ALcantara - helt fantastiskt! Och man kan boka hemifrån redan innan man åker.

Lycka till!

• Krich

En till som varit där!

Dominikanska kan vara så vackert, huvudstaden är absolut värt ett besök. Columbus hus och Amerikas första kyrka en minikatedral finns i Santo Domingo. Jag var lite vågad och reste runt med ryggsäcken. Kanske inget att rekommendera men spännande.

Jag var tvungen att ställa in alla mina dykningar i DR för att jag blev så magsjuk! Jag har aldrig blivit magsjuk på något annat ställe och jag brukar äta allt! Två av mina vänner fick någon konstig amöba i tarmen så de blev inlagda här i Sverige när de kom hem. De åt bara hotell och restaurang mat.

Det är nästam omöjligt att undvika att bli sjuk eftersom alla grönsaker etc sköljs i vattnet från kran. Vattnet från kran är inte bra som ni förstår. Det kan ju hjälpa med Dukoral men det biter inte på amöbor och tarmvirus.

Ta med imodium, travello och annat som kan köpas på apoteket. Och håll er till kända varumärken om montezuma slår till. Låter hemskt men läsk och pringels räddade mig. Tvätta händerna ofta och ta med våtservetter.

Men avså inte från att åka.

Kramiz
    //K

• Jeppson

En fråga till er som rest All Inclusive, från en som inte kan ligga still i solen 5 minuter ens ;) : Hur är det med aktiviteter? Är det lätt att ta sig någonstans och aktivera sig om man bor All Inclusive?

• Karin1

Jag har också varit på DR två gånger, men varken jag eller mannen har blivit magsjuka. Vi började varje dag med en liten whisky, och det verkade ju hjälpa...?!
    Annars är ett bra tips att skaffa Ducoral, ett drickvaccin mot magsjuka. Det kan man få på tex Citykliniken och det kostar några hundra. Kan definitivt vara värt det.

• abnocto

Svar till Jeppson om aktiviteter. Nu finns inte så mycket att se på DR förutom fin natur och andra ljusiga sandstränder. På Sosua fick man låna kanot, trampcykel och snorkelset, en timma vardera varje dag. Drinkar fick man hämta i överflöd i baren om man inte valde att ligga i solstolen och invänta servitriserna. Gratis bussar till Cabarete där man boka många utflykter av de lokala resebyråerna. Annars fick man hyra en taxi som tog dig dit du ville och som kunde vänta tills du ville åka hem. Priset var oftast bara vad sträckan var, att vänta kostade inget extra. Inte för att taxi var billigt men som alternativ om du vill åka dit du vill så tycker jag att det var billigt. Till Santo Domingo t.o.r kostade det 110 dollar (enkel resa 4 tunnar). Till staden Puerto Plata (enkel resa 45 min) kostade det t.o.r 35 dollar. Och då kunde dom som sagt vänta ett antal timmar på dig. Man bestämde bara en tid.
    SEdan kunde man alltid äta på hotellet, det normala är att man går upp 5 kg/vecka för det finns MASSOR att äta och gott också.

• Jeppson

abnocto,
    Tack för svaret! Fin natur räcker gott för mig. Sen kan man kanske dyka, klättra, hajka och som du sa även paddla. Cabarete är väl också ett bra vindsurfing-ställe om jag förstått saken rätt?

Låter i alla fall jättefint. Och gott! :D

/Jeppson

• abnocto

Cabarete väljer man om man vill vindsurfa och hålla på med vattensporter av alla de slag. Det blåser gärna så mycket på e.m att du inte ens kan ligga och njuta på stranden.
    Sosua om du vill snorkla, bada och njuta mycket i mer skön natur, då här knappt blåser något alls och vattnet ofta är kristallklart.
    Det går gratisbussar emellan om man bor på de finare hotellen så man kan få lite av varje.

• elinelin

Cabarete har suverän vindsurfing. Om ni ska bo där bör ni vindsurfa äve om ni aldrig gjort det förr, det finns nybörjarlektioner f´som passar alla tror jag. ´Det är surfing som gäller i Cabarete, vill man göta något annat bör man nog hellre välja en anna plats. Sosua-snorklingen är definitivt inte världsklass, men man kan ju åka på utflykter. Ha det kul!

• citronisen

Måste bara tipsa om Samanahalvön!!! Paradiset på jorden! Vi bodde först några dagar i Cabarete = fint - men lever inte direkt upp till bilden av paradiset... Tog en taxi till Samanahalvön (går att flyga också och landa precis utanför på vattnet) och hittade världens mysigaste hotell, invid en paradisisk strand med palmer som sträckte sig ut över vattnet och den kritvita sanden... Hotellet hette Colibri (går att hitta på nätet.) Den s.k. Bacardi Island kunde slänga sig i väggen - där vi bodde var det ännu vackrare + knappt en själ på stranden. Helt fantastiskt - rekommenderas!

• Fiafria?

Vi har varit på DR och varken jag eller pojkvännen blev det minsta magsjuka, trots att vi glatt åt av allt som fanns på hotellet (vi hade all inclusive) och även käkade glass på stan (Cabarete). Vi borstade t.o.m. tänderna i kranvatten. Ingen av oss hade tagit någon spruta.

Svar på tråden Dominikanska Republiken